Sidor

söndag 7 december 2014

Solen har visat sig!

Vilken skön helg vi fick.
Vi har tom sett solen! Den efterlängtade. Den som man börjar tro inte finns.
Men i morse sken den in minsann!
Och jag blir ju alldeles lyrisk.
Vi har världens vackraste soluppgångar här!
 Vi vaknade ganska sent. Och åt en långsam frukost i lite olika skift.
Det är så  najs att tassa runt i pyjamas och inte behöva ha bråttom till något.
Maken åkte med minime på gympan, under tiden jag strök en hög med skjortor.
Lilleman vill inte gympa och slapp.
Jag har inte anmält honom till vårterminen. Så kul tyckte han inte att det var, så vi får hitta på något annat.
Efter lunch åkte vi till en av grannkommunerna för att besöka en Julmarknad.Jag har letat runt lite  efter en julmarknad, för det är så mysigt.
Alla åker till Skansen, men det ville inte jag. Det är så bökigt att parkera och ofta galet mycket folk.
Och de tär lite kul att sponsra mindre event också. Alla som sliter före, under och efter behöver ju få kredd.
Och den vi hittade var riktigt mysig.
Tyvärr, så spöregnade det!
Jag hade kunnat betala rätt bra för ett par minusgrader och lite snö! ;-)
(förra året när vi var på julmarknad höll vi på att frysa ihjäl!)

Det var mysigt uppbyggt så att allt var på samma ställe. Lite olika stånd.
Man visade upp lekar på gammalt vis och det var riktigt underhållande!

 Många var klädda i gamla kläder, vilket gör det extra mysigt.
 Det gick runt en kille med en loppcirkus på magen som var riktigt rolig!
Barnen tittade storögt på när loppan gjorde konster och vi vuxna skrattade gott åt de dåliga skämten.
Man visade också kasperteater som var riktigt rolig.
Både vuxna och barn skrattade gott.
Vi klämde in oss på ett café och drack lite kaffe.
Damen som hade stället såg lite chockad ut över att det ramlade in folk. Allt, från kaffe till mjölk och skedar tog slut.
Kändes lite ogenomtänkt. :-)
Men chokladbollarna var löjligt goda!

Flera i sällskapet frös, men jag vägrade att åka hem innan vi sett Luciatåget!
Det var nämligen kröning av ortens lucia.
Det var så vackert när luciatåget med tillhörande kör kom gående. Man blir allt lite tårögd!

 De sjöng så vackert och lucian fick sin krona.
 Vi stannade inte så länge utan passade på att smita strax innan det var slut, för att inte fastna i värsta bilköerna.
På vägen ut till bilen, hittade vi tomtens verkstad minsann! :-)
Vi var lite frusna och blöta men nöjda med dagen.

Minime är precis som mig och älskar ljus.
Och alla ska gärna vara tända samtidigt.
 Men det är ju mysigt! ;-)
 Men jag får ha koll på tändarna, för hon tänder gärna både här och där! :-)
 Men det är väldigt mysigt och skönt att kunna ha ljus och pynt numer.
Under småbarnsåren gick det ju inte alls.
Så nu går vi all in! :-)

Lilleman och Minime har skrivit sin önskelista. Vi hade inget kuvert, så det blev en zippåse med klistermärken på!
Den lär ju komma fram hur man än postar den. Har jag hört! ;-)
Veckan som kommer blir lugnare än den förra.
Mest interna möten och underlagsskrivande. Kontorstid. Skönt!
Nu önskar jag bara snö.
Inte så mycket, men ett par cm vore najs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar