Sidor

söndag 24 november 2019

Smygstart av pyssel och pynt.

Åh, sköna helg!
Igår fick Minime plocka ut min present som hon fick på sin födelsedagen i veckan.
Vi satte oss på tåget och åkte till MOS.
Jag är ju lite allergisk mot stora shoppingcentrum i allmänhet och storstan i synnerhet, men just MOS är mysigt.
Jag hade hoppats på att man hade julskyltat lite mer, men vi var ju en helg för tidigt, så det var inte så mycket än.
Men man har ju ändå lyckats med att ha stora ytor och lyxig känsla, samtidigt som man har mysig vrår och fik.

Sen, är det ju ändå så att man tittar in i de ovanliga och svindyra butikerna och sen handlar man där man brukar ändå. :-)
Men, idag svängde vi förbi Bodyshop och Panduro och det var ett av målen.
Minime vill tillverka egna julklappar och det uppmuntras alltid.

Sen hade hon en del presentkort som hon ville shoppa upp och till min förvåning så köpte hon saker hon verkligen behövde som nya jeans, nya vinterskor och underkläder.
Det är ju bra så kan hon få "onödiga" kläder i julklapp! ;-)

Vi traskade runt ett par timmar innan vi åt lunch och sen ytterligare ett par timmar innan vi sög i oss varsin kaffe innan vi åkte hem.
Riktigt mysigt!
Jag har en dröm om att få till en tradition där jag och mina två döttrar tar en sväng innan jul för att handla det sista, fika och liksom bli riktigt juliga. :-)
Nästa år kanske jag hinner boka in det.

Även Lilleman kvitterade ut sin present som han fick av sin storebror och åkte för att käka och titta på hockey.
Tokmysigt det med!

Denna vecka firade vi alltså Minime. Hon firades ju redan för ett par veckor sedan, när vi hade storfamiljen på plats, men i tisdags kväll firade vi "lilla familjen".
Hon fyllde år på onsdagen, men just den dagen, skulle jag vara på jobbet 7:45 och jag kom hem 19:30 så det kändes lite sisådär att fira henne då.
Onödigt stressigt.
Så jag åkte hem lite tidigare på tisdagen, fixade middag och skickade sedan upp henne på rummet för att städa.
Sen fixade vi i ordning en bit tårta med ljus och paket och så ropade vi ner henne och överraskade med sång.  :-)

Det funkade det med! Hon blev så glad. :-)
Och presenterna var en hit.
Av mig fick hon brevet med information om vad vi skulle göra idag. :-)

Nu har vi bara makens födelsedag kvar, sen är det fullt fokus på julen.

Lite julklappar köpte vi också, men även i år köper jag de mesta julklapparna på nätet. Jag pallar inte springa i affärer och jag hinner inte heller.
Jag vill ha grunden på plats, vilket jag snart har, så om jag hinner ska jag njuta av lite sista minuten shopping och då bara komplettera med sånt jag springer på.
Jag vill till IKEA en sväng, men det blir när julen närmar sig. Ta en långlunch och bara njuta av stämningen.
Men det får bli sen när jag kan ta lite komp timmar.

Efter att ha vilat fötterna en stund kunde jag inte låta bli att börjar dra i jullådorna.
Jag tycker ju att pyntandet är så skoj och det blir så mysigt när det är mörkt.

 Men ljusen får man ju inte tända innan första advent. :-)

 Allt plockar jag inte fram nu, men en och annan tomte dyker ju upp ändå..

 Och en tomtedörr kom upp!

Dom är ju så rackarns söta.
Synd att dom inte fanns när barnen var riktigt små. :-)

Idag fick jag sovmorgon. Jag skulle ha tränat var tanken, men jag yogade lite. Just nu vet jag att jag borde träna men orken finns inte riktigt.

Jag pysslade lite på morgonen och drog sen iväg på ett möte med härliga människor.
Vi är ett gäng kvinnor som träffas och pratar om livet och en massa annat.
Jag får liksom inte nog av nätverkandet på jobbet! :-D

Där serverades ljuvliga saffransbullar, som jag inte åt av! Heja mig!


När jag kom hem var alla hungriga och jag vevade ihop lite middag, men sen kunde jag inte hålla mig.....
Vi kletade ihop ett par pepparkakshus och började bygga julstaden.
En vecka för tidigt men det är ju så kul! :-)

Jag älskar mina små söta figurer...
 Och belysningen som gör att fantasin sätter fart.

 Vi gjorde ett stort pepparkakshus och ett mindre, då alla bitar i satsen var trasiga, som dom så ofta är...

Sen blev det även flera små hus, som också finns att köpa nu. Toksöta.

Lite tidigt som sagt, men va fasen, jag är så trött på mörkret nu.
Det är inte bara jag som gnäller över att det är såååå mörkt! Tänk att man glömmer det här varje år!
Att det är just såhär in i bängen mörkt! Iofs kanske solen burkar visa sig lite mer än vad det gjort sista veckorna.
Det är mulet och blött vilket gör att det faktiskt inte är speciellt ljust ens mitt på dagen.
Skittrist!
Och det gäller verkligen att få sin lilla dos ljus på dagen nu. Gå ut på lunchen osv. Även om man känner att man inte riktigt har tid.

I veckan var jag iväg på en lunch på ett av våra fina konferensställen som ligger precis vid en sjö. När vi klev ur bilen, bröt solen fram och speglade sig i den helt blanka sjön. Det var så vackert!
Man hade ju lust att sitta kvar där hela dagen!
Som tur är ska jag dit igen och äta julbord om ett par veckor! :-)

Det blir lite märkligt nu, när jag är inne i en ganska hysterisk jobbperiod, med tidiga morgnar och sena kvällar. Det är som att allt går i varandra och det jämt är mörkt.
Jag har slagit rekord i antal människor jag träffade förra veckan med massor med mingel och både interna och externa möten.
Kul. men det drar energi.
Men, nu är det bara drygt en vecka kvar sen lugnar det ner sig och jag kommer tom att kunna plocka ut mina övertidstimmar vilket jag verkligen ska göra.
Lagom till jul. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar