Sidor

söndag 12 november 2017

Farsdag och småpanik.

Kalas, kalas och fler kalas! :-)

Idag är det ju farsdag, vilket vi firar lite grand.

Igår firade vi Lilleman och Minime med makens sida av släkten. De kunde inte vara med när vi firade stora dottern i höstas, så även hon firades igår.
Smidigt när man kan slå ihop dagarna. :-)

Jag frågade vilka tårtor barnen ville ha och Lilleman valde kladdkaka. Det är så lustigt att det godaste som finns för både honom och hans storebror är kladdkaka med grädde. :-)
Så det fick han.  Vi pimpade med lite hallon.

Minime ville göra egen tårta och det som var viktigast var att hon kunde använda Oreos kakor till.
Sagt och gjort.
Jag köpte färdig botten och sen fick hon rocka loss..
Första lagret blev grädde och jordgubbssylt. Andra lagret blev grädde, riven choklad och hackade Oreos och Smarites.
Sen dekorerade vi med samma godis och hallon.  Det blev jättegott! :-)

 Det är jättekul att hon vill göra egen tårta! Och de blir oftast godare än köpta. Man kan ju variera sig i det oändliga.
Vi fikade och "kacklade" och jag tyckte lite synd om stora dotterns kille som träffade alla för första gången.
Det blir rätt högljutt med fem barn och 8 rätt pratglada personer. :-) Men han klarade det bra, han är duktiga på att "stänga av".

Sen käkade vi "lilla" familjen tacos. Det är ju så gott!
Lilleman fick ett Xbox spel som han och storebror hann spela lite av innan dom åkte hem.
Den lyckan är ju så stor att den går att ta på, när Lilleman får hänga med storebror! :-)
De är så lika och gillar att hänga trots den stora åldersskillnaden.
Sen är det också kul att han gillar att hänga med stora dotterns kille och lär sig massor av honom också, fast mer praktiska saker.

Det slog oss när vi satt och käkade att vi är många nu. Det är ju inte långt bort innan de små har respektive det med och då är vi 10 pers... och sen kommer det ju säkert barnbarn..
Jag såg att maken satt och funderade på något och när alla åkt hem, säger han "du, ska vi inte ändra lite i byggplanerna på landet?".

Vi har ju inte skickat in papper än på det vi tänkt bygga så vi kan fortfarande ändra oss och så blir det nog.
Jag sitter nu med papper på attefallet som ska till och där kör vi vidare. Men, sen hade vi ju tänkt skicka in papper om växthus, men nu har vi ändrat oss. Växthus blir det, men sen.
Nu kommer vi att bygga ut huvudhuset med de 15 kvadrat och två takkupor som vi får bygga enligt samma attefalls regler.
Då får vi ett 15 kvadrat större vardagsrum och kan göra ändringar även i köket, för att få mer förvaring och en "disk" där man kan äta frukost och även ställa upp mat.
Vi är för många nu för att få plats under vinterhalvåret.
På sommaren är det ju lätt, då dukar vi ute och får plats med 40 pers. Men på vintern är det knepigar och trångt.
Vi har stort hus, men man har lagt många kvadrat på sovrum, vilket ju iofs är bra, men vi behöver fler ytor att umgås på.
Så, nu blir det så. :-)

Idag blir den sådan dag, med privat administration som jag aldrig riktigt hinner annars.
Det är inte helt dumt att ha en helg i stan ibland, så att jag hinner i kapp med lite sånt.

Visst är det märkligt att huset gror ihop även om vi knappt är här?
Det var akut behov av att städa, så jag städade hela fredag kväll och en stor del av lördagen. Verkligen storstädade.
Och det är ju så skönt när det väl är gjort. Och varje gång jag väl har huset städat, lovar jag mig att inte låta det gro ihop så här igen. (vilket det ju gör)
Det eviga plockandet görs ju. Men sen, det där "under och bakom".... :-)
Nåja, nu står det sig till jul i alla fall tänker jag.

Julen passade vi på att planera nu när alla var samlade. Vi kör som vi brukar med "brunsch" och klappöppning här hemma med de barn som är på plats.
Sen packar vi ihop oss och åker till svåger och svägerska för att äta middag med stora familjen på eftermiddagen.
Det har blivit en trevlig tradition att göra så och är mysigt. Jag måste inte vara hemma här för att fira.
Det kan vara ganska skönt att bara ta med sig mat och åka bort. :-)
Och skönt för svåger och svägerska att vara hemma som har de minsta barnen.
Som vuxen är det ju maten och umgänget som är jul.

Dock, har vi ju lite firande kvar för födelsedagsbarnen. För grannarna på landet vill fira Minime och även maken ska ju firas. Då går vi "lilla" familjen ut och äter, tittar på hockey och bowlar. Det är mysigt! :-)
Det är verkligen löjligt hur våra senhöstar ser ut.
Jag försöker förpacka det så att det blir så smidigt som möjligt, men det blir ändå ett race utan dess like.
Samtidigt som det ju är dags att börja tänka på jul. Det är ju bara ett par veckor tills det är dags att pynta lite grand.
Det är iofs kul, men tja..
Mest vill man ju pynta för att det är så mörkt.

Nåja, idag söndag. Farsdag. Dansdag för minime. En hög med tvätt och lite veckoförberedelser.
Jag skulle kika en grej i jobbkalendern i morse och upptäckte att den telefonen inte låg i min handväska, så nu hoppas jag verkligen att den ligger kvar på skrivbordet på jobbet. Annars har jag problem! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar