Sidor

måndag 22 juni 2020

Midsommar och sommardagar..

Midsommar..min favorit av högtider. 
Och i år hade vi verkligen vädret med oss.        Jag började dagen med att ge mig ut på en pw eftersom jag vaknade rätt tidigt och kände mig sugen, så jag smet iväg. Det var rejält varmt och skönt.      
Och delar av rundan är magisk nu när det är så är så grönt.                                                 
Rena Robin Hood skogen. 
Jag hann precis duscha och börja plocka runt lite bland mat och dukning när stora sonen med familj dök upp.
  Kvällen innan levererade äldsta dottern     jordgubbar.                                                            Jag stod och tittade på dem i butiken då jag storhandlade på onsdagen men tog inga, för dom är ju så sjukt dyra i år och då vill man ha dem färska, så dom fixade ett par lådor på väg ut hit.                                                            
Det blir ju inte midsommar utan jordgubbstårta liksom. 
Minime hjälpte till att svänga ihop den, med färdiga bottnar. Dom är faktiskt goda så varför trassla med att göra egna? 
Ägg i olika förmer hör till damt lax och sill. 
Precis som vid julbordet så är jag nöjd sen. :-) 
Makens mamma och bror med familj dök upp för att äta lunch och fika. Vi har inte träffat dem sen januari! Vi höll avstånd och hoppade över kramarna. Lite märkligt blir det, men på något sätt har man vant sig. Äldsta sonen konstatetade att det nu var som.att vara i Finland. Där kramas man inte i onödan. :-) 
Jag fick en otroligt vackert uppstammad ros av svögersksn och svågern (ok, VI fick...men jag blev gladare än maken..;-) ) 
Svärmor hade med sig en rot sv hennes vita syren. Det bästa som finns är ju att få en rot av en redan etablerad växt. 
Nu får båda bo bakom min lilka båt, där vi redan satt ett par syrener och jag kommer att flytta dit ett par rosor dom varit på "uppfostringsantalt". 
De vuxna barnen stannade på middag och vi grillade gott. 
Vi drack också bubbel och firade att båda barnen nu är examinerade och klara att nu trava ut i vuxenlivet och jobba tills de är 75! :-) 
Jag är galet stolt över att ha två högskoleutbildade barn och det är inga lätta utbildningar de valt.
Dottern har redan jobb och sonen ett antal intervjuer på gång och är i slutet av en spännande rekrytering. 
Kvällen var varm och vi satt ute och pratade långt in på natten. 
Med våra mått mätt hade vi en otroligt lugn midsommar, men otroligt härlig.
Jag fick ha alla jag älskar hos mig i drygt 24 timmar och det räcker. 
Och att ha den här lilla herren hör är ju härligt. Han blir så stor! I år gillade han sandlådan som han ratade förra sommaren och satt länge med farbrors smålego. 
Lagom till midsommar kunde jag gå ut i trädgården och plocka ihop flera vackra buketter. Vilken lyx! 
Vi drog fram båten och satte barnen i jobb. Man jan inte lägga i en vintersmutsig båt och så ren som den är nu har den nog aldrig varit. Minime och jag skurade inifrån och ut. 
Sen tog vi lite ledigt och la oss på bryggan. Minime har badat och badat! I 19-20 grader!  Galning! 
Jag gar ätit lax i flera dagar. Så gott! Skulle kunna leva på det tror jag. Med färsk potatis till är det ju juvligt. 

Nu slår allt ut. Varje dag är det en ros som slagit ut och det är då skoj att ta ett varv varje morgon för att se vilka dom är på gång. 
Så vackert. 
Desa rosor är båda flyttade från platser där dom inte funkat. Så härligt att dom nu böxer då att de knakar. 
Och en pion som bara bägeat blomma, knappt än växa!
Men nu! 
Nu växer det även bra vid pergolan. Tanken är ju att den ska få tak av växter. Det har tagit ett par år, men nu så..
För ett tag sen köpte en granne en då kallad "eldboll" som var så snygg. Men dyr och onödig. Den var helt enkelt till för mysbelysning och myseldning.
Men så la en person ut en liknande i en grupp för området. Den hade även ett grillgaller.Maken åkte direkt och köpte den. Blir perfekt till vintern. 
I växthuset har tomaterna gått bananas. Jag har aldrig sett så "feta". Man brukar ju behöva ha stödpinnar och jag vet inte allt..
Jag har också satt en massa små bebisar av både kaprifol och murgröna. 
Just murgröna är så najs att fylka ut med lite här och var. 
Idag fick vi så i båten också. 
Det gick otroligt smidigt i år, vi blev inte ens osams! :-) 
Båtar är annars en plats där man lätt kan bli oense..
Men nu ligger den där redo för äventyr.        Sen packade lilleman och jag bilen oroppfull av grovsopor och åkte för att slänga. Shit vad man har mycket skräp efter en vinter. Men så skönt att ha det gjort. Nu har jag bara ett par ton pant att fixa...Menskönt att få allt sånt gjort innan alla andra får semester och det blir fullt överallt.. 
Det har varit helt ljuvligt bäder länge nu och jag lagar all mat ute.                                            Det är sån lyx. Hur ska man fixa att gå in i ett kök i höst??                                                        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar