Sidor

lördag 20 april 2019

Snart slut på ledigheten.

Sakta går även denna ledighet mot sitt slut.
Det känns som att jag varit ledig i flera veckor märkligt nog. Jag har fått massor gjort, hunnit i kapp mycket trädgårdsarbete, så det är väl därför.
Vi är inte helt säkra på när vi ska åka tillbaks till stan, endera blir det i morgon eftermiddag eller så blir det måndag förmiddag.
Det lutar mot i morgon.
Vi har ju ett hus till, som vi faktiskt lämnade i ganska ostädat skick (vilket jag hatar. Jag vill helst att huset ska vara städat innan vi åker, men jag hann bara inte med det..) och både kyl och frys lär behöva fyllas på.
Plus att det ska laddas paddor, letas fram skolkläder, jobbkläder och även försöka få hjärnan att fatta att det inte är sommar - så det ligger en massa jobb i pipen innan nästa långledighet. :-)
Och en hel del annat trassel.
Det blir en sån där dag på måndag där maken och jag får sätta oss och gå igenom kalendrar och se vem som fixar vad och när, för att det är full jäkla ös till juni. Typ.
Men - jag har verkligen laddat batterier här ute nu. Senaste dagarna har det varit sommarvarmt och fåglarna har kvittrat som tokiga.
Otroligt härligt!

Vi, dvs, jag, stora dottern, svärsonen och maken knåpat ihop det lilla växthus svärsonen hittade till mig.
Det är inte stort alls, men när alla delar låg som plockepinn på marken blev det lite spännande att sätta ihop det.
Vi funderade länge, länge och körde lite uteslutningsmetod för att hitta vad som var vad.
Det började med att vi trodde att det som var uppe på väggarna, mot taket, skulle vara längst ner... och då stämde ju inget alls.
Sen slog det maken att det kanske var tvärsom och så hittade vi en gavel och sen ramlade det på så sakta.
Svärsonen, som ju monterade ner det, jobbade och kom till oss ett par timmar efter att vi börjat dra i grejerna och skrapa oss i huvudet.
Så när han kom hade vi bara taket kvar.
Dock behövde maken plugga, så han bad svärsonen hjälpa mig att göra klart grunden.
Eftersom vi inte hade lekablock att lägga under, som det hade varit originalt, så gjorde vi ju i ordning slipers. Jag kladdade på sista lagret tjära kvällen innan. Nu vände vi på dem och la dem på plats.
Det roliga var att maken, som _verkligen_ behövde plugga, ju inte kunde låta bli att vara med och peka, så vips så hade grunden kommit på plats och vi lyfta även ramen på plats
Sen var det svärsonen som satte dit alla glas, med hjälp av dottern och mig. Det gick bra mycket fortare att man är två som håller i glaset och en som står redo med klips och sånt.
Så najs!
Litet, men fint! Dock hade 6 glas gått sönder, så jag måste beställa dem så att vi har dem nästan gång vi åker ut.
 Vi var klara lagom till det var dags att dra igång grillen.
Dagarna är jättevarma men så snart solen går ner blir det kyligt. Det märks att det är vår.
Så mer fix blev det inte.
Däremot vaknade jag ju jättetidigt dagen efter, som vilken julafton som helst! :-)
Jag samlade in allt löst som tidigare funnits både här och där runt huset och bara väntat på ett växthus! :-)
Det kommer att bli en massa grönt där inne, men inte bara...

Den här lilla gynnaren kikar ut...
Mitt planteringsbord har nu äntligen fått flytta in. Jag köpte det för säkert 5 år sedan, för att ha det just i ett växthus....
Att kunna stå här inne och plantera blommor och frön när det blåser och regnar utanför! Guld!

Som sagt, alla gynnare fick en plats! :-)
Jag är en sucker för söta små djur och nu har dom platser lite överallt...

Även en hängis fick flytta in!
Just nu, bor det bara ett par pelargonier där som behöver lite mer värme än utomhus, men eftersom att det fattas 6 glas i taket, så behåller ju huset inte värme som det ska, än.
Men när det är fixat, ska jag köpa färdigt drivna tomatplantor (det blir för segt att driva från frö i år)
ett citron träd och maken vill testa vindruvor.
Det kommer även att bli lite andra blommor som får fylla ut lite.
Jag måste göra en hylla för att få upp växterna lite också och för att maximera utrymmet.
Utanför ska jag sätta en purpurvinda, blomma för dagen eller klockranka som ska få gå bananas. Den är ju ettårig, så jag ska testa om den trivs och om man kan ta frön själv sen.
Jag ska sätta sådana ettåringar lite här och där i år tänker jag. För att fylla ut. Och när jag sätter dem i kruka, kan jag försöka övervintra dem sen.
Luktärter är jag också sugen på. Jag har inte fått dem att växa någonstans i trädgården, så nu ska jag testa växthuset.
Jag ska också testa stockrosor som jag inte fått att växa någonstans heller.
Så jag får se vad det blir i slutändan.

Jag har en pallkrage jag ska göra i ordning också och sätta potatis och morötter i.
Färskpotatis är ju så gott!
Nåja, nu ska jag fixa glas så att det går att dra igång lite skoj där. Och även se över bevattningen lite.
Det är ju lite spännande när vi inte är här på ett par veckor sen...
I värsta fall får jag susa ut och vattna någon kväll..

Jag har inte påskpyntat speciellt mycket. Vi firar inte påsk på det sättet. Annat än att ungarna tokäter godis. :-(
Men lite pynt blev det ändå.
Jag gillar pynt som ser ut som hus! Jag har mängder av lyktor som ser ut som hus.
Och det här lilla växthuset köpte jag på rea på Blomsterlandet. Så sött så man bara dör! :-)

Jag har flera "hus" i växthuset också... och jag hittade små lampor i en låda.. Gulligt.

Jag gillar som sagt små djur också...och en liten kanin fick agera påskpynt.

Jag har också oljat flera bänkar vilket är skönt att ha gjort.
Snygga blir dom...
Det känns bra att vi är i kapp med de riktigt stora projekten nu innan vi ska återvända till vardagen.

Det har också gått hyfsat bra med maten under dessa dagar. Dock inte med träningen. Jag hade planen att ge mig ut i spåret, men dagarna har ramlat iväg med trädgårdsjobb. Inte speciellt tungt men jag har legat på en 10-14 000 steg om dagen ändå.
Dock har jag känt att jag ätet för stora portioner och även på kvällen, vilket jag inte gör "i stan".
Och det är är här jag mumsat goda bullar till kaffet alltid.
Köpt med mig god Fazer choklad och en stor påse plockgodis som jag snaskat på hela helgerna.
Så gott till kaffet.
Så gott att mumsa på under dagen.
Sååå gott att äta på kvällen.
Men, nu har jag inte gjort det.
Och den vanan är svår att bryta!
Att inte gå all in och äta halva formen med potatisgratäng när vi hade gäster häromkvällen, utan bara ta en sked till det grillade.
Att ha grönsaker och frukt hemma så att det går att välja. Här måste vi ju tänka över vad vi handlar med ut, för det tar inte fem minuter att åka och handla det..
Däremot, så tar det inte heller fem minuter att åka och köpa wienerbröd! :-)
Men i det stora hela så har det funkat bra.
Jag tror inte att jag gått ner något denna vecka, men troligen inte heller upp. Men det ska bli spännande att se.
Jag är ju inte så intresserad av vågen egentligen, men innan vi åkte ut så hade jag gått ner 6 kg vilket ju är rätt bra ändå.
Nu vill jag ju ner 6 till, men jag vet att det är en större kamp och att jag verkligen måste tänka på inte bara vad jag äter utan också hur mycket.
Men det är det här som är maken och min stora utmaning. Att äta bra när vi är här och det inte är vardag.
Helg och ledighets ätandet.
Idag var vi iväg på Påskmiddag hos svärmor och det gick också jättebra. Jag åt sill, lax och ägg.
Och svägerskan hade gjort en sockerfri äppelpaj som var jättegod. Jag åt en liten bit av den och jordgubbar till. Inte glass, även om glassen var sockerfri. Det är aspartam i den och det får jag ont i magen av, så jag avstod.
Så snart går det av sig själv känner jag verkligen.
Men - det är fortfarande efter så pass många veckor ändå, fortfarande ett val jag gör, varje dag!
Rätt galet.
Och jag sneglar ju på barnens godis ägg. Lätt skulle jag kunna trycka i mig en hel del ur dem, men väljer att inte göra det..
Jag tog faktiskt EN bit av en center - men det var inte gott, faktiskt.
Men - jag funkar ju så att jag ändå lätt kan äta den och sen äter jag allt annat i ägget för att det finns och då är jag ju körd. Igen.
Och det är inte värt det.

Det lustiga är att en av de saker som blir kul att åka "hem" till (jag vill ju inte åka tillbaks till stan alls egentligen) är ju att åka till gymmet. Att kunna träna ett par gånger i veckan nu igen.
Och nästa gång vi åker ut ska jag ut i spåret. Det är ju runt knuten och så skönt att få till.
Dock mår jag inte helt bra ännu, trots att jag var till akuten och fick medikamenter.. Det har hjälpt men inte helt. (och ibland är det svårt att veta om mediciner hjälper eller om man skulle mått bättre av sig själv av att ha gett kroppen tid...?)
Men, jag har nu fått en tid till speciallist en bit in i maj. Det kändes länge till dess när jag fick tiden, men det är bara att vänta.
Jag orkar inte gå till en cykelverkstad igen och testa nåt annat. Nu vill jag prata med någon som kan sin sak.
Sen jäklars! :-)
Men just nu begränsar det min träning vilket irriterar mig.
Men, snart är det dags att återgå till lite vardag. Känns ändå bra.
Det är ju en vår med massor med ledighet och andra avbrott så jag tror inte att jag kommer att jobba några hela veckor nu fram till midsommar!
Let the spring begin! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar