Sidor

torsdag 7 oktober 2021

Höstrusk.

Det är helt galet att vi redan är en bit in i oktober!
September är bara borta. Jag fick titta flera gånger i kalendern härom morgonen och tänkte "vadå 10?"
Men det är oktober! :-)
Det kändes i helgen även om det var varmt, så hade vi en rejäl höstblåst och lite regn. 
Men det är ju ändå skönt. 
Det hade varit en rätt rörig vecka, så det var så oerhört skönt att få landa där ute och andas. 

Hundarna blir alltid så glada när vi kliver ur bilen och springer i cirklar helt hysteriskt! 
Jag längtar tills vi har hunnit hägna in hela tomten så att dom kan springa helt fritt.
Nu har dom långa löplinor vilket funkar, men när dom sen busar med varandra så trasslar dom in sig och jag är på riktigt orolig att lillfjanten ska strypas när dom håller på. 

Hon blev jättetrött efter att ha sprungit några varv och bara kollapsade i sin säng när vi gick in. :-)


Jag testade att gå med Bella i lång lina när vi tog morgonpromenaden på söndagen. Jag lämnade Heidi hemma för att hon inte skulle störa och sen släppte jag linan och lät henne springa. 
Hon sprang precis nästan så långt som hon är van att rullkopplet går, sen stannade hon och väntade. 
Jag lät henne också springa precis så att jag inte nådde linan och ropade tillbaka henne och hon kom!
Det gick riktigt bra ganska länge. 

Sen när vi var nästan hemma, kom hon på att vi snart var hemma och då travade hon iväg utan att invänta mig, så då fick jag kalla tillbaks henne. 
Men, det gick så pass bra att jag nu bestämt att hon ska få ha lång lina på varje promenad. Hon kan ju springa lite snabbare och ta längre "lovar" så och hon tränas på inkallning samtidigt. 
Möter man då en annan hund är det bara att stoppa henne. 
Anledningen till att hon absolut inte får springa helt lös, är att om hon blir rädd, då drar hon och jag vet inte om hon lyckas fokusera så att hon hör mig ropa. 
Hon håller sig alltid intill mig, men ser hon ett rådjur eller en annan hund, då slutar hon lyssna. 

Dom busar och bråkar så att jag nästan blir gråhårig mellan varven, den lilla utmanar rejält och får pisk. 
Men sen plötsligt så kryper dom upp och gosar och då blir man ju alldeles varm. 

Lillfjanten blir helt förstörd om jag eller Bella försvinner.  Är vi båda borta blir hon helt galet ledsen och så glad när vi kommer. 
Men då är det Bella som får första goset! :-)

Nu är det också dags att börja vara på kontoret lite då och då. 
Det är en omställning faktiskt! 
Bara att göra sig i ordning tar mer tid än jag mins! 
Vad ska man ha på sig? 
Jag har ju inte brist på kläder, för det har jag knappt använt... eller, jag har ju haft kläder, men inte jobbkläder! :-)
Dock har jag ju använt ytterkläder lite mer förstås. Och nu kände jag att jag inte hade någon höstjacka/kappa alls.
Vinterjackor har jag och tunnare och lite olika ponchos osv. 
Men ingen jacka när det blir lite kallare. Så nu unnade jag mig en. 
Det är ett lite märkligt mode nu. Alla jackor är sk "skjortor" vilket jag verkligen gillar. MEN - allt ska vara jättestort!
Så när jag provade M så drunknade jag! Det såg verkligen ut som att jag lånat pappas jacka!
Det vara bara att gå ner i storlek och den jag köpte är XS!!
VA!

Men jag ville inte alls ha någon som jag får en annan jacka under. 
Det känns bra att uppdatera mig lite när det är dags att röra sig ute bland folk igen. 
Nu framöver blir det ett par dagar i veckan som jag ska vara på kontoret eller ute på annat och det känns ändå bra.
Men jag blir ju helt slut i huvudet! 
Om ett par veckor så ska vi ha en hel vecka med aktiviteter "ute på lokal" och sen är man nog helt slut. 
Men det är ändå skönt att få tillbaks lite vanligt liv känner jag när man ändå är igång. 
Och att ha båda världar blir bra. 
Jobb ute ett par dagar och jobb hemma ett par dagar, så det blir nog jättebra. 
Man värdesätter på något sätt både kontorstiden mer och hemjobbet mer när man jobbar på båda ställena. 

Nu måste jag bara tänka över hur jag ska prioritera och vad jag vill lägga tid på. 
Jag känner att jag läst för lite på senaste. Jag har tittat mer på serier, men nu ska jag ta tillbaks läsandet.
Flera böcker ligger på lager och jag har förbeställt böcker och nu är det ju dags för Låna & Läs igen! 
I morgon ska jag köpa det kortet igen. 

Det är få saker som är så vilsamt som att läsa en riktigt bra bok, men det går verkligen i perioder. 

Nu är det snart helg, igen! Galet.
Båda barnen fick sin första covidspruta i måndags. Så skönt att dom hann få den innan dom blev sjuka!
Det var på håret, vi fick meddelande om att det fanns fall i dotterns klass i slutet av förra veckan.

Nu ska vi vänta en 4-5 veckor till spruta två och sen är dom också fullvaccinerade och hela familjen likaså.
Det innebär att vi troligen kan fira jul tillsammans! :-)
Att ta vaccinet gick jättebra och snabbt och dom har inte fått några större biverkningar. Båda är ömma i armen och Lilleman var hemma idag för han vaknade med huvudvärk. Dock insåg han själv att det mer berodde på allt för lite sömn. *suck*
Minime kom hem lagom till lunch, även hon med huvudvärk och lite illamående. Hon har också träningsvärk i hela kroppen. 
Men - hon var iväg och simmade i tisdags och kopplar det till just det, simningen. Hon rör inte gärna på sig om hon kan slippa, så hon får galen träningsvärk varje gång. 
Efter att hon tagit en Ipren och sovit en stund så var hon pigg igen. Så dom reagerade på sprutan som jag - ingenting! 
Men det är så skönt att dom fått sina nu. 
Helg galet att vi hann vaccinera oss alla utan att bli sjuka. Ingen av oss, det är rätt bra gjort tänker jag.
Av 8 personer så klarade sig alla, hittills. 
Nu kan man ju då dra slutsatsen att viruset inte är farligt, eller smittsamt eller ens fins.
Men, vi har nära vänner och andra familjemedlemmar som haft det i varierande grad. 
Några har knappt känt det, några har varit redigt förkylda, någon har varit på sjukhus, några på IVA och ett par dödsfall. 

Sen vet jag ju att jag kommer att behöva ta en tredje dos i början av året men det gör jag så gärna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar