Sidor

onsdag 2 januari 2019

Storm och magsjuka.

Jaha, året börjar ju lite sisådär då.

Igår kväll började det plötsligt blåsa, rejält. Man hade ju varnat för det och jag såg till min förvåning att de röda partierna som man visade låg över Stockholm. Man varnade tom folk att åka till jobbet som idag, för att det skulle vara jobbigt.
Och oj vad det rev i och blåste under kvällen. Dock har vi inte hört något i natt utan sovit.
Minime sa dock innan hon gick och la sig att hon var lös i magen och orolig för våra shoppingplaner idag.
Hon har problem med magen och brukar vara stenhård. För att då och då liksom "lösa proppen" så jag tänkte inte mer på det.
Man kan ju vara lite tjorvig ibland utan att det betyder något.

I morse precis när jag vaknat hörde jag att någon var på toan och trodde att det var hon, men sen kom hon tassande nerför trappan med tårarna rinnande.
Hon hade fortfarande ont i magen och mådde lite illa och grinade för att hon visste att shoppingen då skulle bli inställd! :-)
Jag skickade upp henne i säng igen och hämtad en hink.
Men hon berättade att det inte hade varit hon på toan, så jag kikade in till Lilleman och frågade hur han mådde.
"Skit, hämta en hink!" sa han!
Jahopp.
Och på den vägen har dagen tagit sig. Båda har legat nerbäddade i sina sängar och kräkts typ en gång i timmen hela dagen.
Inte jättedåliga, men så snart dom får i sig något så vänder det upp igen.

Det skumma är ju att ha två sjuka, magsjuka, barn i ett helt nystädat hem! :-)
Magsjuka brukar ju vara lika med total kaos. Massa tvätt, städning av badrum, handdukar och lakan om vartannat.
Nu är det inte riktigt så.
Jo, jag har tvättat flera maskiner idag, för att det behövdes ändå.
Men, jag har läst en halv bok och titta på en hel tv- serie.
För, jag har inte kunnat göra så mycket annat, då jag då och då behövt hålla i huvuden, klappa på, tömma hinkar och hälla upp nytt vatten.
Så, det har varit en dag då jag faktiskt fått sitta rakt upp och ner. :-)
Lat, men ändå inte liksom.

Som tur är, så blev vi inte utan ström. Det hade verkligen varit för jäkla jobbigt med två kräkbarn som behövt vatten och även kunna spola och duscha av sig lite då och då.
Stora delar av kommunen har varit utan ström sen igår kväll, så jag är sååå tacksam att vi inte blev utan!
Dock har strömmen varit borta på landet hela dagen, så där har vi varit lite oroliga.
När strömmen väl kom tillbaks var det +8 grader i stora huset. Så nu har vi dragit igång luftvärmepumpen på fullt blås. Och - är väldigt nöjda med att vi tog det lite dyrare alternativet på pump så att vi kan styra den från mobilen.
Himla praktiskt!

Själv har jag njutit av levande ljus, trots att vi inte hade strömavbrott! :-)
Jag tömde adventsljusstakarna jag gjorde av glasburkar och återanvänder dem. Jag älskar hur de ger ljus.
Och ska nog spara fler burka och göra lyktor av till landet så att man kan hänga dem i träden och ställa på trappor osv.
Det blir så fint!

Vi hade en helt ljuvlig solnedgång i kväll som lovar lite kallare väder.
Nu blåser det inte heller så mycket längre.

Men lite tur så vaknar vi till fint väder och friska barn i morgon.
(Och slipper bli sjuka själva inte minst...)

Minime hoppas på nya shoppingschanser, men det beror helt på hur hon mår i morgon.
Barnvaktandet av liten sonson har jag skjutit upp till helgen. Där håller jag stenhård 48 timmars regel för att inte ge honom baciller.
Även om jag tror att dagens kräkande faktiskt hänger ihop med pizzan de delade igår....
Men man vet ju inte, så för att vara på den säkra sidan.

Det var ju dock inte en helt optimal början på året. Nu får vi skärpa till oss! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar