Sidor

fredag 10 juli 2015

Bilar, bilar och mer bilar

Man börjar ju undra vart man kan reklamera sommaren!
Det regnar och regnar och regnar. Öser ner. Gulligt sommarregn. Vanligt regn. Ösregn.
Alla varianter.
Snart möglar vi mellan tårna!
Trädgården verkar dock inte lida. Rosorna slår ut överallt nu och det blir ju så vackert!!
(Men, flera skulle nog vilja ha lite sol..)
Jag är inte jätteförtjust i gula rosor, men dessa är vackra!

 Krassen växer över alla bräddar! Tänkt vilken skillnad det är att förså!
Jag hade ju växthuset hemma full av krasseplantor som jag planterade ut. Och dom växer betydligt mer och större än de jag satt direkt med frö i kruka.
De är rent ynkliga.
 Nästa vår ska jag sätta krasse och rosenböna! :-)

Mina Flamentanz blommar nu. De som är runt altanen tar sig rätt bra.
De som är vid stora rosenportalen är inte alls lika fina.
 Nåja, vi har roat oss med lite annat när det regnar.
Vi har funderat ganska länge på att byta min bil. Den börjar bli gammal. Den har skött sig bra under alla år och fyllt sin funktion.
Men den är ganska dyr att äga. Dyr service och drar rätt mycket soppa. Men det är en stor och tung bil och jag har alltid känt mig säker i den.
Suverän i snö och halka med tung fyrhjulsdriven bil.
Så det har inte varit lätt att byta den.
Vi fick lite mer fart på det hela när makens bil gav upp häromveckan. (Den står på verkstad, man vet vad felet är, nu ska någon bara hinna byta vattenpumpen.)
Det slog oss då att min bil är gammal. Det är en stor service på gång runt hörnet som är jättedyr.
När den är gjord, då måste vi ha den flera år till..
Så, nu när det ändå var skitväder så åkte vi och tittade på bilar.

Vi började på Volvo. Jag har alltid velat ha en röd XC90! :-) Men, nu är dom gamla och den nya som precis kommit ligger strax under miljonen!
Så kul ska vi inte ha....
Men, vi kikade på XC60 i stället. Men vi ville ha dragkrok, panoramatak och allt "lullull" som går att finna.
Vi tittade även på XC70. Finns fina exemplar av de med.
Sen kikade vi på Audi Q7. Stora fina bilar! Och dyra! :-(
Vi kikade på lite olika BMW.
Men ingen bil kändes helt rätt. Det fattades alltid något på någon bil. Vi hade behövt kompromissa lite på varje bil.
Och när man lägger så mycket pengar, som bilar kostar, då ska det vara perfekt!
Vi har köat oss kors och tvärs genom stan.

I onsdags vilade vi ifrån både bilkörning och bilar och umgicks med lite vänner över dagen.
(Dom hann se tre olika väder under tiden dom var här!)
Men vi surfade runt på massa bilar på kvällen och la upp en "rutt" för gårdagen vart vi skulle åka.
Vi började med en BMW på hemmaplan.
När vi stod och funderade, dök plötsligt min svåger upp.
Han är helt biltokig och vet allt om alla bilar. En sån där människa som läser på allt om varje ny modell.
Det han inte vet är inte värt att veta.
Plus att han byter bil minst vartannat år, både till sig själv och frun. Och mamman! ;-)
När vi står där och kliar oss i håret (jag gillade BMW:n men jag har jättesvårt  att vänja mig vid en vanlig bil när jag haft först en Chrysler Grand Voiager, som var ett slagskepp och sen Lexusen. Båda är höga bilar...) så säger han: Men har ni tittat på VW Touareg?
Nej det hade vi inte?
Vi har inte tänkt VW alls, faktiskt.
Då berättar han att denna suv är en billigare variant av Porsche Cayenne!
En granne till oss på landet har haft en sån och vi har ju dreglat på den. Men tyckt att den var för dyr.
Nu visade det sig att Tourage har samma motor och "lullull" som Cayennen, men en liten annan kaross.
Det är samma motor även i Audi Q7.
Hmm.. då började vi fundera lite.
Men vi åkte till Bromma och kikade på en knallröd Volvo ZC60 som var jättefin!
Men hade gått lite långt. Och hade inte allt vi ville. Tex panoramatak.
Vi ringer svåger när vi äter lunch och han berättar att de finns en fin Touareg i Täby.
Så vi åker dit.
Provsitter och blir ju helt sålda! Vilken bil!
Hög! Stor!
Men just den, saknar panoramatak, dragkrok och nav.
Vi googlar lite till och hittar en likadan, lite nyare med "allt" i Upplands Väsby. Betydligt dyrare men ändå.
Vi är ju nästgårds, för att vi vill kika på den, eftersom det står en likadan, som gått längre söder om stan också.
Vi har fått min Lexus värderad på tre ställen under veckan med lite blandat resultat.
När vi kliver in på bilfirman ser vi den direkt.
Den är såååå fin!
Säljaren kommer och öppnar bilen och berättar att den är topputrustad! Bilen kom in dagen innan och han själv är lite lätt impad över allt dom lyckats peta in i den bilen.
När man sätter sig i förarstolen känns det som en att sitta i ett flygplan!
Stora dieselmotorn, fyrhjulsdriven med tre olika val på växellådan, beroende på terräng.
Vi är ju sålda på direkten.
Men, den är liite för dyr. Vi vet ju vad man värderat min bil som vid inbyte.
Men, säljaren går ut och tittar på min bil. (Som jag är sååå glad att jag tvättade och städade ur kvällen innan!)
Vi tycker ju att den är lite risig nu, men säljaren blev glad över att det var en executive modellen.
Han kikar lite i sina system och ser lite bekymrad ut.
Jag tittar på maken och vi båda tänker att vi kommer att få ett riktigt skitpris på min bil och kommer att behöva säga nej....
Men, han ger oss ett kanonpris!!
Han erbjuder 35 tusen mer än på senaste stället vi var på!
Jag är nära att tappa kaffemuggen jag håller i!
Maken gnider sig i skägget och tittar lite tvekande på mig och frågar "tja, vad säger du?"
Jag tänker en stund och så säger jag "jo, men vi har ju letat bil länge nu och den är ju fin...jo, men vi tar den!" :-)
Sen, när säljaren går iväg för att hämta avtal så kör vi ju både high five och glädjedans på hans kontor!

Vi kunde ha fått bilen på stället, men vi hade ju inte vinterdäck med till vår bil. Och serviceboken ligger kvar hos verkstaden.
Som tur är har jag servat den på samma ställe under alla år, så det är inget problem för dem att dra fram alla underlag.

Det är en "fet" suv! :-) inga problem med harar och rådjur inte!
Eller snö.
Den lyckan!
Sen köade vi oss hem igen.
Det är galet i denna stad nu! Det står helt still genom stan mitt i semestern!

 Stackars maken som ska köa sig både dit och hem idag.
 På vägen hem åkte vi och hämtade ut våra nya telefoner på posten!
De är såå fina!

 Tyvärr fanns det bara svarta skal just nu, men minime har pimpat mitt! ;-)
Plus att jag har beställt ett lite coolare.
Men jag har alltid ångest när jag ska byta telefon!
Man har ju "allt" i telefonen numer och jag är så rädda att tappa något.
Glömma lösenord osv.
Så det är lika läskigt varje gång! :-(

Idag blir det lataste latdagen!
Jag måste fixa lite bokföring för bolaget.
Rädda tvätten som hänger ute och aldrig torkar.

Lägga mig i soffan och läsa!
Vänta på att min nya fina bil ska komma hem!
Tänk att man kan bli så lycklig av en bil!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar