Sidor

tisdag 16 juli 2019

Blåbär överallt man tittar!

Ah, denna härliga semesterlunk!!
Fördelen med att barnen var här första dagarna av min semester var att tempot drogs ner rätt rejält..
(Och - en i familjen var rätt skruttig en sväng vilket också drog ner tempot..)
Lilla barnbarnet somnar ganska tidigt på kvällarna och då blev det som att även vi andra tog tidiga kvällar.
Vi åt oftast middag när han somnat och sen var det liksom kväll.
Nu när vi är här själva så kan middagen bli lite när som och man sätter igång med grejer även efteråt.

Jag njuter hejdlöst av allt som blommar. Nu har blåklinten slagit ut och humlorna gillar dom också! :-)

 Jag försov mig i måndags! Hittills har jag alltid vaknat av mig själv vid 7:30 rycket och gett mig ut på min morgonrunda, men då vaknade jag med ett ryck 8:45 av att maken hoppade upp och sa "fasen, undras om sotaren varit här?"...
Vi skulle få en inspektion och det hade ju varit pinsamt om vi inte hört dem komma! :-)

Men, som tur var så var ju barnbarnet med föräldrar vakna och de hade inte sett till någon sotare.
Jag drog på mig skorna och gav mig av på en kortare vända, trots att jag var lite försenad...

Det var på håret att jag hann hem innan de svarta molnen drog in. Långt bort över havet hörde vi hur åskan mullrade...
 Och sen drog den in med besked!
Det var precis som att någon släckte lampan och plötsligt kunde vi tända lyktor inne! :-)

 Jädrars vad det regnade!! Länge och väl... nästan hela dagen.
Lilla barnbarnet tyckte att det var lite spännande med allt blött, men lite svårt att gå i stövlar...

 Lagom efter lite mellis packade dom ihop sig och åkte hemåt efter att ha varit här i nästan en vecka.
Tyst och tomt blev det som alltid.

Jag tog med mig barnen och åkte för att handla lite mat och grejer till bakning. Det gäller att passa på när det är lite sämre väder.

När vi kom hem hade det spruckit upp och jag blev sugen på att ge mig ut i skogen för att plocka bär.
Häromdagen hittade Lilleman ett ställe med massa blåbär, som han och jag var till en snabb sväng i lördags för att plocka till efterrätt när vi hade gäster.

Nu tog vi med oss lite mer bunkar att plocka i och gav oss ut igen.
Det är galet med blåbär i skogen! Massor, massor överallt!  Man får nästan panik när man inser att man inte kan plocka med sig alla bär hur länge man än skulle plocka! :-)

 Idag tog jag mig en vilodag då det var ganska grått och kallt när vi vaknade och passade på att dra igång bakandet direkt på morgonen.

Det är lite lustigt, nu när vi är tvungna att gå över till glutenfritt, att jag plötsligt känner lust att hitta nya recept och börja baka!
Det hade ju lätt kunnat vara tvärsom att det känts jobbigt att plötsligt inte kunna köpa och laga den mat vi hittills gjort.
Nu går ju halvfabrikat bort, för att det nästan alltid innehåller vetemjöl. Korv tex innehåller ofta mjöl och det går ju inte nu.
Men - jag är så glad att vi hittat orsaken till varför personen mått så fruktansvärt dåligt under en längre tid och medicinerna inte hjälpt, så när vi själva (sjukvården är ju ett skämt, som inte kopplade ihop de lite udda symptomen med glutenallergi utan jag fick googla massor och titta i grupper som jobbar med alternativmedicin...) knäckte koden att det var just gluten som gjorde personen sjuk, så är det ju en ren glädje att kunna göra något åt det.
Så, nu blir det till att baka eget bröd!

Jag fick recept på ett LCHF bröd av svärdotterns mamma som hon gör. Hon är inne i en period av flera tunga operationer som görs i Tyskland (även där har svensk sjukvård misslyckats..) och har rekommenderats att inte äta kolhydrater, för att det försvårar läkningen efteråt, så hon äter strikt LCHF och äter nästan bara det här brödet.
Det är jättelätt att veva ihop och såå gott! :-)

 Jag gjorde också kesobröd, som man kan ha som hamburgerbröd om man gör dem större. Nu är tanken att vi ska ha dem till frukost.

Formbrödet skär man upp och fryser och kan sen ta fram en eller två i taget och köra i brödrosten, så blir dom som nybakade! Mums!
 När jag ändå höll på, vevade jag ihop en coleslaw. Vi tycket att det är så gott och det är ju larvigt att köpa det, när det går jättefort att göra det själv och det faktiskt blir godare och utan socker!

När jag bakat klart, gick jag ut i skogen igen, då solen tittade fram. Jag petade in "sommarvärdarna" i hörlurarna och traskade runt.
Vips hade jag plockat ihop 5 liter! Helt galet mycket bär och man behöver nästan inte gå alls, utan kan sitta på samma ställe hela tiden.
 Nu ska det bli både blåbärspaj och blåbärskakor! :-) Gluten och sockerfria förstås...
Jag hade tänkt baka redan i kväll, men någon har ätit upp alla bananer som skulle ingå i smeten!
Så, nya tag i morgon. :-)
Det är ganska mysigt med lite regniga dagar, när man får elda brasa och göra annat.
Man är inte så väderberoende när barnen är större och kan roa sig med annat.

 I slutet av veckan ska det bli varmare och soligare igen och då får man passa på att var ute.

Det är verkligen skruvat att jag nu har min 4:e semesterdag...och det känns som att jag varit ledig i flera veckor.
Vilken sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar