Sidor

lördag 24 juni 2023

Första semesterveckan!

Så var semestern igång! 🙂
Jag har varit ledig prick en vecka nu, men det känns som två, för jag har hunnit så galet mycket.  Jag är ju sån. Jag vill inte sova bort min ledighet. - Jag kan chilla, ligga och läsa en bok, sola lite och bada, men inga långa stunder. Det är som bortkastad tid! 
Dagarna innan fick vi lite regn, vilket trädgården jublade över. 
Jag vattnar sällan annat än krukor  men när det är nyplanterat så måste man. 

Det var full fart på jobbet ända in i det sista och vi avslutade med en konferens med drygt 50 pers. 
Vi började dagen med styrelsemöte och hela styrelsen stod utanför och njöt av utsikten, så ordförande fick köra in oss som värsta rektorn! :-) 

Konferensen var bra och allt gick som det skulle. Mitt i hör sonen av sig -" vi vann budgivningen!" 
Vaaa! Dom har köpt lägenhet bara ett stenkast från oss! 
Galet! Det är ju så, den enes död- den andres bröd, brukar man säga.  Vi som nyss köpt hus är inte så glada över prisfallet, men alla som ska in på marknaden är destu gladare vilket är dem väl unt! 
Så till hösten blir det en flytt till. 
Undras vilket år vi ska få som bara lunkar på? Det är full fart hela tiden! :-)?

Nåja, jag börjar semestern med en lång hundpromenad och  en lika lång frukost.
Så ljuvligt att kunna sitta ute och äta! 

Sen packade jag ihop mig och tjejerna och åkte till landet för att förbereda midsommar.
När vi var där mer, då fanns ju allt och man bara åkte.
Så var inte fallet i år! Minime och jag for runt som skållade troll för att få allt på plats.
Nu är det ju verkligen rätt tid att vara där - allt slår ut!

Jag plockade flera buketter.
Det fanns massor att göra kransar av - men ingen tråd, så jag bordlade hela projektet. 
Vi brukar ha massor av gäster, men i år blev det "bara" vi i storfamiljen. 
Vi blev ändå 19 stycken, barnen inräknade. ( svägerskans syster med son hängde på till sonsonens förtjusning ) 
Så nu är det nog slut med gäster utöver oss. Vi är för många! 😀 
I alla fall tills våra tonåringar plus kusiner tycker att vi är för tråkiga! 
Svärdottern gjorde galet goda tårtor. 
Det var så varmt hela dagen. Vi var ner på ängen och dansade runt stången, men man orkade inte länge. 
Hundarna fick ligga inne hela dagen där det var hyfsat svalt. 
Dom var ute korta svängar och sprang i sin hage, men dom tycker båda att springande barn är jobbigt. Dom vill ta ansvar för dem och valla in dem.
Vi var nere vid havet en sväng men Bella blir helt förtvivlad över badande barn och vill ha upp dem! :-) 
Jag vågar inte låta dem bada pga algerna som kan finnas innan de syns eller känns. 

Mycket mat blev det i vanliga ordning!
På midsommardagen åkte maken och Lilleman hem igen för att fortsätta med projekten där, vi har beställt förråd som måste förberedas för och lite sånt.
Vi blev kvar och chillade halva dagen, men sen drog vi igång vårt sommarprojekt. 
Jag har tömt och städat ur båda stora husen för att förbereda för uthyrning för vi har bestämt oss för att hyra ut över sommrarna ett par år framöver. 
Vi hinner inte vara där så mycket och vill göra lite annat. Barnen vill inte tillbringa hela somrarna där heller och ännu ett par år vill vi vara hemma när dom är ute och far. 
Det var med i beräkningen när vi köpte nya huset att hyra ut eller sälja beroende på hur väl vi trivs.
Nu trivs vi bättre än vi ens vågade hoppas, men är inte beredda på att sälja landet, det är ändå.en plats som betyder mycket för inte bara oss.
Plus att marknade ju tvärdykt och vi vill ha tillbaks allt vi investerat åtminstone.
Men, nästa sommar ska vi hyra ut och för att det ska funka behöver vi tömma allt som är privat och göra det lättstädat. 
Så nu har Minime och jag röjt som galningar.
Lillemans hus är nu förråd och där magassinerar vi allt som är vårt och som vi vill ha när vi är där. 
Sen har jag rensat och slängt massor. 
Kläder och plast mest. 🙂
Sen kör vi hem privata saker som vi inte vill lämna.
Det blir nog en släpkärra eller två. 
Alla sovrum blir ju opersonliga och tråkiga, men så ska det vara. :-) 
Jag har fått frågan varför det här görs redan nu om vi inte hyr ut redan i år, men det är ett hästjobb som tar galet med tid.
Vi har jobbat nonstop en vecka nu och attefallet är klart till 98% och stora huset till 70% 
Sen finns det ytterligare förråd som ska röjas, men som kan göras senare. Det är inte relaterat till uthyrningen, men lika bra att göra när vi väl håller på. 
Så för att vi ska vi kunna hyra ut nästa säsong så måste huset tömmas i år för att det ska funka rent logistiskt. 
Maken och Lilleman kom ut med släpet idag som vi fyllde och körde hem alla grejer.
Sen måste jag ut en vända till för småplock och städning senare i sommar. 
Om inte annat så är det skönt att få det ordentligt städat och röjt. Man gör ju sällan det.
Men nu ska maken och jag åka bort en sväng och vi ska på kalas lite annat. 
Och det är ju så det blir har vi upptäckt, ju fler vi blir så är det massa vi vill göra och delta på och då kan vi inte tillbringa hela somrarna på landet som vi gjorde när barnen var små.
Vi måte utgå från huset och vara på landet någon eller några veckor och hyra ut alla andra veckor.
Det är synd att bara låta husen stå oanvända när vi inte hinner vara där lika mycket. 
Det är ochså en ny känsla när jag är där. Tidigare hade jag ett stråk av sorg nästan när jag var där. Jag kunde inte njuta av nuet för jag var ledsen i förväg att jag behövde åka därifrån. 
Jag ville inte åka och det var alltid tungt att åka därifrån.
Nu är det inte så utan lika kul att vara på båda ställena.
Det är så mysigt att komma hem! Den känslan har jag inte haft på länge! 

Men en stor bukett rosor fick följa med! 🙂



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar