Sidor

måndag 28 oktober 2019

Höstlov.

Åh, äntligen höstlov. 
Jag har inte ledigt hela veckan, men tog två dagar så att jag får en långhelg och en kortvecka. :-)
Det är skönt. 
Hos oss är "alla" lediga, vare sig man har barn eller inte, för att nästan alla med barn är lediga om inte hela veckan så delar av den. 
Det innebär att alla möten ställs in och då passar även andra på att vara lediga. 
Jag har en hel del att göra och förbereda för att det händer grejer veckan efter höstlovet, så jag passar på att jobba i slutet av veckan. 
Kontoret lär vara tomt så jag både hinner riva av en massa och kan också bre ut mig över bord och golv! :-) 

Senaste veckorna har gått i rasande fart. Och märkligt är det, att när jag har "rumpan full" då mår jag som bäst. 
Till när det är mörkt, grått och tråkigt, då behöver jag ha fullt upp för att inte deppa ihop och bli seg.

Jag tror att det hänger ihop med att jag alltid haft mycket runt mig, ganska stressiga jobb och  alltid haft små barn. Livet har gått i 110 jämt.
Och när det inte är så, då tappar jag fart. Det har tagit flera år för mig att hitta ett sätt att hantera lugnare perioder. 
Att hitta balans är fasen inte lätt.
Men, den här hösten tycker jag ändå att jag hittat det. Mitt jobb går i perioder. Vissa saker är statiska och händer samma tid på året jämt. Sen hänger det på vilka uppdrag vi får och vad andra kollegor får för sig ska göras. 
Men, jag har långa perioder av planering och förberedelse, innan det sen blir skarpt läge. 
Tidigare har jag haft svårt att njuta av dessa perioder då jag tycket att dom varit för långsamma.
Men att då kunna fokusera på annat, som exempelvis har ork till träning är ju härligt. 
För, sen kommer jobbperioderna och dagarna blir både tidiga och långa. Som nu. Senaste veckorna har varit rätt fulla och två veckor efter höstlovet blir hysteriska, då jag knappt kommer att vara hemma känns det som.

När det är så mörkt och dassigt som det varit senaste veckorna är det också viktigt att få frisk luft och det lilla ljus som finns.
Jag har tvingat ut mig på lunchen även om jag kände att jag egentligen inte hade tid. 
Så skönt med luft som man drar lååångt ner i lungorna och sen lite solsken på det.

Som jag njuter av att kunna gå till jobbet, fortfarande nästan ett år sedan barnen bytte skola så njuter jag av det.
Den där stunden på morgonen, ofta med lite musik i öronen, är så sköna.

En av morgnarna i veckan var jag dock tvungen att åka tåg för ovanlighetens skull. Jag var uppe med tuppen och ut genom dörren strax efter 06. Då låg gatan tyst och lugn och det var ganska mörkt.
Jag mötte upp 3 kollegor på tåget till norra sidan av stan.
Vi slogs alla av att det var helt andra människor ute den tiden än vad vi är vana vid. ;-)

Anledningen till att vi var på plats så tidigt, var att detta rum skulle fixas till och förberedas innan 240 av våra kollegor dök upp.
 Vi är så många så det är lite knepigt att göra bordsplaceringen.  Då gör man det lätt för sig och varje avdelning får en färg och så blandade vi dem runt bordet.

 Det var riktigt fint när solen gick upp över stan. Även om jag inte gillar stan så värst. ;-)

 Vi konfererade hela förmiddagen och allt gick som planerat i det stora hela. Vi hade lite problem med själva rummet och en renovering som pågick på våningen ovanför, men sånt kan man vare sig förutse eller göra något åt.

Det serverades gott till fikat...
 ..men jag åt det inte. :-)
Frukten var mycket godare och nu har jag inget problem alls med att låta bli det sötsliskiga och äta lite melon i stället.
Men tänk att det har tagit så lång tid att komma ur sockerträsket.
Tidigare var det hela tiden och varje dag ett aktivt val att inte äta socker. Nu går jag liksom förbi och det blir ett aktivt val ATT äta det.
Men - nu måste jag komma igång med träningen igen.
Jag har halkat av banan när jag så länge haft en förkylning hängande, men nu måste jag upp på banan igen.
Det får bli när vi är åter i radhuset. Jag tog inte med mig träningskläder hit ut denna gång..

På vägen ut i fredags, stannade jag och köpte lite "godis" till både mig och fåglarna.

Och man kan säga att pippisarna blev lyckliga över att dom fick mat! Det har varit mängder med fåglar när och käkat och på mindre än ett dygn petade dom i sig 3 kg mat!
Söta är dom!
 Växthuset har varit en enda röra länge, men nu har jag städat upp lite där.
Tanken är att det under vintern ska vara mer ett förvaringsställe och att jag ska kunna sätta mig där och tända en massa lyktor och dricka kaffe när det snöar!

 Svågern drog igång uppdraget med att fixa till en eldstock på dotterns och mitt uppdrag. Hon ville mysa vid den och jag vill ha den sen för att plantera blommor i.

 Vi fick även finbesök av barnbarnet.
Det är stort för honom att springa runt på. Men lite för blött och kallt tror jag, för han ville inte vara ute speciellt länge....
Men det gick bra att vara inne också. Han är så himla snäll och lugn! Det var mysigt att ha honom här ett dygn. Ja även föräldrarna förstås. ;-)

 Vi andra paltade på oss och åt middag ute. Det blir en vana här att vara inne så sällan som möjligt.
Och det är så vackert med brasor när det är mörkt.
 Vi fick fyr på stocken som planerat.


Och massor med lyktor i nystädade växthuset. Så mysigt!

Stora dottern fyllde år i tisdags, så vi firade henne lite lätt.
Hon ville inte ha något större firande, än närmaste familjen. Vi är ju så många även när det är "bara vi" och när även hennes svåger med sambo och dotter dök upp så var vi ju 12 pers.
Alldeles lagom i dessa födelsedagstider.

Hon är så lätt att köpa presenter till.. :-)
Jag var jättenöjd med att köpa en dekorationsgrej som hon stod och tittade på länge när vi var på mässan för ett tag sen.
Det var så tydligt att hon ville ha en av varianterna som fanns, men jag styrde om det så att det inte blev något köp...*hehe*
Sen, när hon och sambon åkte hem, då vände jag och gick in igen och köpte exakt den hon ville ha! :-)
Så lite snopen blev hon allt när den låg gömd bland reflexgarn.

Det var ju både mörkt och rätt kallt men vi drog igång en bygglampa, marschaller och lite andra småeldar och det blev jättemysigt.
 Man kan inte ha för många lyktor! :-)

 När man har varit ute hela dagen blir man ganska trött, så vi kröp i säng tidigt alla.
Söndagen vaknade vi till regn, som sen gav sig framåt lunch.

Svärsonen och hans bror dök upp med sin lilla grävmaskin för att hjälpa maken med en lite grej..

Vi har en del av tomten där vi alltid samlar ris och annat bråte, som ska eldas. Dessa brasor tenderar att bli ganska stora vilket blir lite läskigt när man inte har koll på den.
Förra året eldade vi inte alls på grund av att det var så torrt vilket gjorde att årets brasa var enorm som eldades i våras och även den förra helgen.
Men nu vände vi upp och ner på allt så att inget låg och pyrde och började om.
Vi ställde upp en massa sten runt om kring som vi fått av en granne som sprängt bort lite på sin tomt.
Det blev alltså en mur som håller allt på plats.
Och hela platsen där brasan ligger blev platt och fin. Hade vi behövt göra det för hand hade vi fått hålla på hela vintern!
Nu gick det ju på ett par timmar.

 Det var ganska kallt ute och blåste lite snålt.
Jag vevade ihop en gryta av det som fanns i kylen och spicade upp den med chili, så den värmde gott i magen.
 Vi eldade av lite av det som inte gick att elda förra helgen och jag var eldvakt medans maken hjälpte en granne med lite småfix.
Och jösses vad mörkt det blev helt plötsligt!
Här ute blir det bäcksvart när det blir mörkt. Och lite läskigt när det är alldeles mörkt och tyst.

Hela söndagen kändes otroligt lång tack vare den extra timmen!
Otroligt vad en extra timme kan göra skillnad. Och vintertid är min riktiga tid, det känner jag starkt.

I morse vaknade vi till frost! Så vackert överallt.
 Jag var raskt ute för att kratta och fixa och njuta av solen som var riktigt varm.
Sen kunde jag inte låta bli utan letade fram en kudde och satte mig mot väggen på ett av småhusen. Det var riktigt varm och jag känner mig tom lite solsvedd!
Underbart var det att få sol på näsan.
 Jag satt länge och tittade på molnen som for förbi, fåglarna som kvittrade och lugnet.
Det är så tyst här.
Till nu när nästan inga andra är här.
 Det var magiskt nere vid havet. Solen sken så fint och glittrade i vattnet.
Luften är så ren och klar. Syrerik.
Vi passade på att sätta på vinterdäcken på båda bilarna vilket kändes bra, när det legat runt nollan hela dagen.
Jag och barnen tog en vända till tätorten för att se om det fanns halloweengrejer, men där var vi ju allt för sent ute.
Nu fyller man butikerna med julgrejer! :-)
Galet tidigt tycker jag men det är ju dags att börja tänka på julen snart.
Julklappar bland annat. Jag ligger efter där känner jag. Men jag gör nog som förra året och köper det mesta över nätet. Så skönt att slippa springa i butiker jag pallar inte det.

Nåja, det var oerhört skönt att få en långhelg här ute och lite vila. Vi har hunnit fixa en massa här som vi låg efter med och ligger nu både i fas och lite före.
Att få flera dagar med frisk luft och även sol är underbart. Jag behövde det.
Det blev alldeles lagom ledighet för hela veckan hade stressat mig, med tanke på jobbet som ligger och väntar.
I morgon åker vi hemåt, men har inte så bråttom.
Jag ska njuta av att tassa iväg till jobbet tidigt medans alla andra ligger och sover. :-)
Och sen kommer som sagt två hysteriska veckor - sen ska jag börja tänka på jul. Tills dess ska jag bara försöka hålla näsan ovanför ytan.

Det känns som att vintern inte är långt borta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar