Sidor

tisdag 30 juni 2020

Dagarna i juni.

Alltså vilka dagar! 
En helt galen värme och massa bad. Vi har kännt oss som om vi varit i spanien! 
Jag har fullt göra med att hålla liv i blommor och tomatplantor.
Gräsmattan har fått lite HLR  men det går inte att vattna den fullt ut, så mycket vatten har inte ens vi. 
Men - nu har det regnat lite en natt och det ska komma lite skurar i veckan. Det behövs verkligen.  
Redan på kvällen i söndags märkte vi hur vädret skiftade och solen försvann bakom ett lätt molntäcke och det liksom doftade regn. 
Och det var välkommet som sagt. 
Alla rosor slår ut nu.
Helt fantastiskt. 
Flamentanz har gått helt bananas. Jag klippte den ganska hårt förra våren och ansade lite till i våras och som den blommar!
Men även alla andra blommar fantastiskt nu.
Så vackert.
Jag ska försöka att klippa bort allt som blommat över i år för att se om jag kan förlänga blomningen lite. 
Jag skulle ju vilja ha blommor i början av augusti...
Den rosa här nedan är så intrasslad att jag kommer att behöva klipoa den rätt hårt inför nästa vår.
Klematisen summersnow blommar nu också på flera ställen.
Högt upp i björken bland annat. 
Och klematisen Dancing queen, den är så vacker!                                                          
Och Valdemar är på gång.
Humlorna gillar den! 
Häromdagen då det var rätt varmt, passade jag på att kärra lite jord, för hand. 
Svettigt! 
Men bra träningspass. 
Då och då tog jag en dusch i trädgårdsslangen. 
Senngick vi till grannstranden och badade. Där finns en gammal och eftersatt sandstrand som är lpnggrund och blir härligt varm. 
Jag fick även hjälp av svärsonens bror att gräva gropen som ska bli trädgårdsdamm. Vi gör den så enkel och billig som möjligt för att känna efter lite. Det dyraste är dammduken som ska ligga i botten. Jag vet inte ens pm jag köper växterna i år ens. 
I helgen fick jag återigen ha alla barn hemma. Så mysigt! 
Lille killen fyllde två år. Helt galet. Han börjar bli en egen person nu. Han pratar inte så mycket än, men kan göra sig förstådd ändå. Han är en liten tänkare. :-) 
Vi firade med bara familjen igen och hans morfar och mormor, som båda suttit i hård karantän hela våren.  Nu vågade de sig hit då vi bara var ute och kunde ha bra distans. 
Vi grillade och åt jättegott! 
Jag har tagit mina morgonrundor nästan varje dag. Det är så vackert! 

Lite brygghäng har vi också hunnit med. Det är så skönt att ligga där och läsa under tiden barnen badar nonstopp. Dom simmar ju bra båda så jag är mest där för att vara i närheten om något skulle hända. 
Vi har även varit på bärjakt och hittat en hel del smultron och till min stora glädje hittade jag även blåbär! 
Lite mer regn och det går att plocka! 
Jag älskar att plocka blåbär och fylla frysen. 
Det är helt underbart att vara här och inte ens barnen piper om att det är långtråkigt. 
Vi gör små utflyker och föröker ändå ha lite rutiner, men är så tacksamma över att vi har den här fina sommaren, som för många är rent skit. 
Vi ser också att det är folk här i år som aldrig varit här tidigare.
Man åker nu till " farmors fasters kusin" om det kniper för att få bada när alla allmänna stränder är fulla av folk. 
Jag älskar ju hemester så mig går det ingen nöd på alls. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar