Sidor

torsdag 1 november 2018

Fiskar, fiskar och flera fiskar..

Så, sista höstlovsdagen.
I morgon jobbar jag igen, hela fyra timmar! :-)
Man kan undra varför, när det är en halvdag, men för det första är det ju värdelöst att slösa EN semesterdag på en halvdagsdag. Och - vi ska iväg på två planeringsdagar måndag och tisdag, vilket göra att onsdagen skulle bli full av eldsläckning och mail, så jag väljer att jobba undan lite i morgon, för att sen kunna ta helg och åka på planeringsdagar utan större stress.
Det gäller att hitta det som gör att man mår bra. :-)

Men, idag hade jag ju ledig tid med barnen, så vi pep iväg till Fjärilshuset.

I husen med fjärilar var det ganska varmt som sig bör men även lite tomt.
Vi såg några fjärilar men inte alls så många som man brukar se tyckte jag. Jag misstänker att vi kom i en mellanperiod, fjärilar lever ju inte så länge.
Och vi såg ett helt "värmeskåp" med puppor som precis skulle kläckas. Så jag antar att hade vi åkt nästa vecka, då hade det vimlat av fjärilar.
Men några såg vi. Ganska väl kamouflerade på denna röda blomma! :-)

 Men, man har byggt ut akvariet sen vi var där senast!
Så vackert! En jättetank med flera ganska stora hajar och flera andra varianter.

 Det var så mysigt ljus och såg ut precis som att solen bröt igenom på vissa ställen..

 ..och dom är ju majestätiska när de kommer simmande förbi. Med ett par slag med stjärten seglar dom förbi..
Så vackra faktiskt!
 I mindre akvarier fanns det andra fiskar. Också vackert belyst.

 Ett akvarium såg lite tråkigt ut, men när vi ställde oss på knä och stod där en stund och tittade, så kröp det plötsligt fram både sjöstjärnor och olika krabbor.
Jättevackra!

Och Clownfiskarna är ju alltid vackra.
Man kan ju stå och titta på fiskar hur länge som helst! Barnen skulle vilja ha ett akvarium, men det är ju rätt mycket jobb!
 Man vill ju inte ha bara en liten skål, utan lite större och då blir det plötsligt jobb!
 Det var jättemysigt att gå runt där och kika.

Jag har alltid så kul med barnen, ja alla fyra!
De två små är riktigt roliga att umgås med och göra saker. Vi garvar så vi gråter titt som tätt.
Lilleman är helt skruvad och kör lite olika röster och personer - och jag bara bryter ju ihop!
Idag fick han ett ryck när jag skulle fota och det gick ju inge bra. Minime skämdes lite och pep iväg, men ett par andra mammor med barn fick sig också ett gott skratt!
Mina galningar!
Jag hoppas och tror att vi kan fortsätta i samma anda även när de små blir tonåringar.
Roligast har vi ju när vi är alla och gnabbas.

Det var rätt lite folk, så själva besöket gick ganska fort. Vi tittade in i fiket men konstaterade att vi hellre ville ha riktigt mat, så vi åkte tillbaks hemåt.
Jag har ju slängt tre par högskaftade vinterstövlar. De var alla ca 10 år gamla och har verkligen gjort sitt.
Men, det är inte lätt för mig att hitta stövlar. Jag har både tjocka anklar och underben. Även när jag väger det jag "ska" och även när jag var riktigt ung och vägde under 50 kg. Jag hittade aldrig stövlar som gick att stänga.
Och jag har alltid undrat varför man inte kan göra två olika sorters skaft. En variant för fågelben och en variant för mer...tja...inte så fågellika ben! :-)

Vi åkte till ett köpcentrum som har Min Sko, eftersom att Minime också behövde stövlar.
Jag prövade mig igenom alla stövlar i hela butiken och hittade som tur var ett par som funkade!
ETT par av säkert 50 olika par! Det är ju lite galet!
Så, då var det ju bara att ta dem!

Stövlar vill jag ju ha när jag har klänning eller kjol.

Sen, hittade jag andra som bara var för gulliga för att gå ifrån! Här ser dom lite ljust rosa ut, men de är mer lila i verkligheten.
Supersöta!
 Minime hittade ett par som var riktigt rosa som hon ville ha.
Jag sa dock nej och skickade bilden till storebror i stället som behöver tips till hennes födelsedag! :-)

Jag var rätt sugen på dem jag med, men tänkte att det är en svårare färg och blir ju nästan lite komiskt om vi har samma skor hon och jag! :-)
Jag fullkomligt älskar ju "gammelrosa" på allt! Och nu är det mycket dessa färger på både kläder, skor och väskor.
Jag vill ha allt! :-)
Fördelen med att bli äldre, jag har allt jag gillar och skiter fullständigt i vad andra tycker!

Vi har haft en riktigt mysig dag och lov faktiskt.
Lagom mycket hemma häng (jag älskar att barnen nu är så stora att dom uppskattar att hänga hemma, spela lite spel, läsa, pyssla, se en film osv. Det måste inte vara full rulle hela tiden...) aktiviteter, lite egentid med vardera barnet och mys.

Jag förstår verkligen inte de som säger "åh, det är så mysigt med små barn, jag saknar den tiden"... i helsicke heller!
Jag älskar att det blir större och man verkligen kan göra saker och vara mer spontana. Ta lunch i farten eller tom hopp över den om det krävs.
Det blir ju bara roligare!

När jag lämnat av barnen hemma, tog jag en liten promenad för att fixa lite grejer till lördagen när vi ska fira Lilleman.
Jag har också hunnit med att kika på julklappar nu när vi varit ute flera dagar och snurrat. I huvudet har jag liksom alla klara! :-)
Det kommer att underlätta när det är inköpsdags.
Svårast är ju Lilleman, så honom lämnar jag till maken. Fördelen med större barn är ju också att det blir färre klappar, men mer genomtänkta.
Roligare att fixa faktiskt, man får vara lite klurig. Stora dottern vinner ju med hästlängder när det kommer till genomtänkta presenter!
Alltid hittar hon på något som är såå spot on och som man inte hade en aning om att hon visste att man ville ha eller så.
Det har som sagt hänt något med mig denna höst. Jag gillar plötsligt mörkret...och längtar till jul!
Jag blir nästan lite orolig...jag kanske borde söka hjälp? :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar