Sidor

måndag 24 oktober 2022

Provtryckning av hus.

Ljuvliga helg och ljuvligt väder!
När solen skiner på alla färger, då är hösten galet fin! 
Det här får man som inte nog av. 

Vi har varit i skogen med hundarna som fått springa på lina både lördag och söndag. Det är så roligt!
Jag har hittat linor i typ gummi, som inte blir blöta och inte fastnar vilket gör att dom kan springa "lösa" men går att få tag på vid behov.
Lillfjanten kan vara lös utan lina eller koppel.
Hon går inte många meter från mig eller syrran. Helst går hon precis bakom mig eller så hänger hon syrran i svansen, bokstavligen. 
Henne har jag lina på för att det är koppeltvång och för att få tag på henne om en större hund ger sig på henne.
Bella har jag lina på för att hon drar om hon får vittring på ett rådjur eller katt. Eller om hon ser en annan hund. Vi jobbar på det "problemet" men jag litar inte ett dugg på henne. 
Hon är inte mottagligt om hon blir rädd eller just får vittring. 
Så att ha henne på lina är perfekt så att vi kan öva inkallning och låta henne springa lite fritt. 

Och dom har så kul, jagar varandra och springer i cirklar.
Idag gick maken kvar på skogsstigen och jag drog in i skogen. Sen fick dom leta efter mig. När dom hittat mig, ropade maken tillbaks dem. Sen gömde jag mig igen och dom fick leta.
Fjant hade svårt att hitta mig om hon inte såg mig, men Bella satte näsan i backen och spårade mig utan problem. 
Vid tillfälle ska baren med och så får dom leta rätt på dem. Just Bella behöver få spåra. 
Det är så härligt att se dem helt slutkörda. 

Det är så vackra färger nu. Och jag kan bara tänka mig hur fint det blir när det blir ett litet snötäcke. 

I helgen "provtryckte" vi även huset och hade alla barn här för första gången. 
Äldsta dottern fyllde 26 så henne firade vi först och sen åkte maken, sönerna och svärsonen på stand upp, så vi slog två flugor i en smäll. 
Vi tjejer åt gott och hade mysig hemmakväll. 

Förra ägarna lämnade kvar en del möbler, bland annat ett matsalsbord, tungt som den.
Vi har låtit det stå men planerat köpa ett nytt vilket inte blivit av än då rummet inte är målat. Nu testade vi att veckla ut det som vi visste att det skulle gå att göra och det blev jättestort!
Större än något som går att köpa så nu behåller vi det och letar stolar som passar i stället. Bordet är lite högre än vanliga bord, ca 5-6 cm vilket gör det lite knepigt. 

Men det var härligt att få den där första känslan bekräftat när alla var här. Vi satt ledigt alla runt bordet och barnen hade plats att springa på. 
Det blir kanon när väl tv rummet är helt klar, så att barnen kan sitta där och titta på film när vi andra sitter kvar och äter. 
Och när biblioteket är klart, där man kan sätta sig i sofforna och prata, så blir det ljuvligt. 

Det är det jag saknar mest nu, att kunna lägga mig eller sätta mig i en soffa. Jag trodde inte att jag skulle sakna det så mycket, men det gör jag. :-)
Just det här vakuumet som vi bor i nu börjar tära känner jag. Det var skönt att städa upp lite i matsalen och fixa så att alla fick plats, även om det är jäkligt rörigt fortfarande. 
Det är ingen idé att göra något alls innan det är målat och klart men det känns konstigt att inte städa undan. 

Det var så skönt att vi i helgen, mest maken och lilleman faktiskt, städade undan ute så att det blev ordning där. Dom har byggt ett nytt vedskjul och ett litet öppet förråd vilket blev jättesnyggt, men det har ju varit rätt mörkt, så nu passade dom på att städa efter sig i solskenet. Jag krattade en massa löv och städade undan annat krafs som legat. Det blir en hel del kartonger och annat som ska till grovsopor osv. Nu la dom in allt på en plats så att det åtminstone ser ut som att vi har koll på vad som ligger! :-)

På höstlovet ska jag fixa ris och rosor som jag klippt ner och göra lite "finlirsstädning". Man vill att det ska vara rent och fint under om det kommer snö, annars får man igen det på våren när allt smälter. 

Jag tog en tur upp på allmänningen bakom vårt hus, vilket jag bara gjort en gång tidigare. Nu gick jag så högt jag kom och då har man en helt galen utsikt!
Jag som älskar att vara högt upp njuter ju för fulla muggar. Det är så vackert!
Det är nog det som är det absolut härligast här, förutom de stora ytorna för familjen, att vi är så nära naturen hela tiden. 
Det är ett steg ut så är man i grönskan. Och skogen är ju mer tillgängligt än på landet faktiskt. 

Nu ska jag lägga en plan på vart vi ska ta våra helgpromenader. Jag vill se mer av omgivningarna och ha med lunch och kaffe och gå långt. 
Det är ljuvligt! 
Jag har ju en dröm att vi ska åka husbil till spännande platser och vandra. Sen... :-) 
Man måste ha drömmar och mål, annars tappar man fart. 

Nåja, det som är härligt med hösten också är alla rotfrukter! Det är såå gott! Och vackert!

Nu ska vi jobba på en vecka till, sen är det höstlov. Och det behöver barnen verkligen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar