Sidor

söndag 18 februari 2024

Vårlängtan.

Tänk att februari alltid är så här seg! 
Tiden går fort, för mina dagar är verkligen lite hysteriska just nu, men ändå känns det som att vi fastnat i is och kyla.
Men - det är februari, helt normalt att det är minusgrader, plusgrader, regnar, snöar och fryser igen. 
Less hinner man ju alltid bli innan mars - april kommer med lite sol och värme. :-)

Nu har dock den mesta snön försvunnit och även den riktigt jobbiga isen, så nu kan man gå i skogen igen. 
Så mysigt! Snart kan man ta med sig matsäck och vara ute länge!

Jag satte tomatfrön för ett par veckor sedan och nu tittar dom upp! Nu måste dom få lite nya krukor så att dom får plats att vifta på rötterna. 

Tanken är att dom ska ha vuxit på sig rejält innan det blir varm och sen stå på friland. 
Att kunna plocka sig en tomat när man sitter ute är ju härligt. 

Nu har jag jobbat nästan prick två veckor på nya jobbet! 
När jag gick hem i fredags kändes det som att huvudet var dubbelt så stort! :-D 

Det är mycket information som ska in och processas. Vissa grejer måste jag göra igen och igen för att det ska sätta sig. Spelar ingen roll att jag skriver rutiner och minnesanteckningar, sen blir det blankt i skallen titt som tätt ändå! :-)
Men, det har ändå gått fortare än jag trott att fatta vad hela företaget gör och hur allt och alla funkar. 
Människorna är så härliga och snälla rakt igenom. 
Vi tre "damer" som delar rum har rätt skoj. 
Många har små barn, några har vuxna barn, med barnbarn och många har hundar. Det är nog bara jag som även har tonåringar. 
Jargonen är skön och det gnabbas och kivas en del. En av konsulterna är ganska högljudd och burdus, men man känner att han är oerhört snäll, så allt han säger tar man på det sättet. 
Men - han försökte få mig generad redan dag 1 och det gick sådär. :-) Jag är inte lättstött och jag har skinn på näsan, så nu driver han ju hejdlöst när han vet att jag inte tar åt mig. :-)

Det är så mysigt, för vi får frukost varje dag. Kylen är proppfull!
Så många kommer in en stund innan man drar igång jobbet och äter frulle. Guld! Då slipper man lägga tid på det hemma. 
Jag äter ofta frukost under tiden datorn startar upp och jag kikar på hur dagen ser ut. 

Just nu gör jag inte så mycket själv - men jag hänger med chefen och en kollega. Sen får jag lite uppgifter med jämna mellanrum som jag fixar utan hjälp. 
Dom blir fler och fler. :-) 

I torsdags kände jag att nu har massor med polletter ramlat ner! Grejer som vi gick igenom första dagarna som var helt obegripliga, fattade jag då. 
Men, på fredag morgon gick vi igenom ytterligare en grej och då var det ju bara blankt igen! :-)
Chefen sa "det här kommer att vara smärtsamt, men till slut kommer du att greja det!" 
Han är så snäll! :-)
Och - nu greppar jag det. Så jag kommer att kunna göra det själv och sen får han kontrollera efteråt. 

Häromdagen la jag upp ett projekt och tyckte att det gick jättebra. Jag mailade en av gruppcheferna att han skulle kika på det och fick tillbaks. "bra! Men - du glömde 1, 2, 3 och 4! :-D
Fan, bara att börja om.. 

Men det fina är att det alltid går att justera och vi har flera kontroll steg, där vi kvalitetskontrollerar varandra. Många skulle nog tycka att det är jobbigt, men jag tycker att det är skönt att det är en flerstegsraket. 
Det är uppenbart att alla som jobbar med admin är tok noggranna och lämnar inget åt slumpen. 
Jag kommer att jobba mycket med budgetkontroll och räkna timmar hit och dit och det är galet mycket olika nummer att hålla i huvudet 
Men när jag väl kan det blir det jättekul!

Jag har också hunnit träffa fler kunder och det är kul! 

Det fina är att när jag väl kan det jag ska, då kommer jag att kunna lägga upp dagarna som jag bäst känner att det funkar, eller rättare sagt veckorna vilket är skönt. 

Sen ska jag backa upp min kollega så mycket det bara går, men där är det redan så att hon ringer kunden och noterar allt. När offerten är godkänd så tar jag över, lägger upp kunden och gör i ordning projektet till konsulten så att han sen bara kan köra. 
Sen tar hon nästa kund. Så redan efter två veckor har hon och jag hittat en bra process vilket kommer att avlasta henne. 

Nu frågar alla när hundarna ska få följa med! :-) 
Men det får dröja lite, men det är så skönt för alla som nu har med sig sina, är noga med att dom stannar på rummet. Ingen hälsar på dem och ingen er dem uppmärksamhet och hundarna hälsar inte på varandra eller andra.
Så det är jättelungt.
Det gör att jag tror att det kommer att gå bra med mina också. I alla fall Bella.
Heidi kommer att surna till att ingen hälsar på henne! :-) 

Jag är som sagt otroligt trött i huvudet när veckan är slut, men jag är samtidigt mycket piggare. 
Det är så kul att göra något helt annat och lära känna nya människor, så när jag är hemma är det mysigt att pyssla och fixa. 
Göra saker med händerna. :-) 
Så trädgården kommer att vara otroligt härlig att pyssla i på kvällarna. 

Det kliar i händerna att börja kratta och greja men det är ju på tok för tidigt. Nu längtar jag efter vår! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar