Sidor

måndag 24 februari 2020

Livet på landet, storm och försvunnen el.

Så skönt att packa ihop oss och dra till landet i fredags.
Det har varit lite märkliga dagar, med en del turbulens och annat som snott energi. Det är ju det där jag behöver jobba på, att inte låta min energi dala, när andra har det jobbigt.
Det är också svårt att inte ta ansvar, eller "lägga sig i" utan låta det vara så att de som är inblandade får se effekten av sina beslut.
Det är ju som med barn egentligen, man måste låta dem göra egna misstag och se vad beslut leder till, men energi drar det i onödan. :-)

Nåja, solen sken hela fredagen och det var värsta vårvädret, så najs!
Livsandarna vaknar ju när det blir fint väder och solen skiner och värmer.
Men, även blåstandarna var vakna. Jäklars vad det blåste och blåste....
Så mysigt dock att tända brasa och sjunka ner i soffan med virkningen. Jag kan sällan bara sitta och titta på tv tex... Jag måste virka eller sticka samtidigt. :-)


På lördagen vaknade vi till regn och mer blåst och duggregn.
Jag hade varit sugen på pannkakor sen helgen innan, då jag saknade en massa ingredienser jag trodde att jag hade, så nu vevade jag ihop en skål.
Och vad det är gott! Mums! Glutenfria och sockerfria.

Medans jag väntade på att regnet skulle ge sig, städade jag skafferiet.
Vi har massa mat, men det är svårt att minnas exakt vad, så nu inventerade jag och la på minnet vad vi inte behöver köpa hit. Typ salt - där klara vi oss till 2024!


Det blev uppehåll ett par timmar så att vi hann släpa lite ris och städa lite runt på tomten. Vi har inte hunnit städa upp efter förra stormen när två björkar vek sig.
Jag satte lite frön i växthuset och när man står där gör det ju inget att det regnar, det är bara mysigt.

Men det fortsatte att blåsa och det är otroligt högt vatten. Det som bott här länge, har aldrig sett denna mängd vatten.
Vi brukar ju ha ganska lågt och tex få hoppa ner i båtarna vid bryggorna. Nu skulle man få kliva upp i båten!
Och vissa bryggor har flyttat på sig, för att vattnet har tryckt på underifrån. Det har aldrig varit ett problem någonsin.
När man står på bryggan blir man blöt om fötterna för det slår över bryggan och även underifrån som små gejsrar. :-)

Vi grillade lite korv och jag är så glad över att jag har envisats med att spara vår lilla rökgrill som maken hotat att slänga flera gånger.
Den funkar inte speciellt bra till att röka grejer i, men är perfekt stor att snabbt få igång en grillakorvgeld.

 Men, vinden tilltog och även regnet så till slut gick vi in för dagen.
Jag påbörjade middagen och var nästan klar, när strömmen gick. Det blev rätt mörkt!
Fasen.
Det borde vi ju fattat.
Jaha, vi tände alla ljus vi hittade och plockade fram pannlampor och ficklampor. Här ute vet vi ju var vi har dem, i motsats till i stan! ;-)
Efter en halvtimme kom strömmen tillbaks, vi snabbade oss att tappa upp vatten i alla hinkar vi hittade och sen gick strömmen igen....
Jaha, inget att göra.
Dock är vi ju bättre rustade här än någon annan stans om strömmen går.
Vi har värme, vi kan laga mat, både på öppna spisen inne och på flera olika grillar ute.
Vatten att dricka har vi med oss i dunk.
Det enda vi tappade upp vatten för, var att kunna spola i toaletten och tvätta av oss.
Så, vi skulle klara oss ganska länge här utan ström.

Nu kom den tillbaks efter ca en timme och jag kunde fortsätta med maten och vi petad i oss den så att vi skulle ha varm mat i magen om strömmen gick ännu en gång.
Men den stannade kvar.
Maken, åkte ut tillsammans med fyra grannar för att hjälpa ett äldre par, där en gran drog rakt över elledningen.
Det var inte därför strömmen gick, men man vill ju ha bort träd över ledningar så fort som möjligt.
Dom jobbade på med det ett tag och lyckades med gemensamma krafter och maskiner få bort trädet.

Här ute är det verkligen en styrka. När något händer, går "larmet" och vips är alla som kan på plats för att hjälpa till.
I stan, där måste man känna någon för att kunna fråga om hjälp.
Visst känner vi varandra här ute också, men alla umgås inte. Men, man hjälper varandra ändå.

Det fortsatte att blåsa under natten, men mojnade sen framåt morgonen.
Vi hade riktigt fint väder hela söndagen trots att det blåste rätt mycket. Men oj vad härlig det är med solsken!
Jag påbörjade projektet med vedklyvning. Vi har en hel del som ligger, efter att stora granen behövdes ta ner i höstas och björkarna som gick nu för ett tag sen.
Allt har legat i en hög, där vissa inte var ens kapat och massor ej kluvet.
Jag får lite ont i kroppen när jag ser ved ligga och inte tas om hand. Det ser inte kul ut och det är ej omhändertagna resurser.
Jag letade fram både kap och klyv och maken insåg snabbt att vi inte skulle få plats i vanliga vedförrådet, plus att jag nu börjat lägga ved på trappan för att slippa springa långt ut i mörkret för att fylla på inne när det är mörkt.
Så, han svängde ihop en ny förvaring av lite grejer som ändå skulle slängas och så hade jag nytt ställe att fylla! :-)
Det blev några timmar i blåst och sol, vilket jag kände när jag gick in på kvällen.
Jag var alldeles sved på näsan!
Men vad nöjd jag är med nytt vedförråd!

Idag vaknade jag "vanlig tid" av att telefonen ringde. Vafasen, jag hade glömt att stänga av larmet!
Jag somnade om och vaknade 9. Lite väl sent... men men... man har ju semester. :-)
Det var så härligt att inte behöva packa ihop oss och åka hem igår, så njutningen idag var enorm.

Jag skulle verkligen vilja ha tre lediga dagar varje helg. Vilken skillnad det skulle vara.
Min plan är att när barnen är större, så att man inte behöver spara alla semesterdagar till deras lov (dvs när dom inte vill umgås med oss på loven) då ska jag börja ta lediga måndagar lite då och då.
Framförallt på våren, att ha en lång helg lite då och då är ju guld!

Nåja, solen sken även idag och jag har varit ute hela dagen. Jag vägrar att vara inne när det är fint väder, det går inte!
Vi tog en sväng till "byn" och pantade massor, handlade lite "bra att ha" på Dollar Store och sen fortsatte jag med veden.
Och - stod med näsan i solen en stund för att odla lite fräknar. :-)

Det är lite konstigt när man ser bilder av snö och skidåkning i flödet på socialamedier, för här känns det som påsk och vår!
Det ska tydligen bli sämre väder nu, men det är också mysigt här ute.
Jag har en dag semester kvar som ska nyttjas till fullo. :-) Så - i morgon går jag nog upp när klockan ringer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar