Sidor

onsdag 1 juli 2015

Är röd verkligen röd?

 Idag kom sommaren!
Med besked.
Riktigt varmt och klarblå himmel nästan hela dagen. Under eftermiddagen fick vi lite slöjmoln som faktiskt var riktigt skönt.
Vi skyndade oss att måla!
Jag har ju gett mig den på att huset ska vara klart i sommar och snart börjar vi åka på lite olika äventyr och då är det lätt hänt att det som inte är klart, fortfarande nästa sommar är halvklart.

Maken målade rött. "Falu röd" som inte är faluröd. :-) Men en riktigt härlig färg tycker jag.
Det är ju så att man tror att röd är röd, tills man kommer till färgaffären och får klart för sig att det finns massor med "röd".
Men den här bli fin! Så pass fin att vi tittade på lilla huset, sen på stora riktiga huset och sen på lilla igen.
Sen konstaterade vi att just den röda, ska stora huset få med! För nästa sommar är det dags att måla det också.
Jag målade vitt.
Alla detaljer som ska vara runt taket, fönster, spröjs och blomlådor.
Aningen pilligt, kan man säga.
Men det kommer att bli sååå fint!

 Igår satt jag stor del av dagen under markisen och sydde gardiner.
Det regnade till och från hela dagen, så det var perfekt terapijobb!

 Maken fällde två träd på baksidan av huset.
Så synd att jag inte fotade innan och efter, för jäklar vilken skillnad det blev!
Nåja, nu har vi ved för en kall vinter och vi har brasa som heter duga till hösten.

Idag dök även stora dottern upp. Hon hade varit och kört halkbana och var hel slut när hon kom hem.
Jag passade på och bjöd på lite bubbel.
Jättegott!
Vi tog en promenad innan det var sovdags för barnen.
Vi brukar göra det för att köra slut på dem! ;-)
Dom cyklar och vi går.
Idag fick vi dock en lite obehaglig överraskning.
Jag och stora dottern gick i förväg, maken stannade och pratade med en granne och de två små cyklade ikapp oss.
Då kom plötsligt en kamphudsvariant farande som skjuten ur en kanon och började jaga barnen!
Shit vad arg jag blev! :-(
Har man hund, (speciellt här ute, bland barn, gamlingar, massor med hundar, rådjur, kaniner och vildsvin) ska den vara kopplad!
Jag röt åt den att gå hem och då tappade den fokus på barnen, plus att en man med en liten lurvig sak kom gående som hunden satte fart emot.
Jag var helt övertygad om att det bara skulle vara en pälshög kvar av den lilla, men märkligt nog så vände den större hemåt.
Mycket tror jag att det berodde på att gubben såg hunden på långt håll och blev inte överraskad.
Så han kunde lugnt mota hem hunden.
Vi blev så överrumplade och sånt känner ju hundar.
Ägaren till hunden stod en bit ifrån med hängande armar och såg ut som en fågelholk!
Va fasen!
När maken kom i kapp oss efter en stund sa han att personen stått på tomten med hunden kopplad.
Men jag blir så trött!
Nu på sommaren är det ju fullt med folk här ute.
Hur tror man att hunden ska stanna på tomten?? Då är man bra dum.

Nåja, det har varit en varm och skön dag.
Lite semesterlunk, trots att vi får en massa gjort. Snart ska vi börja roa oss också! ;-)

Jag går och väntar på att rosorna ska slå ut. Vilken prakt det kommer att bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar