Sidor

onsdag 10 augusti 2022

Nu flyttar jag in!

Nu är det nära!
Två dagar till flyttlasset går. Men - Jag flyttar in idag! :-)
Det är dags att frosta ur kyl och frys och då är det lika bra att flytta, för det blir för bökigt på annat vis. 
Vi har inte våra sängar på plats, dom är för tunga att flytta på. 
Just sängarna är en av orsakerna till att vi valde flyttfirma från start. :-D 
Så, idag packar vi med allt "privat" och mat och stannar sen i huset. Maken sover kvar sista natterna för att hans rygg inte klarar att lägga sig på madrass på golvet och för att möta flyttgubsen på fredag. 

Jag ska leverera Minime och hundarna till annan plats över dagen. Det går inte att ha dem springande/skällande på plats, dom blir för stressade. 

Vi har fixat i huset in i det sista. 
VVS killen var på plats på tisdagen, så nu funkar diskmaskin, tvätt och ismaskinen! Viktiga saker! :-)
Jag har kört både diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare idag och sett så att allt funkar. 

Och - Verisure var på plats u början av veckan och satte upp kameror, både ute och inne. Nu kan vi se vem som rör sig runt huset även när vi är på landet. 
Man har även uppgraderat sen vi satte larm i radhuset, så att larmet går i samma minut som någon sätter en kofot i karmen på en dörr/ fönster. 
Vi kan liksom "prata" med larmet, så kommer det tex ett bud, så kan vi se dem, släppa in dem så att man kan ställa in paketet och sen låsa och larma igen - på distans! 
Galet, men skönt. 
Och det viktigaste med allt - brandlarm. Detektorer som känner av rök. Och husdjursanpassat, så kamerorna känner igen pälsbollarna. :-)

Jag har kört ett par bilar "lösa" grejer, varit på Ikea och bytt ut två rullgardiner och köpt sista täckskivan till köket. 
Sent på tisdagen satt vi sista fodret runt köksfönstret och satte fast sista hyllorna och täckskivan. 
Done! 
Det återstår ju en del jobb, men allt det vi hade föresatt oss att hinna med innan inflytt har vi hunnit och lite till!
Vi har målat mer än vi planerat. Vi hade inte räknat in alla sovrum, men de är nu fräscha vilket känns bra. 
Då kan vi plasta in trappan när det målas på nedervåningen i höst. 
Det är min svåger som ska måla, men han har häcken full med att renovera pooler, så vi får vänta en stund. 

Nåja, jag hade kontakt med flyttfirman och städfirman igår så att alla är på g. Jag har haft mardrömmar om att vi kommunicerat fel datum till dem! :-D
Det är ju det värsta som kan hända, att man står på flyttdagen och inga flyttgubbar dyker upp. 
Städa kan jag i värsta fall göra själv, när huset väl är tomt, men flytta det behöver vi hjälp med.  

Men nu checkar vi av det sista inför överlämning. 

Städfirman har lämnat en lång lista på vad dom ska ha gjort innan besiktning, vilket känns skönt. 
Det är som det sista som händer på söndag, besikta städningen och läsa av vattenmätaren. 
Sen stänger vi dörren en sista gång!


På måndag lämnar vi över nycklarna och sen har vi lämnat området och kommunen för sista gången!
Lite skönt är det dock att jag ju jobbar här, så jag kommer ju att vara i kommunen ändå framöver. :-)

Men det är så skönt att åka till huset, för det känns som att vi åker så mycket längre än vi gör. Alla som tittat förbi är lite förvånade, för man tänker inte på att området finns. 
Om man inte åker till någon, så åker man inte dit, så det är minimalt med trafik vilket är skönt. Jag hade ju aldrig valt ett hus som ligger mitt i en korsning annars. :-)

Lilleman sa det häromdagen med, att det känns som att bo på landet, men man har nära till allt. Och så är det verkligen. 
Sen är ju landet något helt annat. Det är... landet! 

Jag tog hundarna på en sista morgonpromenad innan vi startade dagens race. Vissa platser kommer jag att sakna att gå vid, men andra inte. 

Radhuset ligger så högt, att alla vägar dit innebar en trappa eller tre. Det blir man rätt trött på i längden. 

Jag fyllde bilen med en massa lösa grejer och även maken. Hundarna blev så stressade över att det står kartonger överallt och att vi bar ut saker och min säng bäddades ur, så jag bestämde att vända två måste bli Minime och hundarna. 
När jag lämnat av dem åkte jag tillbaks och tömde kylen. 
Sen var det precis som att dom förstod när jag sa att nu stannar vi här. Ni åker inte tillbaks dit nu, utan ska bo här. 
Båda bara la sig ner i sängen och slocknade! :-)


Det var skönt att plocka in i kyl och frys och även i några köksskåp. Jag har torkat av och ur lådor och skåp och hunnit röja lite. 
Det känns bra. I morgon ska jag ta en sista sväng och bara kika så att jag inte glömt någon vrå och se till att flyttgubbarna har det så smidigt som möjligt. 

Nu ska det bli riktigt mysigt att sova här första natten. :-) 

Äntligen, det har varit en lång väntan! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar