Sidor

söndag 10 november 2019

Födelsedagar och farsdagar.

Jösses vilken vecka. Full fart kan man lugnt säga och snortidiga morgnar.
I onsdags var jag uppe med tuppen för att vara först på plats och koordinera en konferens.
Gäsp!
Full fart på frullen... Gott och ganska nyttigt. :-)

Sen skulle förmiddagsfikat funka, lunchen, eftermiddagsfikat och AW;n.
Och lite annat.
Det mesta rullade men det finns alltid saker att justera efteråt och som styrgruppen får jobba på.
Jag hade bra skor tycket jag men ändå lite ont i fötterna.
Inte så konstigt kanske när jag tittade på stegräknaren. :-)

Tjahapp, även torsdag morgon var det tidig morgon.
Iofs vaknade jag onödigt tidigt, innan klockan ens ring, vilket ju är irriterande. Men, man börjar ju bli gammal. ;-)
Jag som aldrig haft problem med sömn, annat än att den blivit upphackad som den alltid blir när man har små barn som väcker en på nätterna.
Nu är det ju otroligt sällan som barnen stör ens nattsömn, utan det är annat.
Jag vaknar av att jag är varm, sen vaknar jag av att jag är kall, sen är man kissnödig, sen slår någon i en bildörr...osv.
Man har blivit äldre helt enkelt. :-)

Nåja, på onsdagen var jag vaken för att sätta mig på ett tåg, men på torsdagen tog jag bilen.
Jag hade kunnat åka tåg, men det kändes så galet att åka in till stan med ett tåg, för att sätta mig på ett annat och åka tillbaks söderut.
Näpp. Jag bad om att få ta bil och en kollega följde glatt med.

Och det är så skönt att kunna öppna bagaget och hiva in väskan och även ta med ett par extra skor.
Jag kände att jag åker så mycket mer lokaltrafik numer så att jag tar bilen ibland av logistiska själ får vara ok.

Jag packade ner en bok, även om jag visste att jag inte skulle hinna läsa den. :-) Men det går inte att vara utan!
Vi mötte upp kollegor som kom med tåg och drog igång två dagar av planeringsdagar.
Man kanske undrar varför vi åkte iväg för planering det kan man väl göra hemmavid? Jodå, men av lite olika orsaker så åker vi ibland för att kika på destinationer, för att vi har ett uppdrag att stärka vår egen destination.
Och det behöver inte vara en speciell plats som i ort, utan plats som hotell eller annat. En plats som fungerar bra och drar besökare.
Så nu slog vi två flugor i en smäll.

Bra dagar och även lite ovanligt för oss och vår verksamhet, där vi pratade mycket om besparingar, då det blir ett par tighta år framöver där vi måste vända på varenda krona och verkligen tänka på vad vi pysslar med.
Men det känns sunt tycker jag.
Vi jobbar alltid med så kallade basuppdrag och sen två specialuppdrag som redovisas lite annorlunda.
En variant som redovisas mot vår hösta chef och en annan som redovisas till direktören.
Nu landade vi i lite färre sådana för att dom ofta kostar lite mer och vi behöver jobba med våra basuppdrag.
Det blir bra.

Jag åkte hem lite tidigare än jag planerat vilket var bra, för det regnade helt hysteriskt och var samtidigt dimma så en sväng såg jag inte mer än baklyktor på bilen framför. Så det var skönt att ta det lugnt och komma hem vid samma tid som jag planerat att åka.
Jag hade ju lite att pyssla med, då vi under lördagen firade våra yngsta barn. Dom fyller med två veckors mellanrum, så för att bespara storfamiljen lite, slår vi ihop deras släktkalas sen ett par år.
Sen firar vi ju dem var för sig i vår lilla familj också.

Jag bullade upp med bär!
Och det lustiga är ju att alla andra också gärna äter dessa härliga bär men skulle jag servera bara det, då blev jag inte så poppis. :-)

Så även lite glass erbjöds.
Lite kul att blanda glass, grädde, strössel och lite olika kakor in en härlig kompott.

Och tårta måste man ju ha för att ha någonstans att peta ner ljusen! :-)

Vi fikade och babblade och barnen fick fina presenter. Det dom helst vill ha numer är ju kuvert!
Som innehåller pengar eller upplevelser, vilket underlättar för släkten rejält.

Lilleman hoppade av glädje, för han fick en hockeybiljett vilket innebär en helkväll med storebror!
Dom ska gå ut och käka och sen titta på en hockeymatch!
Det går inte av för hackor, att båda få umgås med storebror och sen åka iväg och göra något kul utan oss.
Det är inte dumt med äldre syskon. ;-)

Alla våra barn och barnbarn stannade på middag och vi gjorde egna pizzor.
För ett tag sen hittade jag dessa pizzabröd och dom är så goda! Blir krispiga och härliga.
Och det blir bra när alla får designa sin egen variant och man inte behöver samsas som när man gör i långpanna.
Nomnomnom! :-)
Vi åt så att magen stod i alla fyra hörn.
Även den här sötnosen mumsade pizza. Han blir så stor!
Kan äta det vi andra äter och orkar vara på fest och somna i bilen hem. :-)
Pussgurkan.
Han sprang ju runt och vi förstod inte varför han ställde sig vid ugnen och garvade.
Men - den blåser ju lite varmt när den svalnar och det var som att stå i en varm vind!

Han såg skitkul ut när han sprang dit, blundade och försökte hålla ner håret! :-D


Söndagen vaknade jag av mig själv utan klocka, så skönt.
Jag tassade ner för att få vakna av mig själv en stund, tände ljus och vaknade till.

Sen drog jag på mig träningskläderna och gick ner i gymmet. För första gången på länge hade jag hur lång tid som helst och behövde inte passa någon tid!
Så, jag unnade mig en halvtimme i gymmet och lyfte lite vikter, sen tog jag mig en timme på löpbandet med två vändor motlut och sen lite spring på slutet.
Så skönt!
Nu krävs det ganska mycket för att få mig att svettas vilket är skönt. Även om jag missar en massa träningstillfällen så har jag inte lika eländigt dålig kondis som i början av året.

När jag kom upp i köket igen, så snöade det! va! Så najs!
Jag har hellre snö än grått och blött. Iofs så ligger det ju inte kvar utan är rätt grått och blött ändå, men det är mysigt med snö. :-)

Söndag är ju farsdag och även det har firats lite.
Nu är ju barnen så stora så att dom har lite idéer om presenter. Och vi är lite busiga så det är inte alltid presenter är seriösa. :-)

Jag har som sagt haft en lite lätt hysteriska vecka bakom mig och har ännu en framför mig. Det är märkligt hur saker liksom hopar sig.
Om förra veckan innebar snortidiga morgnar så är innehåller denna vecka flera sena kvällar.
Tanken var att jag skulle komma hem vid 21 tre kvällar, men jag måste nog smita från en av dem.
Även maken är borta på kvällarna denna vecka så jag misstänker att jag måste ha lite koll på läxor och lite annat.
Men, två sena kvällar blir det och sen på fredag drar vi ut till landet en sväng. Ska bli skönt!
Jag har ju julpynt som ska köras ut och så måste jag lägga en julplan! ;-)
Nu är det ju klart hur och var vi firar jul och då kan jag planera lite.

Men det är helt galet hur snabbt denna höst går!
Halva november har redan gått. Vi firar som sagt Minime om två veckor, sen är det första advent, maken fyller år och sen lucia.
Och vips är det ju jul sen!
Jag har som tur är beställt en hel del julklappar på nätet som jag väntar in. Men lite lätt panik har jag ändå.
Det brukar ju alltid ordna sig men just nu känns det som att dagarna bara rinner iväg och jag hinner ingenting.

Men först ska jag fira söndag med att göra så lite som möjligt! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar