Sidor

söndag 16 april 2017

April, april!

Man kan lugnt säga att vi har aprilväder!
Ömsom sol, ömsom snö och så sol igen!
När den tittar fram, är den varm, men det blåser småjäklars.

 Men jag är så nöjd att vi kunde var här så pass länge som vi varit nu. Jag har hunnit allt jag tänkt och lite till.
Då, när jag väl hunnit med det jag planerat, kan jag tom sätta mig och läsa en bok i lugn och ro.
En helg är för lite.
Fyra dagar är perfekt! Det vore ju perfekt med fyra dagars ledig jämt! ;-)
Nu, när jag fixat i trädgården, städat påde ute och inne så vaknar ju allt annat i mig som jag skulle vilja hinna med.
Måla, sticka, fotografera osv. Sånt som jag sällan hinner med.
Man kan se på allas statusar att det är kallt och snö på många platser och att det inte är så glatt, men vi är ju bara en bit in i april ändå. Det är påsken som ligger tidigt i år.
Men visst är det lite frustrerande att det är så dåligt väder när man äntligen är ledig.
Jag klippte rosor och klematis idag och såg massor av grönt som är på gång, så det enda som krävs är lite mer sol och värme.
Då exploderar det.

Jag har två ställen som jag ska fokusera på i år. Förra sommaren satte jag ganska mycket runt pergolan och där ska jag fortsätta i år, men planera lite mer låga blommor.
I samma område som den står, ska jag också plantera marktäckande och lite fler gröna växter, som blir lite större, men inte blommar.
Det är så torrt och tråkigt där nu att jag vill fylla ut grönskan.
De tidningar jag köpte på mässan innehöll massor med inspiration. Det är kul med lite utmaning, där man får tänka till lite för att få det fint.

Sen har jag en plats bakom huset som jag försöker fixa till. Det går sådär måste jag säga...
I år måste jag fylla upp med massor av jord.
Vi har tagit bort en del träd i närheten som nu ger mer sol och jag har försökt rensa bort en massa annat jox.
Men det är samma där, jag måste fylla upp med annat grönt som får jorden att stanna kvar, innan jag planterar något som blommar.
Ofta är det ju även så att jag snålar lite när jag köper blommor och köper för få. De flesta behöver ju planteras tätt för att det ska bli snyggt.
Men så snålar jag och köper inte tillräckligt många. Det får bli i maj när vi får fler långhelger, då ska jag göra stora inköpet så att det blir lite ordning!
I år blir det murgröna, fler klematis och annat grönt för hela slanten.
Varje år har jag köpt en ros senaste åren, men i år tänker jag nog inte göra det. Jag älskar ju allt som klättrar, klänger och revar sig, så det blir mer sånt.
Jag har även en klematis hemma som jag ska gräva upp och ta med mig och några daggkåpor som ska flyttas.
Jag hoppas att de kåpor som jag tar hemifrån gör att det växer lite fortare än när man köper små.
Mitt på tomten står ett träd som jag vet att maken vill ta bort. Det vill inte jag.
Det är perfekt att ha lyktor och fina saker i. :-)
Och jag skulle vilja plantera både två klätterrosor och två klematis där som sen skulle ta över hela trädet.
Men eftersom vi är "något" oense om trädets vara eller inte vara så har jag inte velat plantera något där.. Men, så slog det mig att jag kan plantera i stora krukor som ju går att flytta om trädet i framtiden ryker! :-)
En anledning till att trädet ligger lite pyrt till är att det står verkligen mitt på tomten. Men - när vi nu ska riva det gamla huset som finns, så blir det inte längre "mitt på" och då kanske det får stanna kvar hoppas jag.

Just nu skulle jag ju vilja ha all tid här ute. Planera och greja. Jag har inte tid att jobba! :-)

Igår när vi var över till grannen, fick jag fler idéer!
Deras tomt ligger till så att man inte ser den. (Tvärtemot oss då, som är mitt i farleden!)
Från vägen ser man tak av hus och en och annan fallfärdig byggnad och några gamla bilar.
Men, när man går in på deras tomt, öppnar sig något helt annat!
Jättefint fixat med altan och trädgård. Man blir rätt häpen, för man tror inte alls att det är så fint från vägen! :-)

Nåja, det är dags att åka hem i morgon igen, men nu dröjer det inte längre än 3,5 dag innan vi åker ut igen!
Nästa helg är det årsstämma i föreningen och allmän städdag, med korvgrillning.
Det är alltid najs och den dagen på året, förutom midsommar och höststädning där man träffar på alla grannar.
Flera år i rad har vi inte kunnat var med på våren, för att jag jobbat den helgen, men tack vare den tidiga påsken i år, så flyttades den jobbhelgen.
Så nu är vi med! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar