Sidor

söndag 27 mars 2016

En försvunnen timme...

Vi vaknade hyfsat tidigt idag med..men det blev ändå sent pga att det är sommartid!
Jag hatar sommartid.
Eller egentligen inte själva tiden, utan flyttandet fram och tillbaks.
Det tar ju alltid typ en vecka innan man är i fas igen! Och just sommartiden gör ju att man tappar en timme.
Jag som gärna skulle vilja ha en sisådär fem timmar extra per dygn blir grymt grinig när man snor en timme.
Nåja, det har varit fint väder idag.
Solen sken hela dagen. Men det har blåst storm! Jag är jätteglad att vi inte har strandtomt dagar som dessa.
Då hade man inte kunnat vara ute.
Nu blåste det, men gick bra att hitta lä.

 Jag gick loss på vedhögen. Vi har tagit ner en hel den träd senaste året och bara hunnit kapa ner dem till vedstorlek, men inte hunnit klyva.
Hopplöst att tutta eld på runda vedträn. De behöver vara kluvna.
Nu har vi ved hela nästa vinter med! :-)

Jag hann med att sitta och läsa lite bok också.
I lä. :-)
Jag fick flytta mig lite efter hur solen stod men också hur vinden vände.
Nu har det lugnat sig som blåst brukar göra till kvällen.

När det är länge sedan vi varit här, tar det ett par dagar att tagga ner, både för oss och barnen.
Idag har dom varit ute och lekt nästan hela dagen.
Vi, som faktiskt funderat på att sälja stället, konstaterade att här är ju stället att vara! :-)
Vi både behöver och vill vara här ute mycket nu under våren.
Behovet att landa och tagga ner är stort.
Samt att vi har en lång "att göra" lista på småsaker som behöver göras.
Jord måste vi införskaffa i stora mängder för att fylla ut gräsmattan med, där de nya tankarna är nerlagda.
Jag är skitsur över hur förra ägarna placerat dem. Otroligt opraktiskt.
Mitt framför huset!
Jag hade absolut valt en helt annan placering. Nu måste jag komma på lite smarta lösningar att trolla bort brunnslock och ventilationsrör.
Men det ska nog gå.
Vi har ju fixat massor med stora grejer genom åren så nu är det finlir på listan.
Förutom det stora att måla om huset!
Men, jag skulle verkligen kunna tänka mig att bo här permanent.
Om det bara var maken och jag. Om barnen var så stora att dom var bilburna.
Jag är ju själv uppvuxen såhär och hatade det.
Just för att man jämt skulle ha skjuts av någon för att ta sig någonstans. Det gick inga bussar från där vi bodde.
Man skulle först ta sig upp till stora vägen. Sen gick bussen ett par gånger per dag. Typ.
Det fixar man ju inte som tonåring.
När jag hade gått ut 9:an flyttad jag upp till "byn" och var inneboende hos en kille.
Sen flyttade jag aldrig hem igen.

Man skulle ju kunna tro att barn som bor långt ut på landet inte skulle beblanda sig med andra ungdomar och hitta på bus.
Men man hittade bara på andra sätt att ta sig iväg.
Plus att framförallt mamma fick hämta oss på alla möjliga konstiga ställen mitt i nätterna på helgerna.
Och det resulterade ju i att man umgicks med äldre personer i stället, som hade moppe, epatraktor eller bil.
För ut skulle man ju.
Så, nej, det tänker jag inte utsätta mina barn för.
Inte såhär långt ut på landet i alla fall.
Sen är det ju det där med jobb. Att inte behöva sitta flera timmar i bilkö eller på tåg.
Det är svårt när man bor så nära storstaden.
Vilket också har slagit mig mer än en gång.
Varför bor vi här?
Man kanske skulle ta pick och pack och byta ort helt?
Men så var de ju det där med jobb. Och alla barn. Dem vill man ju vara nära även om dom stora!
Det är mycket som ska klaffa när man är fler än en person! :-)

Nåja, man ska ju ha drömmar! Så jag fortsätter att drömma och undra om vi är på rätt plats i livet! ;-)
Under tiden njuter vi av att ha detta ställe som är galet mysigt.
Och "hemma" som funkar bra rent praktiskt.  Och  - jag älskar ju vårt lilla radhus också.
Framförallt läget.
Jag skulle vilja ännu högre upp egentligen. Men annars är läget perfekt. Nära till skolan, nära till jobbet och 7 minuter ifrån tåget.
Kan inte bli bättre.
Men är man hemnetknarkare så är man! :-D

Nåja, idag är nästsista dagen här för denna gång.
I morgon blir det en långpromenad, städa ur huset och åka hem. För att vi ska få 3 lediga dagar hemma med.
Maken ska jobba på onsdag och jag på fredag.
(Jag har lovat att läsa mailen en gång per dag under veckan. Det är inte optimalt att jag, min chef och min "andra chef" har haft semester omlott. Vi måste maila varandra för att inte tappa det helt under tre veckor..)
Men  vi ska även hinna gå på bio. Jag ska röja uteplatsen hemma. Den som ser ut att vara helt bortglömd.
Lite röj ska jag göra. Klippa ner lite klängväxter och en ros som helt plötsligt växt över alla bräddar.
Här ute har jag klippt ner flera rosor.
Det gör lite ont när dom äntligen är stora, men det behövs, både för att få dem tjockare, men också för att dom inte ska ta över där dom inte ska...
Men, nu gäller det att vi bokar in helger här, för man kan se hur allt nu ligger i startgroparna för att börja växa!

Det känns på kinderna att jag varit ute stor del av dagen. Luften är så frisk och härlig!
Jag har hängt ut flera maskiner tvätt som blåste torra på nolltid.
Så härligt!
Jag är så glad att jag tog tre dagar semester nu, ganska spontant. Det kommer att ha gjort mig gott när våren drar igång med full kraft.
Det blir ett par riktigt spännande veckor efter ledigheten. April kommer att bli avgörandets månad kan man säga.
Jag tar inte ut något alls i förskott för man vet aldrig.
Men har jag tur, blir det riktigt bra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar