Sidor

onsdag 19 juni 2019

Midsommarvecka!

Så är vi inne på midsommarveckan.
Vilket är helt jättemärkligt!
Vart tog maj och halva juni vägen?

Vi stannade ju i "stan" över helgen och kunde konstatera när vi la oss på söndagen att vi har hunnit rätt mycket på ett par dagar!
Fredagen var jag ju på Opreran. Lördag blev det BIO jättegod mat och jag tränade. Sen gav vi oss på baksidan gud glömde för att försöka röja upp lite grand i alla fall.

På Söndagen packade jag och de två små ihop oss och åkte för att testa badtempen i vår närmsta sjö.
Det var rätt mycket folk på plats och två unga tjejer som var otroligt smarta och sålde fika! :-)

 Minime badade, förstås.
Hon har liksom ingen temperaturmätare den ungen. Badar bland isflak typ.
Jag gick i till knäna för jag hade inte med mig badkläder. Jag hade nog kunnat bada en snabbis faktiskt...

 När vi sen kom hem, visade det sig att stora sonen med familj var i närheten av oss och det går ju inte att vara "nästan här" och inte vara här. Så de blev hitkommenderade för att vi skulle få pussa på lilla barnbarnet.
Och när jag öppnade tittade lille F på mig en kort stund och sen fick man värsta smilet!
Nu kände han igen oss direkt, men tyckte ju att vi var på lite fel ställe.
Jag kan tänka mig att han undrar om vi inte kan bestämma oss för vart vi ska bo. :-)

Efter att dom åkt hem, svirade vi upp oss lite och gick till ett par grannar på middag.
Mannen i familjen är jägare och hade nu gjort massa olika goda saker av ett vildsvin. Jättegott!
Vi satt ute, åt och tjattrade långt in på småtimmarna.
Det är så skönt att barnen är så stora så att dom kan gå hem när dom tröttnade och vi kunde sitta kvar.
Lyx!
Vi kom på vid 23 att det ju faktiskt var måndag idag och man kanske behövde krypa i säng. :-)
Det var en jättestor och fin måne som hängde över trädtopparna.

 Jag irriterade mig på att det dök upp en helikopter som hovrade runt, runt, runt i säkert en timme precis när jag skulle sova.
Vi har ju så otroligt varmt i huset att vi måste ha alla fönster öppna för tvärdrag, annars sover man inget.

När jag väl somnat vaknade jag med ett ryck av en rejält smäll! Jag tittade på klockan 01:20.
Jag frågade maken om det åskade?
Men näe. Det var en rejäl smäll, så jag stod på balkongen ganska länge för att se om man såg brandrök eller något. Vi hörde heller inga utryckningsfordon och såg heller inget blåljus....
Jag skickade ett meddelande till dottern som bor i området där vi förstod att smällen kom ifrån, men fick inget svar, så jag antog att dom sov.
Efter bara någon minut, så vällde frågor in i den lokala facebookgrupp som vi är med i. Många hade hört smällen och många undrade vad det var.
Jag somnade om till slut och när jag vaknade i morse fick jag se att man uppdaterat infon och det faktiskt var en bomb som detonerat en bit bort!
Helt jäkla galet!
Förr eller senare kommer någon stackare som är ute och går med hunden att mista livet, frö att de råkar gå förbi precis när nån galning tycker att det ska sprängas!

Nåja, jag var ju inte jättepigg i morse.
Som grädde på moset, så tappade jag en bit fyllning av min rotfyllning! VA! Helt plötsligt så hade jag en jätte vass kant på sidan av tanden.
Så, det var ju bara att ringa tandläkaren då och hoppas på att det skulle finnas en tid för någon att kika på tanden.
Jag hade tur! Jag fick en tid direkt efter jobbet!
Toppen.
Det tog ju typ fem minuter att slipa ner kanten och nu känns det inte längre. Najs!

Väl hemma ville Minime åka och bada och jag åkte med henne. Det var så skönt att peta ner fötterna i det kalla vattnet!
Jag hade badkläder idag, men det blåste tyvärr så pass att det inte kändes som att bada var en bra idé.

 Men det är ju ändå skönt att sitta där på en sten! Så härligt att hinna och kunna göra det direkt efter jobbet.

Det är inte alls dumt att barnen är så stora nu att man hinner massor på samma dag och samma helg! :-)

Det är sista "riktiga" jobbveckan är nu kan man säga även om det inte är en hel vecka. Hos oss är det många som  ska till Almedalen och åker i slutet av nästa vecka. Jag kommer att vara helt solokvist på min sektion i drygt en vecka så det är verkligen "sista rycket" nu.

Jag hade ett möte den här veckan som är skönt att ha gjort. En lång process har nått sitt slut kan man säga.
Nu kan jag inte göra mer än jag gjort hittills och andra måste bestämma och ta beslut.
Jag kommer att gå på midsommarledighet med känslan att jag har gjort vad jag kan och nu är det upp till andra.
Det är skönt.
Sen kommer jag förhoppningsvis att kunna gå på semester med samma känsla. Jag är så värd ledighet sen! :-)
Och hösten blir spännande hur det än blir.
Men det är så mycket grejer som är på gång samtidigt nu och jag får så mycket input från olika håll..Det tar energi när jag måste sätta upp en mur mot andras oro och försök till påverkan.
Jag var nu tvungen att gå på min magkänsla och känna djupt och långt in, vad JAG vill.

Det tar också energi att hålla saker hemligt, för att man inte kan berätta för att andra är inblandade som man måste ta hänsyn till.
Men det är skönt att det nu är över.

I morgon drar vi till landet. Äntligen!
Jag har fått en hel påse taklök av en kollega som ska bli fina att sätta på mitt lilla berg.

Vi lär ju få börja med att klippa gräs...
Men -sen ska vi banne mig fira midsommar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar