Sidor

lördag 17 februari 2024

Första veckan - check!

Så, första veckan avklarad. 
Jag var rätt mör i knoppen i fredags, men annars så har veckan gått bra. 

Jag har hunnit vara med på veckomötet med hela företaget. Man har nu vuxit så mycket så att vi inte får plats i ett konferensrum, utan man sitter i två och kör digitalt! :-D
Mycket på det mötet är lite obegripligt, men det ger sig. Det är en del branschlingo som jag inte hänger med på än :-)

Jag tog med mig min mugg som gjorde succé! :-) 

Jag har fått igång alla system och har fått en riktigt snabb och bra dator och snabba skärmar!
Sen upptäcker jag med jämna mellanrum vilka system jag behöver eller vilken info jag behöver ha koll på och så lägger vi till det. :-)
Jag har skuggat min kollega P flera dagar och där ser jag ju hur hon jobbar, vad jag behöver ha koll på och var jag hittar rätt information. 
Både hon och chefen gör så att jag hänger på, lyssnar, skuggar och frågar allt eftersom. Det är absolut bästa sätter att lära sig. 
Jag sitter med medhörning och ser hur hon jobbar i systemen, vilka frågor hon ställer och hur hon dokumenterar. 
Jag ska vikariera henne i april vilket kommer att bli jättekul! Hon är så duktig på att dokumentera varje kundärenden, så när jag får in ett ärende, kan jag leta ett snarlikt vilket ju är guld. 

Sen har jag skuggat chefen och där går det snabbt! :-D Det ett nytt affärsområde han hoppat igång som jag ska ta över.
Det låter lätt, men är otroligt komplext och galen koordination! Det gäller att hålla tungan rätt i munnen, kontrollera, dubbelkontroller och sen kolla en gång till.
Och - inte utgå ifrån att kundens information är rätt, utan även dubbelkolla det. 
Vi är kundens kontrollfunktion kan man säga, trots att vi sen levererar tjänsten till dem. 
När jag väl är varm i kläderna, då blir det här jätteroligt!
Jag kommer att kunna lägga upp jobbet helt efter eget huvud, bara processen följs. 

Vi var också ut på ett kundbesök och där blir jag nu ny kontaktperson och ska ingå i en spännande ledningsgrupp. 
Så roligt! 

Det som var mindre roligt, var att jag precis dagarna innan jag skulle börja fick brev från Bröstcentrum!
Jag gjorde en mammografi i slutet av januari och bara veckor senare blev jag tillbakakallad!
Man hinner tänka massor när man öppnar brevet. 
Vad faan! 
Men, jag frågade runt lite bland väninnor och många har ju varit tillbaka både en och två gånger för att göra dubbelkollar av bilderna som tagits. 
Det lugnade mig och jag valde att inte tänka på det alls under veckan utan koncentrerar mig på jobbet. 

Det var fullständig trafikkaos den morgon jag skulle dit med inställda tåg och otroligt trångt. Men jag åkte i god tid och det gick bra. 
Väl där fick jag gå till en annan våning än man vanligen gör. 
Sköterskan förklarade att den vanliga mammografin är i 2D och nu tog hon 3D bilder, verkligen runt hela bröstet. :-)
Sen fick jag vänta en stund och så kom en sköterska och hämtade mig. 
Då hade läkaren förstorat upp 3D bilderna och så fick jag lägga mig på en brits och så gjorde hon ultraljud, länge och noggrant och även upp runt lymfkörtlarna i armhålan. 
Efter en stund säger hon "det ser jättebra ut det här" ... och då kunde jag ju andas igen. 
Hon sa att på första bilderna hade hon sett en skugga, som hon i första läget inte trodde var cancer, men hon ville ändå dubbelkolla, för körtlar kan ligga bakom varandra och insnurrade i varandra, vilket gör att dom inte vågar chansa. 
Och det är jag ju glad över att dom inte gör!
Hellre att jag oroar mig ett par dagar och får göra en större koll än att dom tänker att "det är nog inget". 
Hon kunde ju ha lutat sig tillbaks och tänkt att det ser inte ut som något. 

Så, det var ju på lätta ben jag åkte hemåt igen och orkade inte ens irritera mig på att tågen knappt gick då heller. 

Veckan innehöll också en träff med gamla kollegor! :-)
På onsdagen höll dom det frukostmöte jag brukar vara ansvarig för och jag åkte naturligtvis dit med chefen och en kollega. 

Det var så kul att träffa alla igen och min nya kollega hade fått frågan "men, jobbar hon hos er eller dem nu?" :-D
Vi har västar på oss med företags loggan så det hade blivit förvirrat när jag dök upp med "fel" logga på mig. 
Det var en kul morgon och jag kanske tom fick in ett kunduppdrag! :-) 

Jag hade inte riktigt tid att fixa något till alla hjärtansdag och sa det till alla hemma. Men maken hade förstås fixat även om hans dag också var helt hysterisk. 
Minime hade koll så att han inte glömde dagen! ;-) 

Och rosor är ju alltid rätt!
Jag har beställt galler till kontoret som jag fick i veckan. 
Det är till kaniner (!) men smarta som går att ställa på fötter och man kan dela av rummet på ett bättre sätt än kompost galler. 
Jag köpte två lådor så kan jag bygga på höjden också vilket blir bra. 

Jag ska ta galler, sängar, filtar och sånt i veckan tänker jag så att det finns på plats. 
Sen dröjer det lite innan hundarna får följa med. Jag måste vara mer självgående så troligen kan dom hänga på korta stunder en och en om ytterligare en vecka när barnen har sportlov så att det blir enklare att lämna en hemma. 
En av mina kollegor jag delar rum med har en 3 årig tibetansk spaniel tik som är jätte lugn och mysig. 
Hon älskar andra hundar så jag hoppas att dom så småningom ska acceptera varandra och kunna vara lösa i rummet. 
Hon hatar att vara begränsad. Hon är inte rädd för gallret, men hon är skitsur att hon inte får gå i hela rummet och springa utanför. 
Så flera gånger har hon rymt och sprungit iväg in till VD:n som kommit tillbaks med henne under armen. :-)
Sen dröjer det ett par minuter och så piper hon iväg och sätter sig utanför hans rum! :-D
Till slut hoppade hon upp i mitt knä och ville gosas. 

Det sköna är att alla är så chill och fattar att hundar är hundar. (En annan kollega har med sig sin dvärgschnauzer kille som är såå gosig och också löjligt lugn) 
Dom är också helt med på ignorering och att inte stressa upp sig vilket blir bra med mina. Det blir inga problem att säga "strunta i dem". 
Jag var lite oroligt att det skulle vara mer spring utanför vårt rum, där väggen ut mot korridoren är helt i glas, men det är rätt lugnt ändå. 
Det är samma människor som går förbi och tittar in. 
Men vi kan också stänga dörren så att dom inte stör andra än oss. 

Så det blir nog bra.
Skönt är det att ha gjort en vecka och nu faktiskt ha lite koll på läget. 
Sen får både jag och chefen påminna oss om att jag är helt ny och bara jobbet en vecka. Vi har ju jobbat ihop i andra projekt tidigare och känner varandra rätt väl ändå, så båda blir lite frustrerade att det inte går fortare! :-D
Men - helt självgående ska jag vara först till hösten är tanken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar