Sidor

söndag 17 november 2019

Härliga helg!

Nu är jag både dagvill, veckovill och timvill!
Vissa dagar känns som flera på en dag, vissa veckor som evighetslånga, medans vissa bara drar förbi. Och vissa dygn, är det liksom inte ett dygn utan känns som ett och ett halvt.
Helgen har känts lång, vilket är skönt, för jag var rätt "sleten" i fredags.

Det har varit långa dagar, tidiga morgnar och sena kvällar nu i flera veckor och kommer att fortsätta så en bit in i december.
Allt är jätteroligt, men man blir lite trött när man inte är ung längre. :-)

I söndags snöade det ju så fint. Även om det bara la sig som en liten vit hinna, så var det så fint!


Sen, började det regna och gjorde så hela jäkla veckan och det är så mörkt, så mörkt.
Det är svårt att veta om det är tidig morgon eller sen kväll. Helst skulle jag vilja gå i idé nu och komma fram till lucia.
Men, det är ju tur att jag har mycket jobb så att tiden går fort!

I måndags var vi iväg på AW och såg sen Annika R Malmbergs show.
Jag har sett henne flera gånger tidigare, men hon är störtkul. Så det var en skön energiboost i mörkret.

Tisdagen rev igång tidigt på kontoret och sen hade jag med mig en mindre delegation på ett jättespännande möte.
Ibland blir jag ju så less för att allt känns som att det går på repeat som det gör efter man jobbat många år med i stort sett samma saker.
Men ibland landar jag så tryggt i att ha jobbat så pass länge och vara trygg i vissa möten, där alla är lite darriga.
Och det så skönt!
Mötet drog över tiden och jag fick jogga tillbaks till kontoret, ta en yoghurt i handen på ett möte där vi fick iväg en grej som bara var tvungen att vara klar.
Sen, på med stövlarna och knata iväg till ett annat möte. Blöt som en katt. Jäklars vad det regnade!

Ett snabbt möte och sen pep jag hem för att lämna av lite grejer, pussa på barnen och ta bilen tillbaks till kontoret, hämta upp en kollega och dra iväg igen.
Den här kvällen blev jättebra.
Vi samlade nästan 30 personer för att mingla, byta erfarenheter och knyta nya kontakter.
Jag får ju nypa mig i armen att jag får göra sånt här på arbetstid! :-)

Hela affären är en "jag butik". Jag gillar allt i klädväg och mycket i inredningsväg.
En helkväll där är ju inte dumt. :-)

Efter det seriösa inslagen fick alla lära sig att binda julkransar. Och det är ju jätteskoj att pyssla.

Inte så pjåkigt!
Man skulle bestämma innan var kransen skulle hänga och för mig var det ju givet att den är tilldörren på landet!
Och jag hittade min julklapp. Den jag vill ha alltså! :-D
Den i rosa...oh myyyy...
"Pälsen" är så fluffig och mjuk så det är helt galet.

Den finns även i rostbrunt, som är otroligt fin. Men rosa är nog mer mig..
Så den är nu med på min julklappslista till mak..jag menar tomten.

Jag råkade springa på även denna underbara kjol på H&M. Så fina färger, mjuk som sammet och hellång. Mm...

En jättemysig kofta med pärlor. Jag har klämt på den flera gånger men nu när jag hittade kjolen, så var kombinationen perfekt.
Och den här gröna.. Så mysig.

Så även dessa hamnade på tomtens lista! :-)

Nu är det ju så att min garderob är proppfull, men jösses när det blir julrea! Det finns så mycket snyggt.

Vi åkte ut till landet hyfsat tidigt i fredags vilket var skönt. Det är alltid kul att komma iväg en bit innan det skymmer så att man missar det flesta djur som är ute och rör sig.
Det har varit flera larm i olika grupper senaste tiden med info om att älgar rör sig på fel sida av viltstängslen.
Usch.
Men vi såg "bara" en hög med rådjur så det gick bra och när vi väl var ute var det ju becksvart!

Dock - att komma ut dit, tända en lykta och sen stå på terrassen och bara stå.. Det är så tyst, man hör havet brusa men annars är det knäpptyst.
Stressnivån lägger sig direkt runt fötterna.

Efter middagen, fick vi ett sms med en bild på en mugg med glögg från svärsonen, så vi lämnade soffan, tv:n och fjärrkontrollen till minime och Lilleman att bråka om och så åkte vi till svärsonens bror där dottern och svärsonen höll till.
Där hade dom gjort julskinka (han hävde bestämt att det var en "helgskinka"! :-)) och drack glögg!
Näe, men det var ju för tidigt tyckte jag..
Så jag valde en öl i stället.
Vi gullade med deras lilla charmtroll och spelade lite spel innan vi åkte hem och kröp i säng.

Lördag morgon, vaknade jag av att maken pussade på mig och sa "jag får väcka dig när klockan är 10!"
VA??
Oj, jösses vad jag sovit.
Vi hade massa planer så det var bara att hoppa ur sängen, slänga i sig frukost och sen klä sig varmt.

Det första jag gjorde var att hänga upp kransen och den satt ju perfekt!
Vi sågade ner ett par alar som vuxit iväg i onödan. Vi vill ju ha träd som funkar som insynsskydd och när alla träd är gröna högst upp då måste man klippa ner dem.

Jag passade på att spraya tomtedörren med lite lack, så att det ska stå sig mot fukt.
Svärsonens bror kom förbi och undrade hur det kunde vara för tidigt att äta skinka, men inte att julpynta? :-D
Jag hade inget bra svar på det! ;-)

 Gulligt blev det! :-)

Vi fixade och donade hela dagen och plötsligt blev det mörkt!
Det är verkligen så där ute, man märker att det skymmer lite och sen plötsligt är det jättemörkt!

Men, man ska inte förbanna mörkret man ska skaffa bra lampor! :-)
Det är något vi lärde oss rätt fort av de som bor där året runt, att skaffa lampor. Ficklampor, pannlampor, utelampor, strålkastare osv.
Annars blir tiden ute så kort.
Så, trots mörkret så fortsatte vi att toppa träd! :-)

 Till hjälp hade vi en granne, svärsonen och hans bror. Dom slet hela dagen med lite olika grejer, så vi bjöd in dem med fruar och barn på middag.

Det går bra att grilla på Ofyren året runt, men kräver ju att man eldar länge när det är kallt ute.
Och, som ett brev på posten började det regna när jag väl fått fyr!
Jippi!
Då gäller det att elda än mer och verkligen mata elden hela tiden.
Det brann och när det regnade så fräste och skvätte det från grillytan! :-)

 Vi bar in wooken under tak, för det är hopplöst att köra den i regn. Även blåst kan vara lite spännande.
Gas är vackert när det brinner. :-)
 Namnamn!
Korv, potatis, wookgrönsaker, lök och lite annat gott..

Lite knasigt är det att stå och laga mat med pannlampa! :-)

 Och det regnade helt galet mycket. Vräkte ner!

 Det är ju inte jättestort i vår storstuga, men med lite ansträngning så fick vi plats 12 pers. :-)
Drömmen är ju att glasa in uteplatsen så att man kan duka långbord där även på vintern, men det får bli sen... någon gång... :-)

Vi grävde fram lite spel och körde en omgång medans vissa tittade på film.
Mysigt är det att ha fullt hus.

Idag åkte maken i sin tur iväg för att hjälpa till på en granntomt och jag passade på att lägga lite tid inomhus.
Vi kan inte åka ut på ett par veckor nu, så jag gjorde lite julinventering och tog fram alla julsaker.
Tidigare har vi ju inte firat jul där ute utan åkt ut kanske på julannandagen eller så.
I år åker vi ut både innan jul och sen igen på julaftonskvällen, vilket jag ser mycket fram emot.
Och då ska det ju pyntas lite mer än andra år är tanken.

Lite har jag ju och så köpte jag tre nya ljusstakar och en ny julgardin.

 Jag städade av lite, tvättade ett par fönster, ställde ut ljusstakar och hängde upp lite stjärnor osv.
Men jag tände dem ju inte! ;-)
Tanken är att när vi kommer utslirande nästa gång, då behöver vi bara trycka på knappen och så är det så juligt så jösses!

Ett par tomtar hittade jag också.
Men jag måste ta med mig några långa ljus.
 Supersöt gardin!
På landet passar det liksom att köra all in.

Jag är tokförälskad i de nya ljusstakarna som är runda. Jättesöta!

Så, nu känns det som att jag är i fas där ute.
Själva julen är rena tetrisplaneringen kan jag tala om! Det blir en del åkande och jag kommer att ha ett stenhårt schema! :-D
Men vad gör man inte ....
Nu måste det fasen snöa på julen! Annars reklamerar jag den! Sådeså! :-)

Nu ska jag börja fundera på radhusets pynt. Det brukar vara hyfsat klart. Dock, har jag ju en förmåga att toklessna på julen när den väl är över och allt åker ut på nyårsdagen. Problemet då är att även sånt som är trasigt åker med och så blir jag skitirriterad över att saker inte funkar året efter.
Jag har också en förmåga att lägga själva elgrejen som hör till tex stjärnan på samma ställe som stjärnan men se de funkar aldrig!
Jag hittar alltid stjärnan eller ljusstaken men det som ska sitta i väggen är borta. Alltid!
Det är helt klart något fel på mig när det kommer till att packa ner allt igen! :-)
I år har jag även lovat mig att slänga de julgranssaker som jag inte använder. I stället för att de ska ligga kvar i lådan år efter år.

Så, nu såhär på söndagskvällskvisten ska jag synka mina kalendrar och tänka till lite.
Veckan som kommer är hysterisk, igen. Och vi ska fira Minime som fyller år. Det känns som att jag ligger flera veckor efter med tvätten....

Men det blir nog bra.
Nu ska jag gräva fram veckans kläder, så slipper jag fundera på det.
Och så drar vi igång en ny spännande vecka!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar