Sidor

tisdag 7 april 2020

Skit oxå.

Jag försökte mig på att baka glutenfria bullar häromdagen. Hur det gick?
Tja, jag är inte stolt över dem direkt...
De blev varken snygga eller goda.
 Jag kan ju lätt säga att det MED gluten, blev mycket godare. :-) Trots att vi vare sig hade kardemumma eller pärlsocker.
Men, smör, socker och vitt mjöl gör ju susen! ;-)

 Det var barnen som bakade och barnen som äter..
Jag tog faktiskt två bullar under kvällen och fick ju tokont i magen förstås.
Vaknade på natten och svävade över sängen, då hade jästen gjort sitt liksom! Tur att man kan öppna balkongdörren.....

För ett tag sen lyckades jag ju slå sönder dörren till växthuset. Så klantigt!
Den är lite...trög, när man ska dra den och lossnar lätt.
Nu drog jag den åt sidan, gick två steg in i huset och ser i ögonvrån hur den i slow motion ramlar utåt och drattar i backen.
Självklart gick två av tre glas sönder. Dah.
 Men, man får ju inte vara rådlös, jag hittade en skiva som vi haft under när vi målat diverse saker, som jag kletade full av båtfernissa och sen limmade fast i ramen.
(Ett glas, den i mitten, gick inte sönder märkligt nog.)

Maken tyckte att jag skulle måla skivorna, men det är ju ingen sport. :-) Jag gillade det här jag.
Hela växthuset är ju byggt av ihop plockade grejer och återvunnet.
Nu blåser/ snöar det inte in vilket är hela grejen med en dörr.

Det är redan varmt i huset, men jag måste verkligen hålla igen för att inte ställa in tomater och lite sånt.
För det är kallt på nätterna och man vill inte att det ska frysa bort.
Men jag är bra sugen så det är att stå emot suget att fylla växthuset redan nu. :-)

Dock, kan man ju ha lite annat fint där.
Påsklilja...
Penseér...
 ..och förgätmigej. Jag älskar färgen!

Så nu blommar det i alla fall lite grand där inne.
Man ser också små gröna prickar från det jag sått. :-)

När solen är framme, då är det så varmt och fint. Men så snart den går i moln, så är det ju fortfarande jäkligt kallt.
Det är ju ändå bara april.
Men lunchen ska ätas ute, så är det bara. :-)

Det är verkligen påskväder nu. Solen är varm, det blåser kallt, man klär sig för tunt, drar på sig mer, blir varm, klär av sig och så på igen.

Och man vill så mycket..men måste hålla sig, för att det inte ska frysa bort.
Dock var det så pass varmt och fint häromdagen att jag lyckades bränna mig! Amatörmässigt...

Vi har också haft jättekul i ämnet husägare... Det är ju alltid nåt liksom.

Ett förråd vi har, skulle städas ur, för att vi bara hivat in grejer under vintern och behövde få plats.
Vi har ett extra kylskåp där så man går in och ut flera gånger om dagen, men det ingen av oss sett innan maken började flytta saker, var att det flyttat in möss.
Som kalasat på en renfäll. Troligen hade de rivit loss päls och byggt bo med det. Men det såg verkligen ut som att en ren gått in och lagt sig och självdött!
Det var päls och musbajs överallt.
*suck*
Så, det var bara att klä på sig munskydd och riva ut allt.
(Torkat råttbajs är inte nyttigt att andas in. Jag har flera släktingar som fått sorkfeber av att andats in rått eller mus spillning)
Men - nu är förrådet städat och fint. :-)
Sen märkte vi för ett par dagar sedan att toaletterna spolade lite dåligt. Det rann liksom inte undan och septitanken var inte full.
Jaha, vi kikade i ett par inspektionsluckor och kunde se hur långt vattnet runnit och vart det tagit stop.
Troligen precis någon halvmeter innan själva tanken.
Vi drog fram trädgårdsslangen, matade in den och drog på... men inte hjälpte det.
Det var alldeles för dåligt tryck...
Efter en hel del meckande, svärande och funderande ringde vi in grannen, som har en stor tryckluftsmaskin.
Så pass stor att den går på egna hjul. :-)
Utan större beskrivning, så fick vi stoppet att släppa.. och maken blev duschad i lite mindre roliga grejer. :-)
Man kan ju inte annat än skratta åt eländet.

1 kommentar:

  1. Såg dina misslyckade glutenbullar. Kan tipsa om en hemsida, Superfood.se. Min f d PT på Itrim som varit med och drivit sidan (hon har dessutom diabetes). Glutenfria recept och utan raffinerat socker. Försöker själv äta glutenfritt på inrådan av läkare. Nu har jag inte provat så mycket av deras recept men det ser väldigt läckert ut!

    SvaraRadera