Sidor

söndag 20 januari 2019

En helg på landet!

Det blev en helg på landet.
Och nu märks det att ljuset är på väg.
När vi åkte ut på jul annandagen, var det bäcksvart när vi kom ut.  Nu åkte vi ut ungefär samma tid på kvällen och det var fortfarande ljust.
Härligt.
Men, vi hade en magiskt stor måne som faktiskt lyste upp sådär så att det blir skuggor. Det är älskar jag.
 Vi har ju inte varit ute sen stormen, då strömmen faktiskt gick, så det var spännande att kika runt lite, det lilla man ser i mörkret.
Inga stora grejer, men vattnet hade frusit till de små husen!
Jag har oroat mig över det. Att det skulle frysa och stå och spruta vatten.
Men nu var det mer att det inte kom något vatten i kranarna.
Det visade sig att den givare som värmer den lilla slang som ligger i backen där vattnet leds, hade gått sönder.
Så nu lagade maken den och på en liten stund, rann vattnet igen.
Det är en del meck att bo "of grid" :-)
Men maken var ju riktigt lättad över att det var så lätt att fixa och vi inte behövde gräva upp något.
Vi har ju grävt och grävt på den här tomten, så vi får lite lätt panik bara vi tänker på att behöva sätta en spade i marken.
Jag är också nöjd med att jag klickat hem ett nytt larm till septitanken. Det vi har har ramlat i golvet flera gånger så det är något löst inuti och det larmar hela tiden, så jag drog ur den helt strax innan jul.
Det funkar ju nu på vintern när vi är här varannan helg. Men på vår och sommar måste den larma i tid, så nu är jag nöjd med att beställt ett helt nytt larm.
Och nu ska det skruvas upp på väggen så att det inte riskerar att gå sönder igen.

Jag bytte ut djuren i mitt lilla växthus till lite mer allmänt vinter, än jul. Djuren är så söta tycker jag!

 Det var bara ett par minusgrader, men bitande kallt ändå. Blåsten är kall.
Vi tog en prommis ner till havet och det ligger is i viken in och hade jag bara tänkt lite så hade vi kunna ha med skridskor och åkt lite.
Precis inne vid bryggorna håller det att gå på.
 Det är ju vackert när isen lägger sig mellan och på stenarna.


Fåglarna fick ny mat och vi hälsat på ett par grannar och - ätit lunch ute!
Det finns inget som slår en grillad korv hur kallt det än är ute!
Mys!
Vi kör alltid den gamla rökgrillen på vintern om vi bara ska grilla lite korv. När det är kallt tar Ofyren ett par timmar att få varm.
Det är så mysigt att landa här ute.
Nu på vintern är det ju mest vila faktiskt.
Dock, vi håller på med vårt sovrum och uppdaterar det lite. Vi gav bort en två sittsoffa till ett par grannar.
Vi satt aldrig i den utan den belamrades med kläder.
Nu blev det ju stort rum! Vi ska ta bort fötterna på sängen också. Den är rätt hög i sig själv, så mellanrummet gör ingen glad.
Man kan inte ha någon förvaring där under utan det är mest damm. Och eftersom vi har snedtak blir det inte bekvämt vid huvudänden.
Nu vinner vi en 12-15 cm ovanför huvudet vilket är najs. Sägnen ska sen flyttas till andra sidan rummet.
Vi ska flytta en byrå, ta ut en liten garderob och flytta ett skrivbord.
Det kommer att bli jättebra, för rummet kommer att bli luftigare och lättare att städa!
Sakta, sakta så faller allt på plats.
Vi har bott in oss med råge och barnen blir större. Vi kan slänga grejer och vi kan göra fint utan att det förstörs.
Det ska bli så härligt att se hur måleriet i radhuset har gått. Svärsonen har ju bara haft två dagar på sig, men jag vet ju att han är snabb.
Igår kom det upp en tapet på Minimes en vägg! Plus att bådas rum ska målas i sin helhet.
Dom har packat ner hela sina rum och jag kommer att vara rätt jobbig med vad som ska upp i rummen igen och vad som ska slängas.
Lillemans rum blir ett rent tonårsrum, där tom legot åker hut hit och förvaras i lådor till barnbarnen! :-)
Han vill bara ha sin dator, böcker och spel/ film i sitt rum.
Så det blir minimalistiskt där.
Kanske jag hänger upp en gardin också. Möjligen.
Vi har ju ingen insyn i radhuset, så jag har prioriterat att få in ljus.
Det blir bra!
Men det känns verkligen som att vi har städat, rensat och fixat sen de två små kom!
Och troligen blir det så när man slår ihop två hushåll som vi ju gjorde. Det blir lite hackat och malet och inget rum blir inrett från noll.
Samma var det ju här på landet! Det som sålde plockade bara med sig det personliga sakerna, alla möbler blev kvar.
Plus att släktingar körde ut möbler dom tröttnat på hit. Och det var vi ju tacksamma för, men det blir ju liksom inte EN stil, någonstans. :-)
Men nu så.
Det tar sig!
Jag mår ju riktigt dåligt av ett ostädat hus, men har fått inse att det inte går att ha det fint hela tiden när man är 4, 5, 6 pers i ett hus.
Men nu märks det att jag bara behöver städa en gång i veckan och sen småplocka och det håller sig.
Så skönt!
Och nu har lille barnbarnet börjat krypa, så det gäller att hålla koll på allt löst nu! :-)

Idag är det söndag och solen skiner så fint!
Det blir en längre promenad tror jag minsann!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar