Sidor

torsdag 23 mars 2017

Skit också!

Nu längtar man till vår och värme!
Dagarna blir ju ljusare sakta men säkert, men man får påminna sig om att det bara ÄR mars ändå.

Häromdagen kunde jag inte hålla mig, utan gick och köpte lite penséer, som tål frost.

 Det blev en hink på trappan och lite småkrukor på baksidan.

 Och snopet var det ju dagen därpå, när dom var totalt översnöade! :-)
 Men, det är ju varmt, så det smälter ju bort på direkten.
Och det ska ju snöa minst 5 gånger till innan det blir sommar, om man ska tro bondepraktikan. :-)
Solen har skinit bitvis, men det blåser kallt!
Förutom idag, när jag faktiskt fick ta av mig kavajen! :-)

Igår tog jag första steget i förändringarna som ska ske häromkring!

Jag la papper på lådan med anmälan om att vi vill installera eldstad.
Vi har hittat en jättefin, liten och rund som vi vill ha.
Så snart vi får tillbaks alla papper, så ska vi åka och beställa den, tillsammans med installation och sotare.
Med lite tur så är det fixat innan sommaren. Det hänger troligen på att någon ska hinna installera den.
Det skulle vara så mysigt att ha den klar innan det blir höst.

Sen vill vi ju bygga en inglasad uteplats. Jag har läst och läst och rådfrågat kollegor som berättade att det nog kan bli lite knepigt, så det var jag beredd på.
Men jag var inte riktigt beredd på att vi skulle möta så pass mycket patrull.
Jag tog med mig alla mina papper och åkte ner till bygglov som har öppet hus en gång i veckan.
Och tjena vad vi inte får bygga ut. Inte en meter får vi bygga på grund av att hela vårt område är kulturminnesmärkt!
Why kan man ju undra. Men man vill bevara dessa -70 tals hus!
Vi får inte ens sätta upp ett skärmtak!
Skit också kan man säga.
Så, nu blir det bara ny trall och en markis. Mer än så får vi inte göra. Dock kommer det ju att bli snyggare än det är nu. Värre kan det inte bli.
Men lite sur är jag. Det är så larviga regler så det är inte klokt, men går ju inte att förändra om man inte blir politiker och driver frågan på nämndnivå.
Så, då får man väl blir det då helt enkelt... ;-)

Som tur är, så är allt det vi vill göra på landet mycket lättare.
Där krävs en mängd papper, men bara att man gör en anmälan, både för att riva ett hus, bygga ett på 25 kvadrat och bygga till huvudhuset med 15 kvadrat.
Jag kommer att söka lov för allt det plus en friggebod på 20 kvadrat och så bygger vi ut som mycket vi bara får och orkar där.

Där är reglerna mer tydliga, iom att vi har så stor tomt och lätt kan ställa saker 4 meter ifrån tomtgräns.
Det kanske upplevs som lite märkligt att vi söker lov för  allt samtidigt, men de flesta lov innebär att man ska påbörja in om två år och färdigställa inom fem år.
Så det är lika bra att ansöka om allt på en gång och sen bygga lite i taget i fem år.

Men visst är jag besviken att vi inte fick göra det vi ville här hemma. Det är bara att bryta ihop och komma igen! :-)
Det är andra roliga saker på gång och man vet ju aldrig vilka vändningar livet tar, det har vi ju många bevis på! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar