Sidor

torsdag 3 januari 2019

Mål för 2019

Åh, vilka lata dagar jag fick detta lov!
SÅ Najs!
Jag som alltid längtar till landet har verkligen njutit av att vara här i radhuset och pyssla nu.
Städa!
Jag har verkligen legat efter där känner jag.
Barnen är piggare idag, om man med det menar att dom inte kräks. För det gör dom inte.
Äter gör dom inte heller... :-)
Men vi jobbar på det och hoppas att de är sig själva i morgon igen. Tur att vi inte bokat in oss på något.

Jag njöt ju av att hiva ut julen, men liten tomt blev det ju, så idag gick jag ner i källaren och letade fram ett par ljusslingor igen.
Jag älskar ju att tända ljus överallt, men det går ju åt några och nu är snart mitt lager slut.
Otroligt nog. Man köper ju ljus varje gång man är på IKEA!

Men, nu petade jag in några ljusslingor i stället vilket blev jättesött.
Jag gillar de här pyttesmå slingorna..

 Och den här "bollen" som jag fick på min födelsedag för ett par år sedan av min stora dotter.
Då hade den ett stor ljus i med två vekar.
Men när ljuset brunnit ner blev det en jättefin lykta!
Nu la jag ner en liten ljusslinga där med.
 När jag rensade ut julen tog jag bort flera lyktor som stått i trappan. Då, plötsligt frågade Lilleman vart de tagit vägen! :-)
Jag trodde inte att han sett dem, men han påstod att det nu blev jättetomt, så en ställde jag tillbaks med en liten slinga i.
 Gulligt.
Jag hittade en slinga som jag inte använt denna jul, som visade sig vara i olika färger.
Som jag gillar färgade ljusslingor!
Nästa år ska jag ha en i granen har jag bestämt. Jag hoppas att det är lite julrea kvar på julsaker när vi väl kommer oss iväg på den.

Jag kunde inte hålla mig idag, utan drog på mig kläder och gav mig ut en sväng i solen.
Frisk luft är aldrig fel när man servat magsjuka barn!
Jag gick ner till torget och köpte årets första tulpaner. Jag älskar tulpaner och vill gärna ha en bukett ända fram till våren.

Det är så härligt att gå förbi torget på fredagar och köpa med en bukett hem.

Det känns verkligen som att jag varit ledig jättelänge nu! Det är inte alls dumt att unna sig lite längre ledigt när man ändå är ledig.
Idag satt jag och kikade igenom kalendern för våren och synkade lite.
Då såg jag att 4 semesterdagar i april ger en 11 dagar ledigt runt påsken! Det är ju taget!
I april är det ju guld att kunna vara på landet en dryg vecka! Wee! :-)
(ok, lite sjukt att kika på nästa semester när man fortfarande har ett par dagar ledigt kvar! :-) )

Hur var det då med nyårslöften? Har jag några sådana?
Hm... jo, kanske.
Jag vet ju vad jag vill.. eller rättare sagt vad jag måste prioritera.
Eftersom att jag njuter av ett städat hus, så måste jag prioritera det. Även om det innebär ett evigt plockande och tjatande på främst barnen.
Men så måste det bli.
1. Städat hus.
Dagligt plock och tjat. Innan jag ger mig ok på att göra något annat, så ska huset vara ok. Varje dag!
2. Läsa alla böcker jag vill.
Jag älskar att läsa och har mängder med bra böcker, som tyvärr drunknar i annat. Som tv serier, bloggar, tidningar osv.
Men i år ska jag verkligen prioritera böckerna och läsa dem!
3. Baka och laga mat.
Jag älskar ju att baka bröd, bullar, pickla lök osv. I år ska jag verkligen göra det!
Mer kvalitetstid i köket liksom.
4. Vara hårdare med barnens läxor och uppgifter.
Barnen har egentligen inte läxor, men sånt de inte hinner med på lektionerna ska göras övrig tid.
Jag har känt att vi slarvat där med att hålla datum för inlämningar osv. Nu ska jag ha koll!
5. gå till jobbet.
Nu, äntligen, börjar barnen sin nya skola vilket gör att det tar längre tid att köra dit med bil än att gå eller cykla.
Det blir mycket närmare, vilket betyder att det är apostlahästarna som gäller för barnen och då även mig!
Jag ska få min dagliga motion! :-)
6. Träning. ?
Ja det eviga dåliga samvetet. Jag borde och vill träna. Men... jag får aldrig in en bra rutin på det.
Så nu är jag snäll med mig själv och känner att all rörelse är bra. Yogar jag är det bra. Går jag till jobbet är det bra. Gymmar jag är det bra.
Helt enkelt.
7. Lägg undan telefon och dator.
Allt ovan innebär att jag helt enkelt måste lägga undan datorn och telefonen.
Det får höra jobbet till liksom och tiden när jag gjort allt ovan.

Det är mina mål för 2019.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar