Sidor

torsdag 1 september 2022

Första september.

Nu känns det som att hösten är på gång. Det har varit galet varmt länge, men nu är morgnarna kyliga och det känns som höst. 
Men jag gillar ju alla årstider och skiftningar. Jag gillar bara inte november och februari. :-) 

Vi åkte ut till landet över dagen förra helgen, för att klippa gräs och titta till lite. Vi har ju tur som har dottern boende så nära. Det gör ju att vi inte behöver oroa oss över att något ska gå galet sönder eller att någon flytta in där utan att vi vet det. :-)
Hon har vattnat i växthuset hela sommaren, så tomatplantorna har klarat sig. Men det har inte kommit någon jätteskörd tydligen, än. 

Nu fanns en del rätt stora tomater som ännu inte blivit gröna. Hon får ju ta dem som betalning för allt vattnade. :-)
Nästa sommar ska jag sätta ett par tomatplantor och en zuccini mot en solig vägg här i nya huset. Framför köket blir det galet varmt, så jag ska köpa ett sånt där pyttelitet växthus, så att jag kan driva de små plantorna. 

Nåja, jag utgick ifrån att det skulle se ut som en mindre djungel där, men det var inte så farligt. 
Maken och Lilleman var ute och klippte för ett par veckor sedan och på sen sommaren växer det ju inte lika mycket som vår och försommar, som tur är. 

Jag klippte ner lite rosor och murgröna som gått fullständigt bananas. På höstlovet ska jag klippa ner lite hårdare, nu tog jag bara så att det inte skulle se helt övergivet ut. 

Vi körde ut ett par sängar och en soffa som vi inte ska ha i huset och så hämtade vi tillbaks lite smågrejer som vi vill ha i huset. :-)
Nu stängde vi även av båda gästhusen, ovanligt tidigt. Vi brukar göra det framåt vintern, men med dagens galna elpriser, så stängde vi av det och även den kyl/frys vi har i ett förråd och alla extra lampor vi har i trädgården. Vi kommer även att stänga stora huset över vintern, vilket är väldigt märkligt, men med dagens elpriser, kan vi inte ha alla fastigheter igång året runt. 
Det är skittråkigt, men nu måste man verkligen dra in på allt som inte är nödvändigt nu. Vi får göra som "alla andra" och ha det som sommarställe så länge elpriserna är så här otroligt höga. 

På höstlovet ska vi vara där hela veckan förhoppningsvis och sen stänger vi ner för säsongen. 

Jag ser verkligen fram emot att vara där på höstlovet, grilla korv ute och ta skogsturer med hundarna. Det blir ju speciellt på ett annat sätt nu. 

Många har frågat mig om jag kommer att vilja vara där ute/längta dit nu när vi flyttat och klart att känslan är annorlunda nu. 
Jag längtar inte konstant ut på samma sätt som tidigare. Då vantrivdes jag ju, bevisligen mer än jag själv förstått, så jag hade en gnagande längtan i mig och kände inte att jag kunde andas riktigt om jag inte var på landet. 
Så är det ju inte nu. 
Att kunna gå ut och pyssla i trädgården en stund efter jobbet en vanligt tisdag är ju fantastiskt skönt.
Och att kunna ta en sväng ner till badet eller gå i skogen här också. 
Men, landet har en särskild plats i hjärtat. Att båda barnen gift sig där på bryggan gör ju sitt till. 

Nåja, förhoppningsvis kommer inte elpriserna att vara så här sjuka länge... 

Men, nu är hösten här med besked.
Jag har börjat klippa ner rosor och buskar i nya trädgården nu när jag sett vad som växer var. Det är så vildvuxet så det är inte klokt. 
Men det kommer att bli bra! Här är det som sagt lite nytt för oss, att klippa ner, gräva upp och flytta. Vi är vana vid att det inte finns något alls, så det ska köpas in. 
Det här blir betydligt billigare, även om det kräver en massa jobb. 

Våra grindstolpar har fått lite fina blommor. Staketet är ju helruttet, men lyfter man blicken så tänker man inte på det, smart va? :-)


Nu är snart badrummet klart också vilket ska bli galet skönt. Då kan jag städa av övervåningen och ställ i ordning ännu en liten skön läshörna. 
Det har gått förvånansvärt bra att ha bara ett badrum, men på morgnarna blir det lite körigt. 

Vi har också hunnit strosa runt i området lite. 
Det finns så fina hus häromkring så man blir helt matt! :-) Jag nästan dreglar när jag ser alla fina trädgårdar.

Men vi har också varit uppe på lite högre höjder. Det finns flera platser där man ser ut över hela kommunen nästan. 

Vi bor precis nedanför en hyfsat hög backe där man åker slalom på vintern. Vi gick nästan ända upp härom kvällen. 

Magisk utsikt! 

Man kan även gå via en stig nedanför hela berget och det ska testas snart också. Det är så vackert!

Jag ser verkligen fram emot att ha kaffe i ryggsäcken och gå "på tur" i höst. 

Men - vardagen är ju igång, med råge! 
Jag får ju skylla mig själv som hade sen semester, men allt drog igång med en rivstart denna veckan. 
Och vi är så många som säger att vi inte riktigt mins vad vi pysslade med innan vi gick på semester! :-)
Det är helt blankt! 
Så då får man som jobba upp arbetsminnet lite. :-)
Vi har haft en planeringsdag för min arbetsgrupp där vår nya kollega var med och sen hade vi en med hela vår förvaltningen dagen efter. 
Huvudet är ju som en ballong sen! :-) Plus att allt vanligt jobb ju samlas på hög. 

Men det är ändå skönt att komma igång, få rutiner osv. 

Lilleman trivs så bra på sitt gymnasium vilket är helt fantastiskt. Det blev så bra och det var så när att bli något helt annat, som han nu vet att han inte hade velat. 
Han har kompisar som gick den linje han först valde och dom hoppar nu av lite vartefter. Han känner det som att han duckade en kula! :-)
Minimes start har också börjat bra. Hon har haft det tufft med sin dyslexi, men nu känns det som att mycket landar och hon får rätt stöd och hittat sätt att plugga. 
Högstadiet är tuffa år och nu längtar vi bara tills hon går ut nian också. Sen finns så mycket annat att välja på att göra. 

Och det är ruskigt hur snabbt tiden går, det är den första september idag. 
Tänk att förra året i september, då visste vi inte att vi skulle bo på ett helt annat ställe i år! :-)

Vad härligt att man inte alltid vet, vart livet för en!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar