Sidor

söndag 18 oktober 2020

Skön hösthelg.

Man får mycket frisk luft när man är på landet nu! 

Riktig höstluft. 
Och mörkt. Det gäller att inte dra fötterna efter sig, för de ljusa timmarna är få. 
Så mysigt att tända lyktor.
Lördagen bjöd på fantastiskt väder. 
Och honungsrosen dignar av nypon. Mat till fåglarna! 
Till min stora förvåning blommar flera rosor fortfarande!och inte bara blommar utan har knoppar! Många knoppar! 
Så vackra! 
Jag trodde ju inte att jag skumle få med mig en söndagsbukett i mitten av oktober! 
Jag tömde växthuset nu även om alla pelargoner blommade och mådde fint.
Det kan ju bli kallt helt plötsligt och det är ju onödigt att dom fryser bort. 
Så nu njuter vi av dem inne. 
På lördagen var det städ och röjdag för hela området. Och jag eldade vår brasa tillsammans med lilleman. 
Förhållandet var perfekt, med minimal blåst, blött i backen men hyfsad torr brasa. 
Den brann ut på rekordtid. 
Det är kul att ha lilleman med och lära honom om eldning.
Hur man bygger brasan, hur man säkrar vid eldning med vatten och krattor.
Han vattnade runt och på stenarna och även delar där det brann lite väl.
Han var även eldvakt på kvällen och fick släcka den sista glöden när vi kröp i säng. 
Det var en magisk fin dag. 
På kvällen band jag en dörrkrans. 
Söndagen var inte lika skön. Blåsten var iskall och från land. Brrr..
Men det var vackert! 
Det var skönt att vara ute, men det märks ju att vi inte varit där på ett tag.
Elproblematiken, som nu är löst, satte verkligen en pinne i hjulet. 
Jag ligger efter med massor. 
Vi ska bo där ute på höstlovet, men måste åka lite fram och tillbaks pga möten plus att jag jobbar hela veckan om än på distans. Det blir att gå upp tidigt och jobba undan när det är mörkt. 

Söndagen avslutas alltid med att läsa skolmailen för att veta vad som ska hållas koll på, flera matteprov för ett barn som har ett skolår med nationella prov. Det är två tuffa år i 6 an och 7 an. Nu ska grunderna sitta. 
Sen målar jag alltid naglarna! :-) 
Och tittar över kläder till veckans kontorsdagar. 
Och vips är det helg, igen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar