Sidor

tisdag 27 november 2018

Julkänsla i kvadrat!

Äntligen har vi fått lite kyla! Vinter!
Det är så jobbigt tycker jag när det är varmt, blött och kladdigt. Man måste ändå ha varmare kläder och svettas floder.
Då är det bättre med -10 så att man måste klä sig för att inte frysa! :-)

Jag har hållit i min yoga och nu börjar det märkas i kroppen att det går lättare och att jag inte är riktigt lika stel.
Så skön känsla i kroppen. Jag är också mycket piggare plötsligt, men det beror nog också på att man faktiskt sett solen flera dagar! :-)
Men, det är inte dumt att tassa ner i vardagsrummet, tända massor med ljus och sen yoga innan någon annan vaknat.
Lyx!

 I helgen firade vi Minime.
Hon ville absolut ha makarons så det köpte vi. Men vi köpte också mängder av bär och vaniljglass, chokladkladdkaka och tårta.
Det som gick åt var bär och glass!
Kul att se att barnen faktisk väljer bär och frukt om det finns!

 Minime blev så nöjd med sina presenter och fick bland annat en klocka av sin farmor.
Jag har länge gnällt på att hon inte håller koll på tiden, någonsin, men nu kan hon inte skylla på att mobilen ligger i ryggsäcken! :-)

Stora dottern och sambon blev kvar när alla andra (med små barn..) åkt hem och vi spelade lite spel och hade jätteskoj.
Hon hade med sig ett spel som var både strategiskt, med lite tur och slump. Jätteroligt!
Lilleman var i vanlig ordning lite allmänt jobbig och det slutade med att båda jag och stora dottern lönnmördade honom för att han inte skulle vinna! :-)
Han var lite lätt upprörd över att både storasyster och mamma högg honom i ryggen! *hahaha*

Söndagen sov vi jättelänge och frukosten blev mer lunch. Så skönt!
Sen tog vi en lång promenad med näsan i solen. Kallt men så fantastiskt skönt.
Det hade snöat lite under natten, så hela världen liksom glittrade i solen.

 Väl hemma igen, funderade vi en stund och sen bestämde Minime och jag att det nog var lika bra att vi fixade pepparkakshusen.
Dagarna ramlar ju iväg och helgerna likaså.
Så, pepparkakshus blev det och massor med glitter!

 Vi gjorde tre hus och sen plockade vi fram vår vinterstad och riggade den.
Jag, som älskar hus av alla slag är ju som ett barn när det är dags för julstaden!
Helst skulle jag ju vilja bygga en stad i trädgården på landet också! ;-)

 Jag köpte små, tunna, lampor som vi drog genom staden. Blev hur sött som helst.

 De små figurerna mellan granarna är nya.
Jag försöker alltid hitta något nytt varje år.
 Det är så mysigt att komma ner för trappan på morgnarna och staden lyser...

 Nu i veckan har jag fortsatt med lite pynt.
Årets adventsljusstake är jag lite mallig över faktiskt! Gamla glasburkar blev ju jättefint.

Måndagen började lite spännande.
Min bil skulle in på service och planen var att maken skulle lämna in den, men han fick förhinder så jag åkte. Snortidigt för att sen hinna skjutsa barn.

Jag får en lånebil vilket ju var toppen. Men, när jag kom ut och satte mig i den, så är den ju manuell!
Det är väl sisådär 5 år sen jag hade en sån pinne i bilen! :-)
Inte helt enkelt att ens komma av parkeringen! Jag fnissade högt faktiskt innan jag hoppat och skuttat iväg.
Sen gick det ju bra efter en stund, men det är inte kul att åka manuell bil runtomkring här där det är mängder med 30 sträckor, rondeller, fartgupp och jag vet inte allt.
Det är ett växlande utan dess like.

 Det var skönt att få tillbaks bilen sen.

Nu är morgnarna fantastiskt vackra! Solen som sakta stiger och ljudet som är alldeles ljust blått!
Ah!
 Jag har inte kunnat låta bli, utan pyntat lite till faktiskt.
Troligen har jag pyntat klart innan lördag.  Då ska vi vara barnvakt hela dagen och sen åka på middag, så något pynt hinner jag inte med.
Och nu ÄR det ju snart första advent, juh!

 Nu är jag på upploppet för årets roligaste och längsta jobbdag. Det sista stora jag jobbar med innan julledigheten!
Det går av bara farten nu efter så många år, men nu la vi till två aktiviteter samma dag vilket gör att jag kommer att jobba mellan 7:00 till 21.
Full fart, men kul.
Idag satte jag de sista detaljerna och hoppas att allt ska funka. En del av dagen filmar och livesänder vi och DET är alltid lika spännande.
Minsta grej kan ju göra att allt skiter sig.
Men vi jobbar med riktiga proffs vilket är kul.
Sen ska all elektronik funka, folk ska få frukost, folk ska hitta rätt, det ska röjas efteråt.
Och sen ska vi andas liiite och så kör vi nästa race.
Spännande blir också att ett rum ska användas till flera olika aktiviteter efter varandra. Det gäller att minutschemat håller.
Men, allt löser sig! :-)
Jag är förberedd till tänderna och har faktiskt skrivit ut allt viktigt, för nätet är lite lätt svajigt.
Det är en liten "cirkusdag" men det är ju då jag trivs bäst, faktiskt.
När jag tar på mig projektledarhatten och sen bara kör, det är så kul!
Och nu är vi många på plats som har varit med många år, vilket gör det ännu lättare. Men, det är ju alltid spännande om allt ska klaffa och funka.

Dagen efter lär jag vara som en trasa! :-) Borde få sovmorgon egentligen.
Idag kom jackorna till alla funktionärer. Rosa och fina. Vi kommer att synas! :-)

Det som är kvar av den här veckan är också spännande. I morgon har jag ett snabbt möte med en person som ska fixa en rolig grej på fredag.
Vi ska överraska våra kollegor rejält!
Det kan vara det som gör att jag har mer julkänsla än på länge också, att jag är med i två parallella grupper som planerar och genomför ett julmingel och en jullunch.
Många hemligheter blir det att hålla!
Och på torsdag ska vi iväg på en föreläsning och sen ha lite AW.
Jag hade egentligen bokat in mig på en två dagars konferens också, en insåg att det inte var vettigt.
Varför stressa i onödan och inte kunna njuta av allt kul.

Det snurrar rätt duktigt ända fram till slutet av nästa vecka, men sen kommer jag att kunna ta ut lite flextimmar och tänka på lite julklappar.
Som tur är så har det dykt upp lite i postlådan senaste dagarna, men det blir nog lite klappköp i butik också.
Men det känns bra.
Jag är inte ett dugg stressad utan känner att jag kommer att hinna det jag ska.

Jag har verkligen piggnat till senaste tiden vilket är skönt! Jag som inte riktigt hittade motivation och lust i höstas. Nu är det jättekul igen!
Jag behöver verkligen ha lagom mycket att göra, för att känna att det är kul!

Det är nerräkning till både julledighet, skolslut och inflytt i ny skola!
Och....snart även dags att summera året som gått! Vilket år vi har haft, igen! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar