Sidor

torsdag 19 maj 2022

Sommaren är här!

Nu är det jättejobbigt!
Jag längtar till nya huset så det är inte klokt! 
Nu är värmen är här och man vill vara mycket ute, då skulle jag ju vilja ha åtkomst till den där underbara trädgården!
Vi har ju flyttat rent mentalt redan. (Det har vi iofs gjort för länge sedan egentligen..)
Maken har haft ynnesten att vara i huset flera gånger nu, bland annat med hantverkarna och jag så avis! 
Paret som vi köper av är jättetrevliga och bara garvar när vi ringer och behöver dyka upp och mäta något igen. 

I början av veckan beställdes köket och det kommer att bli magiskt!
Vi har valt kakel och klinker till stora badrummet och där har vi nu bestämt att riva ut bastun och göra plats för både dusch, tvätt och torktumlare. Det blir ett stort badrum, äntligen. 
I tvättstugan får den maskinen som finns stå, så att vi kan tvätta trädgårdskläder och annat mer smutsigt. 
Jag har surfat runt på tyger till draperier som jag vill ha på flera ställen i stället för skrymmande dörrar. 

Och jag blev så glad när jag såg att flera av de klematissticklingar jag satt på landet, faktiskt tagit sig och växer på bra. Jag ska ta mängder i sommar och driva i växthuset och sen ta med till nya huset och sätta mina favoriter där. 
Jag får ofta frågan "men, ska ni ha kvar landet också? Hur ska ni hinna?"
Och ja, vi ska behålla landet. Just nu. :-) Vi har ju lärt oss med åren att vi kanske ändrar oss, vem vet, men just nu ska vi inte sälja landet på överskådlig tid.
Och ja, vi kommer att hinna. Det fina med nya huset är att även om det är trädgård, så är underhållet blygsamt. 
Det är en gammal uppvuxen sådan och minimalt med gräsmatta. Det är nästan så att jag undrar var hundarna ska kissa om man inte går iväg med dem. :-)
Det finns en "sträng" med gräs längst med gatan, men den ska bort och bli parkering. Vi måste få in mer än en bil så det ska flyttas stolpar och grävas ur lite, så att vi får in fyra bilar minst. 
Har vi ett kalas så står det raskt 6 bilar hos oss och det är inte kul att behöva stå längst gatan och irritera grannarna det första man gör. 
Sen ska en annan del av gräsmattan bli altan så småningom och då är det inte mycket kvar. 
Allt annat kan man underhålla vardagsvis en timme här och där. 

På landet är det just gräsmattan som tar tid nu. Den är stor och växer galet på våren. 
Just nu är jag lite oroad över den faktiskt, för vi har inte varit där på två veckor. Tur att det är en lång helg snart. 
Men det är samma där, nu är trädgården etablerad och inget behöver vattnas annat än när det regnar. Jag har med vilja gjort så att jag inte vattnat extra, för då "skämmer man bort" blommorna och rötterna blir ytliga. 
Vattnar jag inte etablerade blommor, då växer rötterna längre ner och dom hittar vatten. 
Och jag har väldigt få blommor i kruka tex som kan torka bort. 
Man får var lite smart med vad man har i trädgården helt enkelt. 

Tomaterna tar sig bra i år när jag har en liten annan strategi. Jag satte dem jättetidigt och dom har stått i köksfönstret nu för att växa på sig. 
Jag har kört dem till och från landet faktiskt, för att dom inte skulle torka bort, eller frysa bort. 
När vi åker ut nästa gång får dom följa med ut och sen får dottern vattna dem. 


Doften och färgen är ljuvlig! Jag kommer att ha många stora fönster med jättebreda fönsterbrädor i nya huset, där jag kommer att kunna driva massor med kul på vårarna. 
Jag funderar faktiskt på att ha en tomatplanta hela året! :-)


Så, just nu känns det bara som en lång vänta.
Vi väntar och längtar till skolavslutningen. Lilleman är helt slut. Det har varit mängder av nationella prov och andra inlämningar och nu känner han hur slutet närmar sig. 
I veckan var dom varit iväg och paddlade och tanken var att dom skulle tälta torsdag till fredag, men nu tror man att det blir regn, så det är inställt vilket är tur, för när han kom hem från paddlingen var han jätte solbränd på armarna och krokande i feber. 
Han är helt slut, så nu får han ligga hemma till måndag. Inte vara ute och snurra med kompisar när febern släpper.
Minime är också trött, både av skolan men även av att vi justerar medicinering igen. Lustigt hur kroppen vänjer sig och förändras så doser som funkat inte längre gör det. 
Tur att det snart är sommarlov så att hon kan vila från vissa mediciner och i stället koncentrerar sig på att äta allt hon kan och orkar. 
Vi är såååå redo för sommar!

Men det är ju ett antal veckor både till flytt och semester. Jag går på jätte sen semester för att jag vill vara ledig just runt och efter flytten. 
När vi får tillträde så är det ingen idé att vara där, för man får då slåss med alla hantverkare om ytan. :-)
Men, varje kväll ska jag banne mig dit och nosa runt. Precis som hundarna. 
Jag längtar efter en sån där sjuk grej, som att hämta Mc Donalds och sätta sig rakt upp och ner i trädgården. 
Men innan flytten kommer det ju en långhelg där jag har en dag semester och vi kan vara på landet 5 dagar. Men maken och jag smiter ett dygn för att utnyttja en present jag fick när jag fyllde 50. Det ska bli så najs. 
Och så är det inte långt till midsommaren heller. Vips bara. 
Så nu har jag beställt 100 flyttkartonger som flyttfirman kommer och levererar och sen är det full fart på packningen på vardagkvällar så att vi kan vara på landet fyra dagar varje vecka så snart skolan slutat. 
Jag jobbar ju på distans fredag och måndag vilket är guld. 
Och plötsligt är sommaren här, det är jättevarmt och skönt! Jag är ute med hundarna vid 7 och solen står högt på himlen. 
Magiskt. 
Så nu gäller det att inte glömma bort att njuta! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar