Sidor

lördag 10 november 2018

Rörigare vecka än vanligt.

Vilken löjligt händelserik vecka!
Jag försökte njuta av att det snurrade lite lugnare i början av hösten, för jag förstod att det inte skulle hålla så länge, och det gjorde det inte heller, nu är det full fart.
Jag började veckan med att åka på planeringskonferens med mina kollegor och en "systersektion".

Det var skönt att vi bara var ca 40 minuter bort eftersom det var lite onödigt rörigt rent privat... Det är ju sällan en grej kommer ensam. Det är alltid mer skit som dyker upp...

Men, stället vi hade planeringsdagarna på var otroligt vackert, trots att det var två dagar av 3D väder. Dis, dimma och duggregn!
Det var ganska otroligt att vi var så "mitt i stan" när man satt på bryggan och nöjt av vattnet och lugnet.
Tänk vad vatten gör för själen!
 Man hade ju helst strosat längs strandkanten för att sen sätta sig i en av de härliga sofforna med en kopp te och en tjock bok och bara njutit i två dagar...
Men, näe, vi var ju faktiskt där dör att jobba och det gjorde vi! :-)
Vi hann mer än vi vanligtvis brukar göra.
Och där emellan åt vi lunch, fikade och åt middag.  Maten var inte jätteimponerande tyvärr, vi hade förväntat oss mer för vi hade hört så mycket om den här platsen och hotellet..

 Men rummen var fina och jag, som bokat dagarna, fick ett av det finaste rummen! :-)

Helt fantastisk utsikt!
Nästan mitt i bild, där det lyser, ligger en Finlandsbåt. Lite till höger är Gröna Lund.

 Och plötsligt kom båten susande. Så vackert i mörkret att jag inte kunde låta bli att följa den hela vägen förbi.
Vi hann med massor under första dagen och sen var det en snabb dusch innan det var dags för middag.
Vi överraskade våra två chefer med en lapp med slumpvis nedskrivna ord, som de var tvungna att göra om till ett tal till oss andra.
Det har vi gjort en gång tidigare och nu hämnades dom!
När de läst upp sitt tal, så rev dom lappen i två delar och så delades vi upp i två grupper och fick på 15 minuter hitta på ett sätt att svara på talet! :-)
Den ena gruppen, gjorde en kort sketch. Vår grupp gjorde också det, men vi la till en sång! Och vann! :-)
Vi är med andra ord ett rätt kreativt gäng och kan vara spontana vid behov!
Ett härligt gäng! Vi har så jäkla kul.
Det är en av det största anledningarna till att jag inte kan tänka mig att byta jobb på ett tag. Kollegorna!
Vi kan sitta och prata om riktigt djupa saker, tunga saker och verkligen bottna i både en diskussion och känslor.
För att i nästa minut skratta så att vi inte får luft.
Efter ytterligare en givande dag var det att åka tillbaks hem.
Såhär såg det ut på kontoret! .... och lite så kändes livet lite i allmänhet!


En nära anhörig har inte mått så bra och har fått lite av en "nu eller aldrig" dom. Vill personen inte dö ifrån oss, så måste det hända radikala saker.
Det är "bara" att kavla upp ärmarna och köra!
Nu har det mest akuta rett upp sig, men det är en lång resa kvar.

Det var lite svårt att komma igång med resten av jobbveckan och vi var mer än lovligt dagvilla hela högen...
Det blev rätt flamsigt mellan varven. :-)
En sak som vi pratade om på planeringsdagarna var hur vi ska lägga våra scheman nästa år.
Vi ska köra en testperiod med att jobba lite annorlunda och på andra ställen bland annat.
Så, nu ska jag beställa en ny dator med lite större skärm, så att jag lättare kan ha två dokument uppe samtidigt.
Sen ska jag fundera över mina veckor lite och vad som skulle funka bäst för mig.
Det ska bli så kul att sitta och jobba på andra ställen och träffa lite annat folk också.

Nåja, veckan ramlade på i vanlig ordning men tog lite tvärstopp mitt i! Som om inte vi har varit sjuka nog denna höst, så fick Lilleman borrelia!
När jag kom hem på tisdagskvällen, så plockade jag en fästing på honom som han hittade i armhålan precis när han skulle gå och lägga sig.
Den var ovanligt stor! Vi brukar rycka dom när dom är ynkligt små och svårt att få tag på, men den här var rätt "fet" Usch!
På onsdag kväll, återigen precis när vi skulle gå och lägga oss, så kom han och visade sin arm.
Då var den ännu rödare än den är här och jättesvullen!
Så, det var bara att åka till närakuten på onsdag morgon. Märket var 6x8 cm och säkert 0,5 cm hög!

Men vi slog lite av rekord! Jag mailade min chef att jag skulle komma sent klockan 7:00
Klockan 7:56 var vi på akuten. Skrev in oss 08:05. Fick komma in till läkaren 08:15, var på Apoteket 8:30 och hemma igen 8:45!
Så han hade egentligen hunnit till skolan! :-) Men nu fick han vara hemma och vila.
3 Antibiotikatabletter om dagen i 10 dagar.
Som tur är så har han inte blivit dålig som man man bli med feber osv. Han har bara ett jättemärke som kliar.

Minime fick sina glasögon i veckan också! Hon har ett litet synfel och nu fick hon välja ett par skitsnygga glajjer! :-)
 Hon passar jättefint i dem och är så nöjd!

 Vi pep iväg till landet, lite senare än vanligt på fredagen och testade att åka och handla i en butik vi inte brukar handla i.
Och vilken butik!
wow!
Det fanns _allt_! Och den var så fin och bra planerad, plus att den var lätt att handla nyttiga saker i!
Helt klart en ny favoritbutik, både när vi åker till och ifrån landet!

I veckan fick vi även luftvärmepumparna installerade på landet! Sån skillnad på att komma ut och de har hållit en lagom temp.
Nu slipper vi köra "brödrostarna" som både drar en massa ström och jag är lite rädd för att de ska kortsluta.
Nu kan vi elda för mysfaktorns skull! (och på sommaren kan vi kyla)
 Sakta men säkert börjar allt bli klart.
Det var riktigt, riktigt skönt att sjunka ner i soffan efter middagen och äta lite bär och vaniljkvarg.


 Vi har inte varit här ute på så länge, så det var fantastiskt att landa här.
 Perfekt fredagkväll!
Och nu ska vi njuta av en hel helg på landet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar