Sidor

onsdag 6 november 2019

Långhelg och Halloween

Märkligt hur vissa helger känns så långa..
Det var ju en kort vecka iom att jag var ledig måndag och tisdag. Men sen jobbade jag tre dagar, men fredagen var ju halvdag.
Redan igår känns det som söndag och som att jag varit ledig jättelänge, så idag har jag hela dagen haft en känsla av att jag glömt att åka till jobbet! :-)

Men, idag har vi firat vår Lilleman, som fyller 13 minsann! Helt galet!
Vart har de 13 åren tagit vägen? Samtidigt som jag tänker "herrejösses vad mycket som har hänt på 13 år".
När han föddes, då hade vi 45 anställda och bodde norr om stan. Bara sånt liksom.
Det är som att han föddes i ett annat liv.
Vi levde ett annat liv då och vi var helt andra personer.
Han föddes rakt in i en enorm familjesorg och blev livlinan för flera personer.
Nu har det gått 13 år sedan och livet ser helt annorlunda ut.
Det är på barnen man ser att åren går, trots att man själv känner sig som typ 28! :-)

Vi firade bara lite lätt vi fyra och så kom storasyster med sambo förbi och fikade. Det stora firandet blir nästa helg.

Efter fredagens halvdagsjobb åkte Minime och jag iväg och gjorde första julklappsinköpen.
Eller, tanken var att vi skulle shoppa födelsedagspresenter och farsdagspresent. Nu  har vi ju dragit igång födelsedagsbonanzan.... igen..
Så vi pep iväg och hittade födelsedagspresenten, men inte bara den.  Det kan vara så att vi råkade hitta en massa julgrejer också. :-)
Typ en vagn full!
Bland annat hittade vi tomtedörrar, som vi missade förra året. När vi väl kom på att vi ville ha en dörr, så var de slut överallt.
Men nu så.
Vi hittade en vanlig,en för tomten som ska på semester och sen en större och ännu finare till landet.

Och Minime hittade årets nya grej till vårt vinterland.
Det är ju vårt gemensamma projekt, att bygga ut tomtelandet. :-) Varje år dyker det upp en liten grej till.
Den är jättesöt!
Vi hittade också små lampor som såg ut som snöflingor bland annat som går på batterier och som går att lägga mellan husen.
Det kommer att bli så fint!
Märkligt det där, hur snabbt man...nåja, jag, kommer in i julmode. Jag är ju inte så förtjust i julen egentligen men gillar ju pynt, sååå... :-D
Nu köpte jag även lite uppdaterat till landet eftersom att vi ska fira jul där ute i år! Yehaaa!
DEN lyckan kan jag inte förklara för någon som inte är lika kär i en plats som jag är.

Det är ju en lång julhelg i år och många lediga dagar så vi kommer att kunna tillbringa hela långa helgen där ute och bara göra ett mindre stop " i stan".
Julen är inget skämt, när man är så många som vi är och spannet på ålder är ganska stort.
En person i min närhet garvade läppen av sig när diskussionen kom upp redan i september "hur och var ska vi fira jul"..För är man inte så många, då kanske man pratar om det veckan innan eller så.
Här...inte riktigt.
Logistiken är inte att leka med. Sovtider, släktingar, julklappar, mat. Tja.
Men efter lite funderande hit och dit och strategiskt tänkande kommer vi nu att få ut det bästa av alla världar.
För jag vill ju fira jul med alla mina barn och barnbarnet förstås. Det är prio 1.
Samtidigt längtar jag efter en lunch och skön julafton, utan stress för att hinna med en massa.
Och jag vill helst vara på landet.
I år får jag allt av det. :-) Perfekt.
Och i samma minut som vi kom på hur vi löser det bäst, kom jullängtan! Att pynta, fixa, baka och ha det mysigt.
Och - att uppdatera julpyntet även på landet. Vi ska ha en gran utomhus med massa olika färger på belysningen.
Nya ljusstakar till alla hus och en ny julgardin till köket. Tja, lite bananas gick jag kanske. :-)

Nåja, helgen har i övrigt varit rätt grått och tråkigt igen efter flera veckor med underbart ljus och härliga soluppgångar.

Fördelen med detta radhus är helt klart utsikten på morgonen. Att se solen gå upp är helt magiskt, varje dag.
Sen att jag har långtgående planer på att flytta härifrån av andra orsaker, det är en helt annan story! :-D
Soluppgångarna kommer jag att sakna....

I onsdags var jag uppe så tidigt att jag kunde njuta av att solen smög sig upp bakom husen, för att riva av en hyfsat lång dag på jobbet.
Jag förbereder en konferens som är nästa vecka och ville göra klart allt praktiskt runt den, för att inte behöva stressa med det i början av nästa vecka.
Det kommer alltid sista minuten grejer som måste hanteras och då är det skönt att allt jag kan förbereda är klart.
Massor med namnbrickor bland annat. :-)

Maken hade kört barnen till farmor under dagen, så när jag kom hem åkte vi till vårt favorithak för att äta middag.
Vi åker alltid hit. :-) Vi är så tråkiga.
Men, vi åker så sällan ut och äter bara han och jag, så när vi väl gör det vill vi veta att maten är bra.
Och hit är det nära och det är ett mysigt ställe.
Vi rullade ut efter ett par timmar...

Dagen efter unnade jag mig en lite längre sovmorgon och vädret var ju ljuvligt!
Man känner i luften att det liksom doftar kallt, men det är härligt.

Även på vägen hem var det så vackert att man blir helt lycklig.

Vi var bjudna på Halloweenparty, så vi svidade om rätt snabbt för att åka iväg.
Lilleman klädde ut sig till någon krigare som finns i nåt spel. Jag har ingen aning, men tyckte att han blev cool.
Maken, blev läskigast av alla!!
Fruktansvärd mask... Usch!
Minime var Harley Quinn. Hon är duktig på att sminka sig.

Det blev inte jättesent, med tanke på att alla skulle upp och jobba dagen efter, men god mat och trevligt.
Och vi fick snusa en liten 4 veckors bebis.

Nu är det söndag på riktigt och i morgon drar en rätt hektiskt vecka igång.
Jag har förberett så mycket det går, för att underlätta stressen. Maken skakade på huvudet när jag gör till mig som till barnen, lägger fram kläder, men inte för dagen efter utan för hela veckan. :-)
Men det gör ju sån skillnad, att liksom ha en plan och sen hänga in varje dags kläder så att jag inte behöver tänka.
Jag ska iväg på tjänsteresa i slutet av veckan och påbörjade även den packningen. Det värsta som finns är om det man har tänkt sig ta med visar sig ligga i tvätten. :-)
Nu har jag grundpackat, så att jag bara behöver lägga i laddare och hygienartiklar kvällen innan jag åker.
Idag blir det en lång konferensdag, där jag ska försöka hålla koll på en massa människor och mat... och allergier!
Dah.
Men det är jättekul, men efteråt brukar jag vara som en trasa!
Vad är dock en bal på slottet? :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar