Sidor

söndag 11 november 2018

Mörkt, blött och mera mörker.

Helgen gick rekordfort!
Och det har duggregnat i stort sett hela tiden, förutom fredag kväll, när det ösregnade!
Det är ju bra för gräsmattan och naturen. För detta duggregnade går verkligen in överallt och blöter ner allt ända ner i rötterna.
Men det är ju inte kul i längden och inte bra för elektronik, nu när det snart är dags att hänga ut lite julbelysning! :-)

I lördags var det hyfsat ljust mitt på dagen och även om det är en massa bruna nyanser så är det ju vackert!
Det här trädet är vackert året runt. 
 Vattnet har inte varit så här klart och rent på hela sommaren! Man såg ner till botten och det vimlade av maneter! Jättefina när de flöt omkring.
 Jag plockade in allt "löst" i trädgården, som små gubbar och lyktor som inte klarar att bli översnöade.
Och ställde stora lyktor på ställen som är lätta att tända om det blir snö. :-)

Vi har även funderat på var vi vill ha julbelysning och mätt allt det. Man kan säga att det blev "några meter".....typ 50!
Vi vill ju belysa hela rosportalen och spaljén. Vi får se om det ens är görbart.
Sen hittade jag en del belysning vi hade förra året, men det fattas delar, så jag måste leta på riktigt nästa helg.
Jag har inte haft någon "jullåda" där utan lagt saker lite här och där. Men det går inte längre, nu måste jag ha en låda för varje hus känner jag.
Och det är ett projekt jag ska pyssla med hela nästa år, att det ska vara rätt saker på rätt ställe. Nu står de kassar lite här och där med prylar som inte har en plats eller ska vara där de står.
Så mycket har flyttat runt nu vartefter vi byggt och fixat.
Men, nu är det ju klart och det är dags för finliret.
Men - vintern är ju lång så det ska jag väl hinna med! :-)

Lördagen gick till lite allmänt plock och Lilleman klöv en hel del ved. Han gick dock bet på en del blöta stubbar och fick hjälp av sin svåger till slut.
Nu när vi har luftvärmepumpar, så behöver vi ju inte elda så mycket inne vilket är skönt, men det går ved ändå.
Stora dottern var hos oss och pluggade hela dagen och vi hann prata lite om saker hon behöver få ordning på.
Hon har ju pluggat ganska länge redan och har ett tag kvar. Och är jätte skoltrött. Det är en evig uppförsbacke och jag har varit väldigt orolig för henne, ja ganska länge faktiskt.
Att hon ska bli för stressad för sitt eget bästa. Inte äta och sova tillräckligt.
Det är skönt att hon nu är sambo, så att han har lite koll på att hon äter! ;-) Tidigare när hon bodde själv hade jag alltid dåligt samvete för att jag inte hann med henne så som jag skulle vilja.
Men nu känns det som att hon har en plan och vi har planerat in att göra lite roliga saker hon och jag, som gör resan till målet lättare.
Det är tungt när man inte ser skogen för alla träd.
Men, vi är grymt starka som familj, det kände jag verkligen den här helgen. Ingen lämnas bakom i det som är livets resa.
När någon av oss slackar efter så finns det alltid någon som stannar upp och väntar in.
Det är en grym styrka att vara så många som vi är, faktiskt! :-) Och det är det som är så mysigt när barnen blir äldre, man blir mindre förälder och mer kompis, även om man alltid ÄR förälder.
Man har alltid någon att vända sig till när man behöver prata eller stöd och vi är alltid många som gläds när det går bra för någon av oss.
Maken och jag blev alldeles varma inombords när vi tänkte på det. Att vi ÄR en klan!
En stor familj som håller varandras ryggar, precis sådär som jag alltid önskat att få en familj.
Och det är skönt att barnen alltid kommer att ha varandra.

Idag klädde vi på oss regnkläder och gick en lång promenad direkt efter frukosten.
Man behöver få luft och det lilla ljus som finns, även om det är grått, grått, grått.
Det var så mycket dis att man bara kunde skönja ett stort tankfartyg långt bort...

Vi åkte hem 14:30 och när vi kom hem, var det mörkt!
Helt galet.
Nu vet man ju knappt om det är morgon eller eftermiddag. Det är konstant grått och halvmörkt.
Tungt!
Jag längtar efter ett par minusgrader och sol!
Och faktiskt att börja hänga lite julgrejer! :-) Jag ska vänta tills vi firat Minime, sen blir det åka av!

Nu är det söndag kväll och jag ska leta fram kläder till veckan och även fundera lite över vad som ska med till denna veckas konferens!
Nu åker jag bort torsdag och fredag och kan sen åka direkt till landet på fredag! :-) Wee!
Torsdagen kommer att bli jätterolig och även kvällen.
Sen ska vi jobba kvar på plats hela fredagen vilket kommer att bli toppenmysigt. Vi har lite smågrejer kvar som ska sättas efter konferensen förra veckan.
Nu går jag in i en jobbperiod som är lite halvhysterisk ända till börja av december.
Sen ger det sig lite igen och - jag ska ha ett lååångt jullov vilket är kanoners!

Nu ska jag bara palla med detta eländiga mörker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar