Sidor

fredag 30 juni 2023

Maxa semesterdagar!

Så har snart två veckor av semestern gått. Det känns som fyra! :-D Då har man lyckats känner jag.. 
Får jag bara ha min semester som jag vill, så känns dagarna långa och härliga! 

Maken och jag loggade ut oss från allt och alla mitt i förra veckan och drog på hotell. Vi har en favoritplats som vi gärna återvänder till igen och igen. 
Där har vi skrattat, gråtit, blivit pruttfulla, träffat lite märkliga människor och sovit i kapp småbarnsår. 
Men, nu var det ett antal år sen sist. 
Vi kände när semestern närmade sig att vi behövde komma ifrån alla projekt som pågår just nu och äta gott!
När vi checkade in så hade man uppgraderat oss från vanligt rum till en svit! :-) Härligt! 
Det var tokmysigt att sätta sig i skuggan med ett kallt glas vin och bara komma i kapp oss själva. 

Sen var det extra mysigt att vi såg att det var konferensgäster där! "Ja just, folk jobbar fortfarande!" :-D 
Vi åt på hotellet, fjantigt god mat! Fjantigt! 
Det blev fisk rakt igenom med vin som dom rekommenderade sen tog vi en skön promenad och satt länge och bara tittade på folk. 


Tydligen regnade det under natten och morgonen, det hörde inte vi, men den tryckande hettan hade helt klart släppt vilket var skönt. 

Väl hemma märktes det inte att det regnat alls... Vi hoppade i jobbkläderna och fortsatte med våra uteprojekt. 
På kortsidan av huset har det stått två gigantiska granar. Dom har toppats en gång och sen vuxit på bredden. Allt under var dött och dom tog både plats och ljus. 
Så stora träd ska man inte ha så när hus, så nu tog vi ner dem och vilken skillnad det blev! 

Här ska det byggas en altan! :-)
Det lilla rucklet till förråd ska rivas till hösten och nästa vår ska det stå ett litet växthus där i stället. 
Innehållet både i huset och bredvid är mest skrot som ska slängas eller få en ny plats.

Jag hade ju sagt att jag inte ska köpa mer blommor hit nu utan vänta och se hur och vad som växer, men så kom svärmor med en lite försenad födelsedagspresent, ett presentkort på plantagen - och då kunde jag ju inte låta bli! :-)
Direkt susade jag iväg och köpte en ros, New Dawn och en klematis Ville De lyon, som ska klättra i vårt lilla träd. 
Nästa sommar blir det magiskt att se hur hela trädet blommar rosa! :-)

På fredag morgon vaknade minime och hade tappat rösten! 
Hon kände sig allmänt risig och framåt kvällen steg febern. Märkligt! Var hade vi hittat något virus? 

Vi andra drog iväg på kalas på lördag eftermiddag. Hundarna som brukar uppföra sig bra var helt galan och skälliga. Mer än vanligt. 
Jag kände att jag inte hade riktigt tillräckligt tålamod och blev irriterad, sånt känner dom ju. 
I bilen på väg hem, kände jag mig lite illamående och när vi klev ur hemma kände jag mig lite rutten. 
Jag la mig på soffan en stund för jag hade huvudvärk och väl där började jag frysa. 
Visst - 38 i feber! 
Jag tog två Ipren och kröp i säng. Morgonen efter vaknade jag mycket piggare och feberfri. Skumt!
Så jag fortsatte med att röjet inne som jag dragit igång på lördagen.. plötsligt blev jag så otroligt trött att jag la mig på soffan igen och drog igång en serie. 
Båda hundarna la sig på mig och ute regnade det som aldrig förr - tokmysigt! :-) 

Jag kände att jag hade feber igen och när jag mätte vid 22 hade jag 38.9 igen! :-( 
Men - när jag vaknade på måndagen var febern borta! 
Skumt!
Jag är inte minsta förkyld, men hade ont i magen på ett märkligt sätt. Nästan så att jag undrade om jag skulle behöva åka till gyn akuten. Det kändes som riktigt ordentlig ägglossning! Och det tåget har ju gått för länge sen! 
Idag är jag mer öm i hela magen, precis sådär som man brukar kunna känna efter att man varit magsjuk, liksom öm i tarmarna. 
Mycket märkligt. 
Nåja, jag är betydligt piggare idag och har orkat städa hela huset. Det har regnat och regnat även idag så det passade fint. 
Folk undrar ju säkert om jag här helt rätt hopskruvad som bara gör sånt tråk på min semester - men jag njuter så oerhört av att göra fint omkring mig och röja sådär så att varje grej ligger prick på rätt ställe. 
Så när livet drar igång igen efter semestern så är jag helt lugn i huvudet! :-) 

Vi har ju flera pågående projekt ute denna sommar. Sonen hoppade över att söka "riktigt" sommarjobb för vi har jobb så att det räcker och blir över här hemma! 
Han är så jäkla duktig! 
Elektriker ska han ju bli, men vi vet ju att det lönar sig att även kunna annat hantverk, så han har varit med på mycket annat flera somrar nu. 
Maken är också jätteduktig på mycket hantverk och var faktisk inne på att helt byta bana för ett par år sedan, men sen blev det inte så, men han bygger gärna på fritiden. 
Vi har lagt löjligt mycket sten denna vår och sommar! Vi tog bort en stor plantering på framsidan och vi la sten på den ytan för att uteköket ska stå där. 
Jag la stor del av den ytan och Lilleman hjälpte till, sen la maken och lilleman klart när jag var på landet. 
Dom la även en yta bakom huset där ett litet förråd för krattor och spadar ska stå så han har övat en del. 
Nu la han två trappor helt själv!
En utanför groventrén där det bara legat lösa stenar efter att vi rev bort en helt rutten trätrappa. 

Det blev så snyggt!! 
Nu kan man kliva ut utan att halvt slå ihjäl sig på vintern. :-)

Han la även en ny trappa bredvid uteplatsen vid köket. Där fanns också en rutten trätrappa innan som vi tog bort. 
Klart att vi kunde byggt en ny, men vi har galna mängder plattor som vi tar bort för att så gräs, så vi använde dem överallt vi behöver. :-) 
Gratis är gott! 
Och det blev också skitsnyggt! Han la en rad till högst upp här så att det blev tre steg.

Det har varit toppen med flera regniga och lite svalare dagar, så att man orkar röra på sig! 
Veckan som kommer nu ska vi åka med mängder av ris, förhoppningsvis åka ut en sväng till landet för att hämta lite grejer och titta till lite, få hem virke och börja bygga altan nummer ett och ta en sväng till Ikea för att fixa mer förvaring i vår lilla toalett. 
Jag irriterar ihjäl mig på att inte ens kunna lägga en hårborste där inne, men har bara inte gjort något åt det än.. 
Men, vi ska inte bara jobba, vi ska iväg på 40 årsfest också och göra lite annat mys. Vi maxar verkligen dagarna. 
Vi har frågat barnen vad dom vill göra, men dom är i den åldern när dom mest vill hänga med polare, äta eller sova. Typ! :-D 

Jag vill ut på landet för att ta sticklingar från tre av mina favoritrosor. Jag har tagit sticklingar av både klematis, kaprifol och murgröna som växer så att det knakar, men rosor har jag aldrig fått till riktigt, men nu har jag fått tips på hur jag ska göra. 

Och det är ju märkligt hur det känns son höst direkt som graderna sjunker en sisådär 10 grader, det regnar och blåser!
Fast det är i början av juli. Det är ju massor av sommar kvar, men ändå. 
Så snacka om att vår sommar kommer att kännas lång, då vi har semester i två perioder. Det ska jag nog göra igen!
Ha lediga fredagar/ måndagar i maj, för att få långhelger när allt slår ut och sen ha två, tre veckor, jobba ett par och sen ha ett par till. 
Perfekt ju! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar