Sidor

måndag 17 februari 2014

Halsfluff

I natt, när jag låg och mådde illa, då tänkte jag "undras vad vi har för försäkring, för att blåsa av hela semesterresan?"
Nu, känns det inte lika illa! ;-)

När jag kom hem ifrån doktorn igår, petade jag ju i mig två tabletter antibiotika. Sen, när jag kröp i säng petade jag i mig två till.
Jag ska ta fyra om dagen, men morgon och kväll. Helst i samband med mat.
Jag har inte ätit speciellt mycket på ganska många dagar....
Så, det resulterade ju i att jag började må illa, som är den bieffekt som är den vanligaste med den varianten av antibiotika.





Det är ju lite så, man får bukt med en grej och får problem någon annanstans!

Nåja, Minime gnällde igår kväll att hon hade huvudvärk. Igen.
Hon somnade i vår säng ganska tidigt och vaknade ett par timmar senare för att gå på toa. Hon var kokhet!
39,6!
Men jippi.
Så börjar vi om.
Vi somnade så småningom, men hon har sovit dåligt och jag låg som sagt och mådde illa stor del av natten.
Vid 7 släpade jag mig ner och drack en morgondrink och djupandades lite. Sen släppte det värsta.
Jag sjukanmälde båda barnen.
Vilket i sig var ett äventyr på grund av att kommunen bytt telefonsystem.
Sen blev det kö till Vårdcentralen.
Det är lite lustigt hur det blir när man inte har ett vanligt ärende. Nu ville jag ju ha tid till två barn, samtidigt och det var lite krångligt, tydligen!
Först fick jag en tid för Minime klockan 14 och sen till Lilleman vid 9!
"näe, då vill jag byta! Den unge som har 39,9 i feber vill jag komma med klockan 9!" Utbrast jag.

Då vaknade sköterskan och föreslog att jag kanske skulle komma med dom samtidigt!??
Wow! Ja gissa om jag ville!
Då plötsligt säger hon "kan ni vara här 8:50?"
Då var klockan 8:35!!
Bara att hoppa i kläderna bokstavligen! Minime hade vaknat fem minuter tidigare.
Så, ingen fick frukost och ingen hann borsta tänderna, vi bara drog!

Resultatet?
En kasse medikamenter!

Det visade sig att Minime har "halsfluff" som hon kallar det.
Lilleman visade negativt på proverna, men hade lite hög CRP. Och läkaren tyckte att har ett barn i familjen så behandlar han alla, för det smittar så pass.
Och han sa "oj" när han kände på Lillemans svullna lymfar.
Så det blev antibiotika och hostmedecin till båda.

De var oerhört duktiga när det var dags för halsprov.
Lillman tycker att det är oerhört äckligt och det är det ju!
Men Minime, hon gapade som en fågel och hulkade inte ens.

Så, nu går alla förutom maken på medicin. fint!
Skönt att vi hinner piggna på oss innan det är dags att sitta på flyget i alla fall!
Nu är det bara att hoppas att den andra delen av familjen, som bland annat har krupp, ska piggna på sig också!

Solen skiner så fint idag, så det känns som att vi har öppnat dörren mot vår!


Jag har sagt det förr, men säger det igen. - NU vänder det va??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar