Sidor

söndag 26 mars 2023

Ying och yang

Som jag älskar våra skogspromenader!
Det är så otroligt skönt att var ute i friska luften, det doftar lite vår redan. Mossa, grönska.. underbart!
I lördags kom det en hel del snö när vi gick, men sen slutade det och det var bara skönt!
Jag tog en lite ny runda vilket Bella gillar. Lite nya dofter! :-)

Vi gör ofta så, är det bara är hon och jag, går vi nya stråk på nya stigar. När sen maken följer med, går vi dem igen. Han är inte så mycket för "vi går och ser var vi kommer ut" :-D

På lördagen gick vi en lång sväng, flera timmar och det är ju bara ljuvligt!
Det är sista helgen backen är öppen och det var en del folk där, men man märker att det avtagit. 

Strax innan backen ligger ett rött litet torp, som ger namn till gatan vi bor på. 

Vid den del av skogen vi nu går i finns en bana för bågskytte och där hittade vi både en stor björn och en bäver! :-)
Bella är i sitt esse när vi är ute. Hon springer och springer, vallar oss -dvs springer runt oss, hon hoppar upp på stenar och stockar och går balans på om kullfallna träd. 
Och nosar massor förstås. 
Hon är så lycklig att det syns!

Jag har kört ett speciell träningsprogram ett par veckor med henne och nu märks det!
Med ganska små förändringar har det hänt massor med saker. 
Nu är hundmöten knappt en grej längre. 
Hon sätter sig på en stubbe, en sten eller en liten bit ifrån och sen går det fint. Så var det inte för bara ett tag sedan.
Hon har varit livrädd för stora hundar och skit arg på små. Nu funkar båda fint. 
Sen kommer hon aldrig att gilla andra hundar och hon kommer inte att vilja eller få hälsa på random hundar. 
Men, hon blir inte lika stressad och troligen kommer mitt mål, att kunna gå med i hundpromenadsgrupper att funka så småningom. 

Den här lillfjanten piggnar också på sig i rekordfart och även här tränar jag en del. Borde träna mer, men jag känner att knät ändå funkar nu och hon lägger på sig muskler.
Hon får gå med på en promenad om dagen och i helgen var jag ute med henne i skogen en sväng, så att hon fick gå lite upp och ner. 

Men det är så skoj att dom är så olika varandra både till utseendet och sättet. 
Det en är bra på är en utmaning för för den andra. 
Bella behöver utmanas psykiskt, komma över rädslor och hitta mer mod. Våga pröva och komma på lösningar. 
Heidi, hon behöver träna fysiskt och allmän lydnad. Men, dom är ju båda så unga fortfarande, så jag kan ju bara tänka mig hur underbara dom är om ytterligare ett par år. :-) 

Båda är så goa och vill ligga nära hela tiden. :-) Fördelen med små hundar, dom tar inte hela soffan. 

Den här helgen snodde man ju en timme, ingen. 
Jag gillar det inte!
Man går upp ännu tidigare, bläh! Och jag är ändå morgonpigg. Stackars alla som inte är morgonmänniskor!
Veckan som kommer är rätt hysterisk. Full fart från tidig måndag morgon och vips lär det vara fredag. 
Det är bara att hålla i hatten. 
Sen är vi inne i april. Galet ju! Mars bara försvann. 

Det ska bli skönt med lite långhelger och ledighet snart. Även om det är fullplanerat redan. :-)
Men nu behöver jag verkligen värme - och lite lediga dagar. 

Det ska bli riktigt mysigt med påsk! Jag kanske tom köper en och annan kyckling! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar