Sidor

lördag 24 juni 2017

Midsommar.

Så kom midsommaren - och gick!
Idag är det lite "jaha, det var det" precis som juldagen brukar vara, även om jag gillar midsommar mycket bättre än jul.
(Jag röstar varje år på att vi ska fira jul på Kanarieöarna men är rätt ensam om det...)
Precis som på juldagen äter man rester hela dagen och gör inte många knop.

Vi klarade oss ända till kvällen innan regnet kom och det är ju alltid en vinst! :-)
Jag vaknade ganska tidigt på aftonsmorgonen, för det var mycket jag ville hinna med innan lunchen klockan 12.
(Vi kör alltid en lätt lunch då för de som hunnit hit.)
Jag gjorde en krans till mig på morgonen och en till Minime när hon vaknat. Sen blev det även en till svärdottern när dom dök upp.
De blev riktigt fina om jag får säga det själv. :-)

Vi var 15 vuxna och 5 barn till lunchen.
Stora dottern som jobbat på morgonen blev försenad pga tågstrulet som var och blev upphämtad vid tåget klockan 13.
Hon hade köpt en jättefin krans, vilket var lite tur, för blommorna hade nog räckt, men på håret till ännu en krans.
Efter lunchen packade vi ihop en korg med fika och tog oss ner till ängen.
Den promenaden blev lite mer spännande än vanligt, då min svägerska hade sin gamla farmor med sig, som helst ska åka rullstol och sin pappa med bruten fot. Som glömt kryckorna hemma!
Det slutade med att de två fick skjuts till ängen med bil. :-)
Stången lövades och vi dansade och sjöng en stund. Dock var det rätt tunt med folk i år. Det märks att det är en generationsförändring runt hela grejen.
Dock dök det upp lite mer folk lagom till lekarna. Det hoppades säck och sprangs med potatis på sked osv.
Kul ändå.
Men, det är nog dags att vi yngre tar över hela grejen snart, det märks tydligt och går nog inte att skjuta upp längre.

Alla var rätt nöjda att strosa hemåt sen, för att påbörja middagen. Tre gäster till dök upp och jösses så mycket mat!
Vi hade en del, eftersom att vi är många. Sen tog ju alla med till sig och vips hade vi så galet mycket mat att det inte var klokt!
(idag har jag lagt en hel del kött och korv i frysen...)
Grillen är ju helt fantastisk! Man grillar och steker rätt stora mängder i taget!

Vi åt tills alla magar stod i alla hörn!
Jag bad svärdottern göra tårtor och hon svängde ihop två jättegoda!
Som vi ju mumsade i oss trots att vi var mätta egentligen! :-)

Vi tog en promenad ner till havet och satte oss sen för att bara hänga och ha trevligt.
Vi körde ett par kubbmatcher, killar mot tjejerna och vi tjejer sopade banan med killarna, flera gånger, tills dom till slut hävdade att banan lutade! :-)

Lite smådugg kom under kvällen, men inget regn som direkt störde.
När våra gäster åkt hem, tog vi en sväng över till en av grannarna för att avsluta kvällen där.
Vi strosade sen hem lite olika snabbt. Svärdottern gick hem med de två små och nattade dem, vilket var skönt för mig, så att jag faktiskt kunde sitta kvar och prata jag med för ovanlighetens skull.

När jag och stora sonen gick hem lite senare, röjde vi av altanen och vevade in markiserna.
Det regnade rätt rejält då och blåste rätt duktigt, så det rev och slet i markiserna, så jag vågade inte lämnad dem helt ute.
Och det har nog regnat rätt mycket i natt. Allt var blött i morse, när vi röjde av det sista.
Det var ingen solig morgon, men vi åt frukost ute ändå, mest för att det liksom ska göras. :-)

Lunchen blev uppvärma rester, innan stora sonen och svärdottern åkte hem, för att fortsätta ligga och dega i sin egen soffa. :-)

Solen har tittat fram lite under eftermiddagen och jag har suttit i solen en stund. Jag har även rensat lite ogräs och bundit upp lite rosor och andra klängväxter.

I morgon måste vi vända hemåt igen, ledigheten är slut för denna gång.
Det känns som vi varit lediga mycket längre än två veckor. Jag har suttit och funderat idag, vad jag har för inlogg på jobbdatorn!
Det blir tungt att gå till jobbet på måndag, plus att vi har en rätt rörig vecka framför oss.
Lilleman ska på kollo och jag fick hans schema mailat till mig idag. Så det ska packas väska till honom.
Minime åker på kollo till farmor och även där ska det packas lite.
Sen börjar veckan med lämning på kollo X 2 och firande av farmors födelsedag "på riktigt".
En av bilarna ska in på service och vi har fått info om att sotare kommer ut till landet på onsdag, så då måste jag åka hit och jobba härifrån, vilket ju går bra, men känns lite "sisådär" när jag vet att jag kommer att behövas på kontoret.
Det känns lite utmanande när man inte behövt tänka speciellt mycket senaste veckan! ;-)
Lite ångest har jag över att öppna jobbmailen faktiskt, så jag ska göra det redan på söndag kväll, för att få en överblick.
Det lär ha hänt massor under tiden jag varit borta.
Så det lär bli en "chockvecka", en vanlig vecka och sen en vecka där semestermoden återfinner sig igen.
Det är en skön känsla att sommaren liksom inte är över, som det brukar vara när man haft semester, utan att sommaren precis har börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar