Sidor

torsdag 20 april 2017

Lite rörigt.

Idag känner jag mig busig! Som att jag "fuskar".
Jag vabbar nämligen och det var inte igår! Jag vabbar så sällan, att varje gång jag ska anmäla det på FK, så har man gjort om sidan och jag får leta och leta för att hitta var jag ska klicka! :-)
Det är fördelen med att både ha det jobb jag har men även den chef jag har. Och lite större barn.
Ungarna är ju skruttiga ibland, men oftast kan dom ligga i soffan och snörvla och jag jobbar ändå. Ibland kortare dagar och jag flexar eller jobbar in tiden.
Det löser sig alltid.
Men, det gäller ju att vårda det förtroendet väl.
Ibland får man gliringen "du "jobbar" hemma"? Och ja, det gör jag faktiskt när jag väl jobbar hemma.
Som jag tex gjorde igår.
Men, idag ska jag iväg med Minime på en koll och jag kände att dagen blev varken hackad eller malen för vare sig skola eller jobb, så då vabbar jag. Men det känns jättekonstigt att äta frukost med barnen och inte ha jobbdatorn uppe samtidigt! :-)

Igår, jobbade jag dock hemma för ibland kör det ju ihop sig så att det är löjligt!
Allt hopade sig samma dag! :-)

Sen är ju det här löjligt också!
SNÖ! varenda jäkla morgon...känns det som. Iofs var det betydligt varmare igår och verkar bli idag.
Men det var inte kul att kliva ut till snö i tisdags!

Och rejält med minusgrader var det igår!
Den enda fördelen är ju att fästingarna borde dö nu! Gör dom inte det...då är det här ju helt onödigt! :-)

Nåja, det märks på jobbet att värmen uteblev, det är lite sjukt här och var. Lite ovanligt att folk kroknar i april, men det känns som att den sista motståndskraften gav upp när det började snöa! :-)

Och det blir ju lätt lite vilset den här veckan, när måndagen var en tisdag.
Jag "mjukstartade" och gick en kurs i HLR och hjärtstartare.
HLR har jag gått flera omgångar och även hjärtstartare, men det är ett tag sen.
Vi var en liten grupp på 6 personer nu och vi körde 3 timmar med rätt mycket scenarier träning.
Rätt slut i huvudet var man sen men det är så nyttigt!
Sen vet man ju aldrig hur man reagerar i skarpt läge. Det är ju lättare att göra allt rätt på en docka. Att flytta en verkligen person, se om den andas och sen göra HLR är inte lätt.
Men tanken är ju att man inte ska få panik och det känns bra att hela vår avdelning på 75 personer plus, kan grund HLR och att vi nu är 2 personer på varje sektion som kan hantera hjärtstartaren.

Igår var då en sån där dag, där det liksom hopade sig och jag fick ok på att jobba hemma av chefen.
I förra veckan fick vi lapp i lådan att det skulle bytas box för vårt fibernät.
Fint!
Ingen mer info än dag. Hela dagen? Troligen ruttnade folk på det för efter ett par dagar låg en ny lapp i lådan "vi kommer under förmiddagen".
Fint så.
Vi fick även meddelande om att det vi beställde på trädgårdsmässan skulle dyka upp. Naturligtvis inte på förmiddagen utan efter lunch.
Och mitt i det, så bet Lilleman i något väl hårt häromdagen och tappade en bit av en tand!
Så, det var bara att hänga på låset, eller rättare sagt telefonen till tandläkaren igår morse.
Han fick en tid strax efter lunch.
Så där stod vi igår, hantis innan lunch och leverans efter. Och tandis mitt i.
Dessvärre hade vi ju ingen exakt tid på något annat än tandläkaren och man kan ju ge sig fasen på att något av det skulle dyka upp mitt i att vi var borta.
Så, även maken jobbade hemma idag efter lite funderande.
Vilket var tur. För, när man bytt boxen, så dog ju hela huset. Förstås!
Det borde jag ju fattat, men tänkte inte ens på det.
Så, vi stod i varsin telefon båda med utgående mail i datorn när killen kapade tråden!
Oj.
De mest komiska med det hela var att även min chef jobbade hemma, för att hon var febrig och hade ont i halsen.
Och hon upptäckte att det var driftstopp på hennes internet, så hon ringde mig och bad mig skicka iväg ett viktigt mail i hennes ställe, eftersom hon inte fick iväg det.
"jajjamen" svarade jag - och sen dog mitt nät! :-)


Jag är ju helt nollad när det kommer till sånt här med elektronik,  så jag bara gav lappen med info jag fick av installatören till maken, sen åkte jag till skolan och lämnade telefonen till Minime som hon glömt hemma och jag ville att hon skulle ringa när hon började gå hemåt.
(Eftersom att jag var hemma, fick hon för första gången prova att gå hem själv efter skolan. Men det gick ju inte utan telefon!)

När jag kom hem igen, var maken lite lätt upprörd och hade supporten i luren. För det visade sig att man bara gjort typ hälften av det som skulle göras, när man bytte boxen.
Sen skulle man ha hjälp av supporten med uppdatering och jag vet inte allt. Så, det hade ju jag inte fått att funka det kan jag ju konstatera direkt.
Maken var skitförbannad och företaget fick sig en skopa innan man fick igång det igen.

Nåja, jag jobbade på och åkte åkte med Lilleman till tandis på lunchen. Tjopp, det gick ju jättefort att lappa den stackars tanden som snart ska ramla ut ändå.
Sen hem och fortsätta jobba.
Det var en bra dag att jobba hemma, för jag har ju lite hemligheter för mig inför en konferens i maj.
Klippeliklipp! :-) Det hade inte gått att göra det här på kontoret utan att folk hade undrat vad sjutton jag pysslar med.

 Jag klurade också ut lite hjälpt till en annan grej som ska vara klar till vår konferens.
Som jag funderat! Men när vi satt i väntrummet hos tandis slog det mig vem jag skulle fråga om hjälp!
Jag mailade från telefonen och när jag kom hem, hade den personen mailat mig, men angående en annan fråga!
Det var lite lustigt, för vi har vanligtvis inte kontakt med varandra!
Vi skrattade gott åt att våra mail mötts i luften!

Sen kom vår leverans! Och det var som sagt tur att maken stannade hemma. Jag hade aldrig fått in den i garaget!
Oj! Själva paketet var mycket större än vi trott och tungt som fasen!
Chauffören puttade på pallen och pallyften och maken drog inifrån. Det hade som sagt aldrig gått om han inte varit hemma.
Nu återstår att plocka isär det och fördela upp det i våra bilar och ta ut det till landet!
Det är en skitcool grej! :-D

Minime fick som sagt gå hem själv idag, för första gången! Hon växte ungefär 15 cm på kuppen! :-)
Dock, mötte jag henne halvvägs, men ändå. Och hon fick visa vid varje korsning hur man skulle gå och hur man skulle titta.
Jag tänker att det kan vara bra att hon prövat under kontrollerade former om det skulle vara så att Lilleman inte kan följa med henne.
Hon ÄR ju faktiskt snart 9, men kan ha huvudet under armen lite grand ibland. Jag är mest orolig över att hon ska gå med näsan i telefonen och inte stanna vid övergångsställen.

När vi kom hem, fixade hon picknick ute. Idag gick det ju faktiskt utan frostskador!

Jag längtar desperat efter värme nu. Brr..

Det tar sig med våra byggplaner på landet! Jag har ju beställt kartutdrag som jag hoppas kommer snart.
Sen fick jag svar ifrån bygglovsavdelningen och info om vad som ska in och hur vi ska göra när vi vill riva ett hus.
Vi fick även all dokumentation som finns på hela fastigheten, vilket vi saknat.
Jag hittade en massa papper i en pärm som hör till huset, men väldigt lite gick att använda!
Men nu har vi _allt_ vilket är jättebra.

Så, nu ska jag skriva en rivningsplan! :-)
Det känns så bra att det är i rullning nu. Vi ska även rita interiören på den 15 kvadrataren som vi ska bygga nu. Det gäller att tänka smart för att få in sängar osv, men fördelen är ju att vi bygger med lösvirke.
Och det är inte dumt att den som bygger bor granne med oss där ute! :-) Det går inte bort någon tid alls att åka!
Idag, är samma byggare på plats för att ta ner en hög björk som är i vägen. (Vi kommer att ha ved hur länge som helst!)
Vi har inte vågat ta ner den själv, men den här killen, han har många strängar på sin lyra och kan klättra!
Så han klättrar upp och tar björken från toppen och neråt.
Det är perfekt, för nu i helgen är det städhelg och eldningsvecka, så det blir mycket eldande nu när vi kommer ut.

Det känns så bra att det är på gång nu! Vi har funderat och planerat så länge men inte riktigt fått tummen ur.
Nu ska det bli "vårt" place och jag får påminna mig om att målet inte är grejen utan vägen dit! :-D





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar