Sidor

söndag 26 november 2017

Mörker, mörker..

Så har vi varit en sväng på landet.
Det är otroligt mörkt där ute nu. Och man kan säga att det är skönt att det är mörkt, för nu är det rörigare än rörigast! Hela tomten är en stor lerpöl! :-)
Jag vet ju att det är en kort period, men jag blir trött på att det är lera överallt. Allt är smutsigt och alla kläder är smutsiga.
Vår byggare var hos en granne längre bort i veckan och han tyckte att det var jätteskönt, för hela deras tomt är berg.
Han sjönk inte ner till knäna någonstans!

Jag passade på att hänga ut lite julbelysning och det blev väldigt fint!
Vi har fått leverans av "riktiga" lampor som ska på plats, men de hann inte grävas ner denna helg.
Men vi vet var dom ska stå. :-)

 Flera grannar tände granar också. Det ÄR så vackert när det är bäcksvart och det ser ut som att dom svävar långt bort.
 Vi tände även en liten snögubbe..
 ..och en liten ren. Få se hur länge batterierna orkar lysa. :-)

Jag hade med mig en stjärna som jag hängde i köksfönstret.
Tanken var att jag även skulle hänga två stora stjärnor, men se dom stod kvar i hallen hemma, när vi kom ut!
Nåja, vi åker ju ut nästa helg med.
Vi kom ut lagom till middagen och maken som åkte direkt från jobbet hade hunnit få värme i huset och tvättat en maskin tvätt.

På lördagen bjöd vi grannarna på lite fika och firade Minime, igen. Nu har hon blivit så firad att det inte är klokt!
Hon valde att göra en egen tårta även denna gång, som vi fyllde med Geisha! :-)
Man kan säga att det blev rätt sött!
 Men den blev fin!
 Efter fikat, åkte vi iväg och köpte pizza till halva kvarteret och gick över till en granne och käkade.
Även stora dottern och svärsonen kom förbi. Det är inte dumt att han bor där ute.  :-)
Sen spelade vi spel och barnen lekte med husets tre katter.

Sent om sider tassade vi hem i natten och kröp i säng.
I morse vaknade vi till sol ovanligt nog!
Jag skyndade mig (nåja...vi sov länge och åt frukost när vi borde ätit lunch...) ner till havet, för att hinna andas in den härliga doften.
Och man kan inte riktigt förstå att det är november. Det är ganska grönt... och liksom inte så vintrigt.
Men man ser ju på solen att den knappt orkar upp över skogen långt bort..

 Det är ett väldigt speciellt ljus.. som är svårt att fånga.

Maken och jag var ute en sväng och städade lite. Det ligger ju skrot lite här och var som vi inte hunnit göra något åt.
Men friggeboden är nästan klar nu. Vi fick ju fel panel först, men nu sitter den och är målad. Fönster är på plats och dörren.
Nu ska det målas lite och sen är den klar och blir nytt gästrum. Det blir så bra!
Tyvärr, kan det inte riktigt användas innan det dragits in ström, vilket nog inte blir förrän Attefallhuset är på plats. Det ska även installeras luftvärmepumpar.
Jag längtar ju tills den är klar, så att vi kan göra om rummen i stora huset. Det behövs. Lilleman har vuxit ur sitt rum för läääänge sen.
Med lite tur går det att göra i sommar.
Det blir ju som sagt fort mörkt, så vi hann lite grand av allt som behöver göras, innan det var dags att packa ihop sig och åka tillbaks till stan.

Och det hann ju bli mörkt innan vi kom dit också! :-)
Jag kunde inte låta bli att gräva fram lite julstjärnor och ställa fram. Det blir som lite mysigare! :-)
Och jag kommer nog att leta fram det mesta i julväg den här veckan tror jag.

Vi har ju ett kalas kvar innan det är jul.
Och det slog mig att både maken och jag är ute på galej kvällen innan vi ska fira honom här hemma.
Det blir kul! :-D
Jag som lovat både fika och middag.... Men det löser sig.

Nu ska vi först beta av en jobbvecka igen.
Det är en hyfsat lugn vecka för mig och jag har planerat in att jag ska ta en långlunch för att handla julklappar.
Få se om det blir så.
Jag har en klar plan, så det kommer att gå fort.
Sen är det en massa planering till nästa måndag. Det blir jättekul, men sen vet jag att luften kommer att gå ur mig, för det är årets sista stora grej.
Jag är lite småstressad över just julklappsinköpen, men det brukar ju alltid lösa sig på ett eller annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar