Sidor

söndag 20 mars 2016

En toppen helg med både eld och snö!

Dagarna bara rullar iväg. Full fart på alla sätt.
Det känns som att vi precis avverkat jul- och då kommer lapparna!
Alla vårens lediga dagar plus semester. Hoho.
Det är ju jättenajs med många lediga vårdagar, men det blir samtidigt logistikproblem. Det tror jag alla föräldrar med skolbarn upplever.
Just semestern har varit lite osäker för mig ett tag, men nu löste sig det häromveckan, vilket gjorde livet bra mycket lättare.
Dock, en del pussel blir det ändå.
Tur även att vi kom på att maken har föräldradagar kvar att ta ut för Minime! :-)


Vi måste ha lite extra dagar när barnen byter skola i höst och då passar det fint med lite sparade föräldradagar att dryga ut det med.
Det är tur att vi båda har jobb där vi kan jobba hemifrån och ge barnen lite kortare dagar alldeles i början.
Det är guld att inte ha ett strikt 8-17 jobb.

I början av veckan hade skolan en föreläsning om barns självkänsla.
Jag föreslog föräldraföreningen redan förra året att vi skulle köpa in hennes föreläsning, men då hade vi inte riktigt råd och när vi väl fick in pengar så var det för kort om tid.
Men i år kunde i bjuda alla föräldrar på en toppenföreläsning med Petra Krantz Lindgren.
Hon var bra och roligare än jag hade förväntat mig.


Det blev en bra avslutning på min tid i föreningen.
Dagen efter bad jag ordförande att hitta en ersättare för mig som sekreterare. Nu när vi vet att minime ska byta skola till hösten, känns det dumt att jag lägger tid i föreningen.
Vi behöver ingen information om flytten eller allt runtomkring längre.
Det kommer dock att vara konstigt att inte vara med på någon fixardag i skolan denna vår. (Den är inställd pga att skolan ska rivas ur och byggas om/ till och har ersatts med ett föräldramöte vi inte känner att vi är berörda av ) Fixardagen har liksom varit startskottet på sommaren.

Skolavslutningen kommer att bli rätt jobbig. För det är en "riktig" avslutning.
Vi har haft flera riktigt härliga år, där Lilleman trivts bra. Dock blev det lite annat med Minime och det känns jättebra att kunna börja om på ny kula nu.
Men skolavslutningen kommer att bli känslosam!

Nåja, vädret i veckan har varit otroligt fint! Varmt!
Vår.
 Jag har suttit ute och druckit kaffe efter lunch och verkligen tagit in varenda solstråle!
Så najs!
Jösses vad jag längtar efter värme!
 Det märks att vi nu är inne i perioden där dagen är längre än natten! Solen hänger som en guldboll över hustaken redan när vi vaknar.
Så galet najs!
Det har varit en spännande vecka med spännande möten.
Lite omtumlande men ändå bra. Ett av veckans möten var spännande på flera sätt. Det visade på hur mycket jag har lärt mig senaste åren. Om mig själv!
För bara ett par år sedan hade jag varit jättenervös innan ett sådant möte. Men inte nu.
Kan också bero på att det inte direkt står något på spel. Det var bara trevligt!
Men ändå.
Det var skönt med fredag när den kom!
Jag somnade strax efter 20! Helt galet.
Tydligen behövde jag sova! :-)

Helgen har varit toppen! Vi har hunnit med så mycket! Hunnit i kapp med en massa måsten.
Eftersom vi alla somnade löjligt tidigt i fredags, var vi uppe med tuppen i lördags.
Båda barnens garderober behövde röjas ur, dom växer som ogräs! Så det blev stora inköpardagen!
Och det blev stora påsar från H&M. Det är mest prisvärt att ta grundgarderoben därifrån.

Lilleman kan man köpa åt och med. Minime måste får välja helt själv.
Jag har slutat köpa åt henne. Hon måste få välja själv.
Annars vägrar hon ändå att ha det på sig. Hon kan tycka att saker är fina, men vill ändå inte ha dem.
Hon är ju bara 7, men hon har banne mig öga för kläder!
Färg och form.
Hon klär sig alltid bra! Snyggt! Och brukar till och med få hjälpa mig! :-)
Nu kan man säga att hennes garderob är proppfull och klarar hela sommaren!
 Båda behövde vårskor och Intersport hade lite rea.
De billigaste av tre par gratis. Och då måste man ju köpa tre! :-)
Så även mor fick ett par nya.
Nu försöker jag ju gå till jobbet så ofta som möjligt så det går en del gympadojor.

 Fanns mycket fint nu!
 Mysiga färger.
 Toksöta inneskor!
Det är både kallt och smutsigt på golvet i skolan, så inneskor är toppen.
 Även till Lilleman fanns en massa fint.
Han är inte lika petig så man får bestämma lite mer. ;-)
 På kvällen klädde vi oss varmt och gick ner till centrum.
Det firades Earthour som varje år, i parken.
Ett roligt uppträdande för barnen och sen en lite märklig kabaré som mest var deppig.
Sen avslutades det med en jättefin eldshow.
Mäktigt och vackert!
 Dom är duktiga!
 Jag träffade på lite kollegor i vimlet vilket var kul.
 När vi stod och tittade på elden, började det plötsligt snöa! Det vräkte ner!
Så vi var lite blöta och kalla när vi väl kom hem. Barnen somnade ovaggade efter lite varm choklad i magen.

Idag åkte maken och jag iväg för att träffa påskharen.
Vi trodde att påskharen öppnade 10, men det visade sig vara 11.
Lite tur, för vi hade en massa andra ärenden som inte hanns med igår (eller glömdes bort) som vi passade på att göra under tiden vi väntade.
Vi parkerade bilen och gick till de andra ställena. Till vår stora förvåning såg vi att folk köade långt ut på parkeringen när vi kom tillbaks!
Folk hade alltså stått i kö en timme!
När butiken öppnade och vi gick in, såg vi att det var 25% på lego. Hm..klart att det är bra, men köa en timme??
Nästan alla som köade knatade direkt till en bemannad disk, så tydligen hade man kunnat förbeställa lego på något vis...
 Nåja.
Vi avverkade butiken rätt fort, för vi visste vad vi skulle ha..

När vi väntade, tog vi en sväng på vår favoritbutik: Jula.
Finns så mycket kul där! :-)
Nu köpte vi en ny dränkpump till landet. För att undvika nya hål på slamtanken! :-(
Men, det finns ju numer en massa annat kul i den butiken!
Det blev lite nya trädgårdskläder!
(Även garderober på landet ska rensas.. )
En tokfin flanellskjorta och en fleecejacka.
Och lite nya handskar. Det går alltid åt.
Jag passade även på att köpa jord och krukor för att få mina krassefrön i jorden.

Minime hjälpte till att så. :-)
 Nu är mitt lilla växthus fullt av nysådda frön!
Så, nu vill jag ha sooool! :-)

När det var gjort tittade solen fram lite mellan molnen och jag kände att vi behövde komma ut lite.
Under tiden vi var iväg, passade storasyster sina små syskon och skickade mig ett sms. "dom är på ett jäkla fint humör idag!! not!! :-)
Så, lite luft och motion motverkar slagsmål!

Igår, köpte vi nya cykelhjälmar till båda, vilket var mer än nödvändigt. Båda två hade vuxit ur sina hjälmar från förra året!
Nu är dom kittade!
Maken cyklade med dem och stora tjejen och jag gick till fots.
Vi tog en längre runda till fots än de som cyklade.
När vi var någon km hemifrån, började det snöa - igen!

Det är verkligen marsväder!
Sol, snö, hagel, regn och så sol igen.
Vi har med andra ord haft en toppenhelg. Så att man liksom känner sig "klar" för att jobba igen.
Det blir en kort och intensiv vecka. 4,5 dag bara.
Vet inte riktigt hur jag ska hinna allt jag tänkt på de dagarna, men det får gå!
Sen, har jag semester i drygt en vecka!
Najs!
Det behövs på många sätt.
Vila mig i form! För efter påsk händer en massa skoj och spännande.
Man kan säga att det visar hur framtiden blir. Ett vägskäl kommer jag att möta.
Jag är mentalt förberedd på flera scenarior.
Men jag har en klar önskan.
Och man ska ju akta sig för vad man önskar....det har jag lärt mig genom åren! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar