Sidor

måndag 12 september 2022

Höst och valdag.

Det är precis så där magiskt att bo här som jag föreställde mig. 
Närheten till naturen är underbar. 
Och det här att efter en arbetsdag, en helt vanlig tisdag, kunna gå en promenad rakt ut i skogen eller ner till sjön och njuta av solnedgången. 
Det som vi har på landet, som jag hela tiden längtat till. 
Nu har jag det jämt. 

Förut har jag liksom fått det där lugnet och luften ända ner i lungorna bara fredag till söndag. Det här som jag behöver så otroligt mycket ju äldre jag blir. 
Om jag måste välja mellan att åka in till stan eller åka rakt ut i skogen, så väljer jag skogen alla dagar i veckan. 
Det är så vackert här och finns så många platser, där man kan njuta av naturen på ett lätt sätt. 

Vi går på lite olika ställen så ofta vi kan och jag blir så glad över att se alla vackra träd. Höga och fortfarande frodiga.
Vi har ju sjön inte alls långt bort, så på många ställen ser vi den glimra mellan hus och grönska. 

Huset behöver massa kärlek och vi kommer ha att göra låååång tid, men läget är helt otroligt!
Så även om vi kunnat köpa ett hus här som varit mer "klart" och inte krävt renovering, så har vi hittills inte sett något hus med samma läge. 
Ljuvligt!

Och - hösten är ju härlig. Jag älskar att var ute i naturen när det är lite svalare och man orkar knata runt. 
Det är inte heller så trångt när man är ute här som i vårt gamla område. 
Om man gick ut på helger där så var man tvungen att skynda sig på. Gick man vid 9 då var det fullt av andra på promenad, hundar, lösa hundar, cyklar, barn, joggare osv osv. 
Så ville man ha hundarna på långlina eller så, så gick det inte. Då fick jag ställa klockan. 
Nu har vi varit ute i skogen, gått på riktigt fina stigar på uppmärkta stråk ganska sent och inte mött en kotte!
Det är inte heller så söndertrampat här. Så det märks att det är lite mindre antal människor som bor i det här området. 
Och vi har massa mer att se! :-) 

Hösten innebär också att det är dags att förnya boklånandet på Akademibokhandeln! :-)
Det är många härliga böcker i år och jag har redan läst ut två och det finns så många bra i år. 

Och jag ser fram emot att få dra på mig en riktigt tjock stickad tröja, strumpor och slå mig ner framför brasan, när vi väl fått öppna spisen att fungera. 

Röstat har jag också gjort. 
I år röstar vi ju i ny kommun så det gällde att läsa på lite vad alla partier vill. I kommunalvalet finns ju även lite mindre partier och där tänker jag verkligen vad som är bäst för min kommun och det som påverkar mig mest. 
I gamla kommunen vet jag ju precis, eftersom jag jobbar på politiskt uppdrag där. Men in den nya kommunen var det lite knepigare. :-)

Jag har också varit på utbildning för att kunna jobba på valdagen. 
Det var riktigt kul! Just att vara mottagare och hjälpa folk är ju precis som stora delar av mitt jobb och det jag gillar mest, så jag är ju som fisken i vattnet. 

Man vet ju aldrig hur många som kommer till ens röstlokal, men vi hade jämn ström från 8:00 till stängning. En del köer men inte timvis som på många andra ställlen. Vi stannade ju tills alla röster var räknade i det distriktet och jag var hemma strax efter 01.
Så dagen har varit tuff.. man är lite bakis.
Inte av att vara uppe sent, utan att av att hålla skärpan hela tiden. 
Det snurrar ju personnummer och färger i skallen efter ett tag. 

Jobbet har också snurrat igång med full fart och jag har fått en hel del ny energi känner jag. Det är roligt!
Vi har en ny kollega som är guld! Hon kommer in med ny energi, nya tankar och ny input. Det är så bra! 

Nu är även badrummet nästan klart. Duschdörrarna hängdes upp här i veckan. Nu återstår lite elfix och sen jan allt packas upp.
Skönt att ha två duschar igen. 
Det saknas också foder runt dörren badkar men det väntar vi med en stund. Det är inte bråttom och just nu vill man inte värma upp ett bubbelbad heller! :-)
Tanken är att vi ska ha tvättmaskin och tumlare i hörnet där det nu står kartonger, men inte heller det är brådis. 
Vi vet inte än om vi behöver flytta tvätt och tork från tvättstugan nere så vi väntar tills vi bestämt oss. 
Rummet blev ju galet stort när vi tog bort bastun, men det är underbart att ha så här mycket plats. 
Att ha en tvättlina där tar tex ingen plats. 
Vi funderade en sväng om vi skulle göra en klädkammare i det hörnet där nu duschen är, men valde bort det i sista stund. 
Och klart, vi hade ju kunnat ha en dörr där hyllan nu står och förvaring bakom, men jag tror ändå att vi ångrat det. 
Sakta men säkert blir huset klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar