Sidor

lördag 15 april 2017

Bollen är i rullning!

Alltså, hur tänkte vi?? HUR tänkte vi när vi för inte alltför länge sedan sa..."jo, men vi säljer landet"...
Det var ju galet!
Klart att vi inte kan sälja landet! Att vi ens låtsades det.
Tillfällig sinnesförvirring helt enkelt!

Vi åkte ut i onsdagskväll. Och nu är det ju ljust så pass länge på kvällen att det inte gör något att vi kom ut sent.
Vi åt middag på vägen, så det var bara att packa in oss, tända en brasa och sjunka ner i soffan.
Torsdagen bjöd på fint väder och ganska varmt.
Vi satte ut lite fjädrar och påskpynt.

 Sen åkte vi till Granngården och köpte lite kobajs och blommor! :-)

 Det här brukar jag aldrig hinna med - gödsla!
Ofta brukar det vara lite sent när vi väl inleder säsongen. Men nu!
Jag har gödslat precis överallt, så det ska bli spännade att se om det ger effekt.

 Jag hängde även ut lite "rå -väck" som jag köpte på mässan. Om man hänger ut dem lite här och där så ska det tydligen lukta apa och rådjuren struntar i grönsakerna i närheten. Låt oss hoppas!
Annars blir det till att näta in igen.
 På långfredagen kom det lite snö under dagen och det var inte så mysigt att vara ute. Jag passade på att städa Minimes rum och vika in en massa kläder.
Hon har massor med kläder nu och vi behöver inte ta med något ut till henne alls när vi åker. Skönt!
Lilleman har vuxit ur det mesta, så till honom måste jag fylla på lite.
Tanken är ju att vi bara ska behöva ta med oss mat när vi åker ut. Allt annat ska finnas på plats.

Vi åkte till svärmor på påskmiddag på eftermiddagen. Stora barnen kunde också vara med vilket ju var jättemysigt.
Det är inte alltid vi får ihop alla samtidigt, så det är lyx när det blir
Vi åt jättegott och hade rätt livliga diskussioner. Vi är ju alla politiskt intresserade så det blir både högt och lågt under middagarna. :-)

Och det fortsatte att snöa!
När vi åkte ut kändes det mycket märkligt, för klockan var 20, det var ljust med massor av snö!
När det är snö här ute brukar det vara bäcksvart, ju!
På vägen ut, såg vi mängder av rådjur! Efter att vi såg klunga 2, började vi räkna och fick ihop 29 stycken! Och två älgar! Och tre harar!
Det var till att ha ögonen med sig för att inte köra på någon.

Vi vaknade till strålande sol i morse, med rätt mycket snö på backen. Men när jag kikade ut, droppade det från taken och fåglarna sjöng så fint.

 Jag köpte ju massor med nya lakan och påslakan förra veckan som jag tog med ut nu. Jag tvättar alltid alla nya sängkläder (och kläder) innan användning likaså nu.
Och nu hängde jag alla ute på tork.
De som hängde ut i natt, frös ju plus att det var rätt mycket snö på dem. Men när jag nu hängt in dem på tork, doftar dom ju helt fantastiskt gott! Friskt!

Idag blev det inte så mycket gjort ute, för det har varit rätt kallt.
Jag har planterat om pelargoner och satt ihop dem till ett par stora krukor och vattnat igenom dem.
Sen åkte vi för att komplettera i kylen och fylla på nytt i medicinskåpet.
Lite nya värktabletter och allergimediciner behöver fyllas på.
Det hade öppnat en ny blomsteraffär där vi handlar, vilket ju var toppen! Mycket fint fanns det som ska få följa med hem sen när det blivit varmare.
Sen gick vi till ett par grannar på fika. Vi ville kika på deras Attefallshus och prata lite bygge.

Nu har vi nämligen bestämt vad som ska byggas och i vilken ordning det ska göras. Och det är även perfekt att grannen har byggfirma! :-)
Han har jättemycket att göra bara runtomkring här och har även blivit underentreprenör till en firma i området, så det gäller att ha framförhållning när vi vill ha hans hjälp!
Men, vi är ju alldeles i starten, så innan vi har alla papper i ordning och fått ok på bygglov osv, så blir det nog rätt lagom.
Och det kommer att bli så jäkla bra!
Mycket förarbete (en del gråa hår misstänker jag) mycket jobb, en hel del pengar, men sen kommer det verkligen att bli VÅR plats!
Alla kommer att få plats och det kommer att bli så komplett.
Jag "ser" ju i huvudet hur trädgården kommer att utvecklas i takt med att vi bygger.

Det känns så tydligt när vi är här, att det är här vi ska vara. Tom Lilleman sa häromdagen "mamma, det är så synd att det inte finns en skola i närheten. Då hade jag velat bo här!".

Och det är ju liksom inte bara huset och platsen, utan även människorna här. Alla grannar är så mysiga.
Och vi som inte bor här permanent, bär alla med oss samma längtan, att kunna flytta ut.
Det är samma frustration hos oss alla! :-)

Men, nu är vår boll i rullning!
Nu ska jag roa mig med att försöka hitta alla dokument jag behöver för att skicka in alla bygganmälningar vi behöver göra.
Djup suck på den!
Men, jag har blicken mot målet! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar