Sidor

söndag 1 maj 2022

Nya huset.

Vart tar dagarna vägen?
Nu är det maj! Vart tar månaderna vägen?

Förra helgen när gick jag på ledighet kände jag att jag hade koll på livet! Både på jobbet och privat.
Jag vet inte när det hänt senast!
När jag loggade ut från jobbet, hade jag en lista som är bara tre punkter lång, men ingen riktigt surdeg.
Och även då veckan som gick har varit full och ganska stressig så gick jag in i helgen utan några större surdegar igen.
Jag var på utbildning en heldag och sen på planeringsdag direkt dagen efter, vilket gjorde att mailboxen svämmade över när jag väl var tillbaka. 
Men ändå känner jag att jag har koll och att det känns riktigt bra. Det är väldigt många som byter jobb nu eller söker nytt jobb, men jag känner verkligen att jag trivs. 
Det har varit turbulent den här vintern, men jag har inte att blivit så påverkad av det och jobbet är fortfarande roligt. 
I höst har jag jobbat i  8 år och känner mig väldigt kompetent och senior. Det är en skön känsla när många kommer nya. 
Och nu när vi ska tillbaks till kontoret och det dyker upp nya kollegor i parti och minut, så känns det liksom lite nytt ändå. 

Sen händer det ju så pass mycket nytt privat så jag skulle inte orka byta jobb också! :-)

Nu har jag hittat städfirma till flyttstäden och flyttfirma! Ägaren till städfirman träffar jag då och då via jobbet så jag kontaktade honom nu och frågade om han kunde rekommendera även en flyttfirma och det kunde han!
Jag vill att dom pratar ihop sig, så att när flyttfirman är klara, då ringer dom städarna och så kommer dom och städar. 
Sen, ringer dom paret som köpt huset och så kommer dom och inspekterar. Jag vill vara så lite inblandad i det som möjligt. :-)
Och jag ska absolut inte godkänna städningen. Jag flyttar ju. 
Det är en boll som legat och skvalpat men nu är den på rull och jag väntar på offerter. 

Sommaren har ju verkligen landat nu! Det är så härligt varmt och det börjar grönska överallt. Så härligt!
Det är ljuvligt på morgnarna att det är ljust och varmt vid 7.
Jag kom på att jag inte har några sommarskor som är sköna. Jag går i gympadojor nästan jämt eller "riktiga" finskor, men har inget mellan. 
Så nu köpte jag tre par träskor! :-) Ett par som man bara kan hoppa i, främst när hundar ska ut och kissa på nätterna på landet. 
Och två som passar till både klänning och jeans. 

Sköna!
Jag har inte köpt kläder eller skor på evigheter! Nu ska jag också passa på att rensa vid flytten så att kläder jag inte använder faktiskt inte flyttar in i garderoben. 

I fredags var vi till huset efter att säljarna ringt och ville bjuda på fika. Dom flyttar både till betydligt mindre, men också uppåt Norra Sverige och ville att vi skulle titta på lite möbler som dom gärna vill lämna. 
Vi åkte dit från ett lite annat håll än vi brukar och då ser man vårt hus rakt fram när man svänger runt en kurva - då hoppade hjärtat till en smula när det gick upp för en att "där är vårt hus!"
Så coolt!
Nu var det ju grönt och det tittar upp lite olika saker i rabatterna, bland annat pioner! Yeye!
Det är ganska stor baksida för vovsarna att springa på. Tanken är att det ska vara inhägnat här så att dom kan springa fritt.
Det är rätt lätt att bara sätta upp lite nät här. Heidi kommer inte att springa upp i trappan det är jag bombsäker på, men Bella. Hon drar nog. 


På framsidan är det en stor platt yta som blir kanon att ställa partytält på! Det är också jättelätt att hägna in för hundarna.
När man står högts upp på tomten så har man rätt mysig vy över området och huset. 

Här bakom växer förutom enorma rododendronbuskar också rosor och kaprifol. Jättestora så man förstår att dom är gamla.
Rosorna kommer jag att behöva klippa ner en del. 
Säljarna är inte speciellt intresserad av trädgården, dom har tex inte satt en enda växt själva på de 20 år dom bott där, så dom var inte helt säkra på vilken färg buskarna är, men troligen vita. 
Jag längtar efter att få sätta tänderna i trädgården, som kommer att bli kanonfin med bara lite handpåläggning. 

På framsidan finns det en grind och en bred trappa upp till huvudingången. På vardera sida är det en liten plätt gräs med staket och stolpar. Men dom tar vi bort och gör parkeringen större. 
Just där förstår vi inte varför man gjort gräsmatta för det gör ingen glad, Jag hade nog gjort en rabatt med marktäckande där. Men, nu blir det som sagt plats för bilar i stället. 
När det väl är gjort så kommer det att se ut som att det alltid varit så. 
Högst upp på berget/ tomten står ett gammalt från 40 talet som byggdes först.
Det är oerhört gulligt, men mögelangripet.
Nu blir det lite tonårshäng, tills vi har tid och råd att renovera det. Och då blir det bast, dusck och relax. 
Det blir kanon!!
Men, det var lite dumt att vara där i flera timmar, gå runt och kika, mäta rum osv. 
Nu vill jag ju flytta! IGÅR!!
Idag är det 1 maj, så det återstår alltså ca 11 veckor tills vi får nycklarna! Det är jättemånga dagar! :-)
Men, hela huset ska ju packas innan dess. Och en massa annat ska fixas så det är nog bra, men jag är ju usel på att vänta generellt. 

Men det kommer att bli magiskt! När vi stod där så kändes det som att vi åkt jättelångt, trots att det bara handlar om ett par km. 
Det är så tyst! Vi hör inte stora vägen, vi hör inte tåget, man hörde inga sirener. Det är tyst. 
En lövblås och en hund som skällde, det var det. 

Och det är ju ingen trafik förbi huset eftersom vi ligger i slutet av en gata. Mitt i en korsning, men ändå längst in i området, så endast de som bor efter oss åker förbi. 
Och det är ju flera hundra färre än där vi bor nu. 
Det går inte att beskriva hur jag längtar tror jag och hur bra jag tror att det kommer att bli där. Yta, vi får yta!!
Magiskt blr det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar