Sidor

fredag 4 september 2020

nu blir det koll på mat och träning!

Dagarna rullar på.
Så snart alla är tillbaks i det så kallade hamsterhjulet, så försvinner dagarna bara..
Vips. 
Eller, livet i stort snurrar fortare ju äldre man blir, även om jag numer är grym på att stanna upp och njuta av nuet.
Jag har verkligen övat på det. Mitt i vardagen, stanna upp och njuta.
Av alla "wow" ögonblick och tanka det.
För ett tag sen lyssnade jag på en podd där en person berättade om en bok som kommer ut snart.
Den handlade om wowögonblick och hur vi behöver dessa och vad det gör med oss.
Och då gick det upp ett ljus! 
För det är verkligen det jag lagt mycket tid på senaste åren. 
Soluppgångar, blommor och vackra saker. 
Myskänsla. 
Dofter. Att gå ut i skogen och dra in doften av mossa. 
Det gör mig lugn och fyller mina antistresstankat. 
Saker som.gör mig glad är även fina garner! 
Titt som tätt börjar det klia i fingrarna och något måste ut.
Få se vad det här blir...:-) 

Jag köpte ochså en varvräknare. Toppen...om man använder den! Och inte glömmer bort att den finns! :-) 
Veckan har varit bra ur träningssynpunkt. 
Flera pass och bra pass. Och det är bra att logga mat igen för där behövs justering, det blir väldigt tydligt.
Även om jag tycker att jag har bra koll och äter bra, så ser jag ju nu efter en vecka att så inte är fallet. 
Portionerna är lite för stora och innehållet lite fel.
Jag är noga med att logga allt för att se vart justeringen behövs bäst.
Det är lätt att missa mängd, så att väga maten är toppen.
Det väger ofta mer än man tror.
Jag räknar ju inte direkt kalorier utan försöker utesluta socker och äta mindre gluten och lactos. 
Det visar sig dock när man loggar noga att det behövs lite ändring på innehåll också. 
Det som har räddat upp det hela nu är just träningen och att det blivit frekvent och bra. 
Men från och med söndag, då blir det hårdkörning med kosten i 7 veckor. 
Tur att jag har mitt löpband nu när jag jobbar mycket hemma.
Vanligtvis får jag ju mina promenader till kontoret. 
Jag trivs verkligen att jobba på distans. Man blir så mycket effektivare och kan fördela tiden bättre. 
Det gör ju att jag kan träna på andra tider och får tid över till annat. 
Så jag har även målat lite. 
Stora dottern och jag beställde "paint by number" tavlor i våras som sen fastnade i olika länder och dök upp nu. 
Jättepillrigt men kul!
Jag har två tavlor till. 
Vart dom ska jänga sen vete sjutton. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar