Sidor

lördag 3 augusti 2013

Tårtkalas och träningssug.

Vilken dag! Strålande sol och varmt som tusan!
Egentligen ville man ju att det skulle vara såhär fint från midsommar och till oktober! ;-)
Med risk för ett och annat värmeslag. Men det ÄR härligt!

Vi var bjudna på namngivningskalas idag, så vi cabbade ner och susade iväg genom vår vackra natur!
Vi, familjen, är inte särdeles kristna. Inte alls, när man tänker efter..
Så, dop brukar vi inte ha.
Vi hade hejdundrande 1årskalas till våra små. Svågern och svägerskan har namngivningskalas.

Precis lika mysigt som dop! :-)
Och -varmt var det idag!
Skönt med tält faktiskt för skuggans skull..

Det bjöds på bubbel och barnets namn presenterades.
 Sen, kom tårtorna! Det brukar ju pratas om "sju sorters kakor". Här var det sju sorters tårtor!
Alla lika smarriga!
 Ojoj..
Jag loggar ju mat numer, igen.
Skitdumt att jag slutade med det, men jag ruttnade på betalningssystemet på det program jag använde förut. Nu har jag hittat en gratis variant som jag även har som app på telefonen och den funkar kanonbra! Så nu är jag på banan med maten igen! :-)
Jag började med en 3 dagars fasta och har sedan haft ett par lågkaloridagar per vecka, där jag mestadels fastat och hållit mig till ca 600kcal.
All mat vägs och loggas för att räkna kalorier. Max 2000 per dag. Just nu räknar jag inte av "träning" även om jag rör på mig en hel del.
Men, det får komma sedan när jag fått in loggvanan bra i vardagen.
(Det är ju inte svårt alls. Man behöver en våg, penna och papper. Logga kan man göra vid dagens slut..)

Idag var jag förvarnad om hur fikabordet skulle se ut, så det blev minimal frukost och minimal lunch innan vi åkte.
 (Obs -jag hoppade dock inte över de två målen, för att var hungrig, skulle bara resultera i huvudvärk och att jag sen skulle vräka i mig tårta!)

Två hyfsat små bitar tårta ¨t jag. Och dem åt jag med gott samvete och njöt av varendas tugga! :-)
 Barnen fick mini marshmallows..
 ..och klubbor.
Barnet som fick sitt namn idag fick en massa fina presenter! :-)
Man kan ju köpa ihjäl sig, lätt, när man går på barnklädersaffärer. Galet!

När alla gäster åkt hem, hjälpte vi till att röja undan lite och diska och käkade lite middag.
Det är samma där.
Jag äter min hamburgare utan dåligt samvete och loggar den.
Trots att jag ätit en del mindre nyttigt idag, så håller jag mig inom mina kalorier.
Och det är verkligen så lattjo, när jag väl loggar maten.
Jag blir så medveten om det, att jag lätt låter bli vissa saker. Man kan äta allt, men inte alltid!

OM jag är jätte strikt, så försvinner mitt sötsug, det vet jag.
Men, vid varje sådanthär tillfälle kickar jag igång det igen. Jag måste lära mig att leva med det.
Och det som funkar bäst för mig är att väga allt jag äter och logga det. Räkna kalorier helt enkelt.
Att jag sen tar ett par dagar i veckan som lågkaloridagar, känns bra.
Jag äter mindre de dagar jag äter som vanligt sedan.
Och nu längtar jag till att komma igång med träningen igen.
Det är blir prio ett när vi nu flyttar hem, att städa ur det rummet och få upp alla träningsredskap.
Olga hade lagt ut ett par övningar på fejjan idag och jag blev jättesugen på att träna!

Det är verkligen jätte konstigt hur det hänger ihop! Äter jag bra, så blir jag träningssugen.
Tränar jag så äter jag bra!
Gör jag inget av det, så havererar det och jag mår inte så bra som jag kan må!

Och det är det som är grejen för mig. Jag vill inte bli toksmal. Jag är nöjd med min kropp som den ser ut. Jag är trots allt över 40 och har fött fyra barn.
Klart att det märks! Och ska märkas!
Men, jag vill vara pigg, stark och orka med mitt hektiska liv!
Som jag trivs med!
Men, då måste jag äta bra, träna och sova!
:-)
Och nu är jag på banan, igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar