Sidor

söndag 20 oktober 2019

Baciller och höstrusk.

Jag tror att vi har slagit all time high av grått senaste veckorna.
Blött, grått, mera blött och ännu gråare!
Solen har ingen sett på lika många veckor. Och jäklar vad det sätter sig på humöret. Ju äldre jag blir ju känsligare blir jag, när det gäller att få ljus har jag märkt.

Nåja, är det grått får man glittra själv liksom! :-) Älskar snyggt nagellack. Det gör hela dagen roligare.
 Dock blev jag lite full i skratt i början av veckan då jag pep över att det var så grått och sen klär jag mig i fyra nyanser av grått själv! :-D
Lite mera färg kanske?
 Men på vägen till jobbet står den här i alla sin prakt och verkligen lyser! Så vacker!
På vår och sommar är den fantastiskt grön och nu på hösten röd och under vintern ful av snö förhoppningsvis.
Vi är många som stannar och fotar detta träd under året. :-)

 Jag fick hem andra delen av boken jag läste häromveckan. Den slutade galet spännande, så jag hoppade av glädje när den här damp ner i postlådan.
Den är så bra! Och delvis sann...
 I veckan slog jag även slag i saken och hittade mig en frisör!
När jag hade långt hår, gick jag lite här och där. Hur fel kan det bli liksom?
Men, när jag nu har en kortare frisyr, behöver jag hitta en som jag går till hela tiden, som lär sig håret och vet vilken frisyr jag försöker hålla.
Senaste året har jag gått till en bra salong, men där det blivit lite olika personer (helt enkelt för att jag kommer på med för kort framförhållning att jag behöver klippa mig och de byter personal titt som tätt)
Själva klippningen har blivit bra, men inte så personlig.
Men - nu bestämde jag mig. Jag valde en salong som ligger runt hörnet från jobbet och sen valde jag den tjej som nu jobbar ihop timmar för sitt gesällbrev.
Det innebär att hon har lediga tider, att hon är lite billigare och behöver klipptimmar. Flera flugor i en smäll! :-)
Stället är så gulligt och känns mysigt att sitta och vänta till och med.
Och tjejen är jättemysig. Nu klippte hon inte så mycket på längden utan koncentrerade sig att klippa ur mängder, så att det kan växa lite längre.
Sen har vi en plan på vilket frisyr det ska bli så småningom. Det blir bra. :-)

I fredags var vi inte många på plats på kontoret. En kombination av studieresor och sjukdom.
Men, jag och min bordsgranne bokstavligen ställde oss upp när vi såg att solen plötsligt sken!
VA!
Helt plötsligt är himlen blå och solen kikade fram. Humöret gick upp flera hundra % på en gång!

 Jag tog en sväng förbi apoteket.
Minime fick ont i halsen förra fredagen och har sen harvart runt med hosta, snor, ont i halsen och lite halvhängig.
Hon var i skolan måndag och tisdag, men tisdag kväll kroknade hon med feber och sen dess har hon legat på 38.5-38,9 varje dag och ont i halsen. Hon har också en djup äcklig hosta. Usch.
Får hon Ipren är hon ganska pigg och hon har hela tiden kunnat svälja både vatten, te och få ner glass.
Så jag har inte varit orolig. Har man halsfluss burkar man inte kunna svälja alls och febern ligger oftast en bra bit över 39.
 Så, vi packade ihop oss och åkte till landet som planerat.
Om hon ligger i radhuset och febrar eller på landet spelar ju ingen roll.

Och så härligt det var att landa där ute! Tyst. Stjärnklart. Blött, men med en underbar doft av mossa, jord och blöta löv.
Det blir ju mörkt ganska tidigt nu och _jättemörkt_. Men så vackert när det lyser lampor lite här och där..
 Jag älskar mina små lampor som drivs av solceller. Jag ska köpa flera av dem, för dom håller hur länge som helst!
 Vi hann fixa lite ute innan det blev alldeles för mörkt och då nöjt jag för fulla muggar av att dra på mig mjukiskläder och varma strumpor och lägga mig vid brasan.
 På lördagen var vi uppe med tuppen och käkade frukost.
Minime bäddade jag ner på soffan och så gick vi andra ut för att dra igång dagens jobb.
Vi, dvs jag själv, Lilleman och stora dottern hade i uppgift att elda en jättebrasa och även fylla på med massa spillved vartefter.
 Maken, svärsonen och "alla andra" hade uppdrag i området, med att släpa ris och elda annat bråte.
Och vilket tur med vädret!
En granne påpekade att styrelsen alltid lyckades med att boka en helg med bra väder för städningen både höst och vår!
Jag stod länge med näsan i solen och bara nöjt! Drog in den friska luften och kände hur livsandarna återvände till kroppen.
 Från att knappt ha varit utanför dörren annat än att gå till och från jobbet, var vi nu ute hela dagen!
När solen sken fick allt så vacker färg!
Det är inte bara grönt och brunt, utan alla nyanser som finns!
 Allt lyser av olika nyanser av gult, orange och grönt.
Så vackert!
Jag skulle ju helst vilja sitta här och måla....
 Nu ser man också hur högt upp klematisen har tagit sig i björken.
När det är fullt av löv tänker man inte på hur pass högt upp den tagit sig nu.

 Jag fixade lite fint med den tall som vi fällde för flera veckor sedan. Vi hann inte leda allt de riset nu, så jag passade på och gjorde lite fint ute vid vägen.
Kottar och ris är vackert i sin enkelhet. Och när man då petar i lite röda bär så blir det himla mysigt!

 Det märks att det varit mycket blötare denna sommar och höst, för alla löv gulnar sakta och försiktigt.
Förra hösten ramlade alla löv av på en gång pga att det var så torrt.
Nu är det otroligt blött överallt och träden så fantastiskt vackra.

 Jag tog även hem lite grönska och hängde utanför dörren. Jag hade funderingar på att göra en krans, men det här gick så mycket fortare.
Och blev ändå mysigt.
 Det blev en kort vistelse denna gång.
Vi var alla väldigt trötta igår kväll efter en heldag ute och somnade ganska tidigt.
Jag hade hoppats att Minime skulle vakna piggare idag, men icke.
Hon hade lika hög feber och lika ont i halsen även idag, så jag loggade in mig på 1177 redan innan jag klev ur sängen och bokade en läkartid till henne.

Så najs att kunna boka på nätet och slippa sitta i telefonkö!
Men, då var det bara att trassla sig ur sängen och ställa in oss alla på att åka hem ett par timmar tidigare än planerat.
Jag röjde av inne och packade ihop det lilla vi skulle ha med hem.
Sen gick jag en sväng till havet, för att jag inte varit där på flera veckor! Och för att hitta rönnbär till "kransen" jag gjorde.
Maken vände runt brasan och vattnade den så att inget skulle ligga och pyra, sen var det bara att vända hemåt.

Sen var det verkligen lustigt, när vi lämnat av grejer hemma sen åkte till läkaren.
Det är första gången någonsin tror jag som det inte satt en enda kotte i väntrummet när vi klev in. Det var tomt!
När jag stod och pratade med sköterskorna i kassan kom det ute en person från en läkare, i övrigt var det tomt.
Jag frågade sköterskorna om det verkligen var så lugnt som det såg ut. Tydligen hade det varit tryck på förmiddagen men lugnat ner sig betydligt efter lunch.
Vi hann inte ens sätta oss innan läkaren ropade in oss!
Sen kikade han i halsen, i öronen och lyssnade på lungorna. Tog ett halsprov som ju är jätteäckligt.
Sen fick vi vänta en stund innan han kunde konstatera att det inte är bakteriellt, utan bara ett kraftigt virus.
Hon fick en lite kraftigare hostmedicin och sen ordinerad vila....igen... Segt, men skönt att ha uteslutit bakterier.

Det är så ovant att ha sjuka barn nu för tiden. Det brukar vara ett par dagar, inte en vecka! :-)
Men det är ju fantastiskt skönt att inte få påverkad sömn, trots sjuka barn.

Vi avslutade helgen med att göra egna pizzor. Det blir så gott!

Veckan som kommer blir en kul en.
Jag har massa roligt på gång och en mindre kul grej. Ny rotfyllning i min tand! :-(
Men det river jag av redan på måndag och sen är resten av veckan härlig.

Och - på fredag åker vi tillbaks till landet och stannar i minst fyra dagar. Som jag längtar!
Jag ska städa ur växthuset, flytta in lite blommor, vinterfixa så att de blommor som ska vara kvar inte fryser sönder.
Jag ska även städa undan så att man kan ställa in ett par stolar och sen sitta där när det regnar eller snöar.
Alla lyktor jag har kommer att vara där inne sen så att det blir varmt och mysigt när man eldar. :-)

Nästa helg ska vi även fira stora dottern som fyller 23, så hela familjen kommer att vara på plats ett par dagar.
Det är mysigt.
Nu är det mycket på gång och de slog mig att det även är dags att börja tänka på julklappar.
Även om vi i år ska ha mindre mängd så vill man ju ändå hitta några bra. :-)

Men först ska vi ju riva av 4 födelsedagar!
När vi ska fira de två minsta blir det lite spännande, för jag är bortrest två dagar innan. Så allt som ska ske för de kalaset får ske ett par timmar innan alla kommer!
Fint...
Men det blir bra.
Nu känns det som att den värsta höstperioden är över och det rullar på tills jag kommer över kanten när det rullar utför. :-) Dvs nyårsdagen!
Men - nu ska vi ta oss ann en ny vecka först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar