Sidor

lördag 30 november 2019

Äntligen kom solen!

Jag har längtat efter lite kyla och snö nu ganska länge. Vi är ju snart inne i december.. Det är dags.
Och plötsligt, natten till fredag vitt slask eller slusch om man så vill och det blev som tur var lite kallare framåt kvällen så det ligger kvar!
I morse kom även solen!
Det känns som att vi inte sett den sen i somras! Ljuvligt!


Hela veckan har varit kladdig varm och det har duggregnat sånt som liksom kryper in överallt. Usch.
Och som jag tidigare gnällt om - mörkt!
I måndags tittade jag ut strax efter 15 och det var becksvart!
Vi som sitter här inne sitter ju som i ett upplyst akvarium! :-)


Jag har längtar till första advent så att jag kan gå alla in med allt som har med jul att göra! Och nu blev det ju "ännu värre" när snöns kom lagom till första advent! :-)

I början av veckan kunde jag inte hålla mig utan laddade ner en jullista! Så jag har lyssnat på julmusik flera dagar! :-)
Barnen vägrade dock! Inte en dag innan december tydligen! :-D

Men jag känner verkligen att jag kommer att gå bananas på julmusik och julfilm i år. Minst ett par filmer om dagen måste man ju se!
Jag har hotat familjen att vi ska se alla julfilmer som går på tv 8 på kvällarna! ;-)
Liksom vaccinera mig mot mörker och blöta.

Här hemma började vi ju pynta redan förra helgen och det lustiga är att när någon på gatan börjar, då exploderar det och nu hänger det massor med ljus överallt! :-)
Nu är det ju fullt med härliga ljus överallt.

Vi gjorde pepparkakshus också förra helgen. Ett stort och flera små jättesöta.

 Sen ställde vi upp julstaden. Den blir lite annorlunda varje år beroende på hur pepparkakshusen ser ut och om det tillkommit något.
 Jag älskar ju de här små figurerna. :-)

 Och något litet till kommer nog att dyka upp där. :-)

Den här jobbveckan har varit lite lugnare och jag har kunnat jobba lite kortare dagar vilket varit skönt. Lite lugnet innan sista stormen.
I början av veckan kände jag att det var lite chill veckorna som är kvar till julledigheten - tills jag uppdaterade kalendern..den som maken också delar för att han ska se vad jag pysslar med och när jag kommer hem...
Och då fick jag lite andnöd när jag plötsligt såg att fyra av nästa veckas kvällar är sena... Det är ju kul för barnen...kanske...inte.
Måndagen jobbar jag till 21.. Tisdag kommer jag med tur hem vid 18.. Onsdagen har jag privata möten från 17.00 till 21 och torsdag ska jag iväg på en halvprivat grej som samtidigt är jobbrelaterad.
Tjo. Som tur är så kan jag flexa på tisdag morgon och inte börja jobba förrän till lunch.
Men det är lite löjligt med tanke på att jag tidigare aldrig var borta på kvällarna för att maken ofta var det och barnen var små...

Nu när barnen kan värma sin egen middag och klara sig bara jag är hemma tills dom ska sova...så...
Då är det lättare att tacka ja till möten på kvällen och även välja att göra roliga saker.
Det är ett uppdämt behov hos mig helt klart att kunna vara flexibel med min tid.

I början av veckan var det alltså blött...

Och i fredags morse såhär..

Så mysigt!

Det har ramlat in jullappar som jag hämtat ut så snart tror jag att man börjar skratta åt mig på utlämningsstället....
Men det är så skönt! Att inte behöva trängas i butiker, så najs. Jag pallar inte med det känner jag.
Nu har jag en hög i tvättstugan och en i garaget som jag slog in på fredag kvällen.
Lite tidigt, men skönt att ha påbörjat berget...

 Och det är ju mysigt också..
Det blev en skön avslutning av veckan, som bitvis vari lite turbulent.

Jag blir numer sällan arg, utan tar det mesta med ro. Orka bli uppstressad..
Men i veckan fick jag lite lätt härdsmälta när personer som har väldans lätta jobb ändå lyckades trassla till det så att jag höll på att få stora problem.
Jag hann bli lite lätt upprörd innan det till slut löste sig. Men jag fick huvudvärk... ;-)

Sen hann jag bara hem, så fick jag höra om ett annat problem. Jag var tvungen att smälta det hela en längre stund innan jag ens kunde ta i problemet.
Det är inte lätt att vara förälder alltid.
Men jag är glad att jag har fostrat barn som alltid kommer till mig när skiten träffat fläkten. Även om jag blir förbaskad eller orolig, så kommer de ändå till mig.
Det är oerhört bra.
Men - jag blev ändå "lite lätt upprörd" och var tvungen att blanda in lite andra personer och tja... det kommer att ta lite tid att reda ut. Men tillsammans så gör vi ju det. Det är ju det som är att vara familj, att man stöttar och hjälper varandra även om man inte är ok med en händelse eller ett uppförande.

Det var egentligen inte så farligt utan en ganska oskyldig händelse, som ändå kan få skitjobbiga konsekvenser.
Där kan jag som förälder bara berätta att det var oerhört korkat och att jag hoppas att alla inblandade nu fattar hur tokigt saker kan bli och lära sig av sina misstag.
Och sen stötta och se till att allt blir så bra som det bara kan bli. Men jäkligt onödigt är det och det tog massa energi som jag inte riktigt har nu.
Nåja, just nu kan vi inte göra mer utan måste invänta fas två.

Idag tog jag och Minime en sväng till en kollega som tömmer ett hus inför en försäljning och har hittat en massa spännande i källaren.
Pynt! :-)
Dessa kransar kommer vi att kunna göra fina grejer med, helt klart.

 Minime började direkt att måla en kropp, som går att göra till tomte eller något annat kul.

 Man kan aldrig ha för mycket pyssel, så vi tog ju tacksamt emot kassen. :-)

Det gick ju inte att spilla en sån härlig dag som idag, till att göra inomhusgrejer. Solen sken för första gången på evigheter, så maken och jag drog på oss mössorna och gick en promenad.
Så härligt!
Frisk luft, kall och solsken.

Jag har varit sugen på stekta äpplen i kanel hur länge som helst så idag slog jag till. Det är ju ändå lördag. :-)
Jag hoppas verkligen att snön ligger kvar nu och att det är ett par minusgrader, det gör allt ljusare och livet lite lättare att andas! :-)
Det är tre veckor kvar till Jul, vilket är galet och nu känns det som att det är hela vägen in i kaklet. Som att springa uppförsbacke... och sen - första januari, då är man där uppe, på kullen och det börjar rulla nerför liksom.
Så känns det varje år.
Snart är det också dags att summera året som gått och titta in i nästa år.. Året som innehåller helt galet många stora händelser.
2020 blir inget mellanår, det vet jag redan nu.
Det blir en massa firande, hela året runt! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar