Sidor

söndag 30 juni 2019

Hemmahelg och upplopp.

Helg.
En riktigt härlig sådan!
Alla mina kollegor har dragit till Almedalen idag och jag tycker att det är jätteskönt att slippa! :-)
Eller, på vårkanten när det planeras och fördelas vilka som ska åka, då kändes det lite som att jag också ville åka med.
Skulle min chef få bestämma så skulle alla åka, men den stora utmaningen är var man ska bo. Det finns väldigt begränsat med sovplatser och man måste prioritera.
Och jag känner att det finns andra som faktiskt behöver vara där mer än mig, även om det skulle vara roligt.
Det finns sovplatser i slutet av veckan så då kunde jag ha åkt, men då åker ju nästan alla andra hem, så det kändes lite "beigt" som ungdomarna säger... Och alla våra seminarier och mingel är under måndagen och tisdagen.
Jag koordinerar vissa av dessa, men kan göra det hemifrån. Så..tja...

Men - i fredags, när alla kollegor sprang runt som yra höns, skrev ut grejer, koordinerade kalendrar, pratade packning, undrade vem som hade bil som kunde forsla grejer....
Tja, då satte jag mig på innergården med en kaffe och nöjt...och lyssnade på kacklet som pågick inomhus! :-)
En kollega som inte heller ska åka gjorde mig sällskap och sen funderade vi på hur ofta och länge vi ska sitta just där nästa vecka...
Två av våra kollegor dök upp och tycket att vi bara skulle vara tysta en stund! :-D

Jag var på plats ganska tidigt på morgonen och tog en kort lunch och loggade ut tidigt.
Sen åkte jag hem och hämtade Minime för att överraska henne med att gå på bio.
Hon har länge velat se "Five feet apart" och nu såg vi den. En ungdomsfilm som var jättebra. Bra skådisar och bra story, men galet sorglig.
Men - många skulle behöva se den! Både unga och gamla, för att kunna glädja sig åt det man har, livet man lever och att man är frisk!
Mycket tänkvärd!

Efter bion svängde vi in på finica i närheten och handlade mat. Det ekar tomt i kylen efter en vecka med barnen hemma.
Dom har ju helt vänt på dygnet och äter frukost vid lunch, lunch när det är middag och sen äter dom halva nätterna när vi gått och lagt oss!
Jag kan vakna mitt i natten av att det låter i köket och doften av nudlar letar sig upp en våning. Då är det Lilleman som är hungrig! :-)
Men det är härligt!
Till min lycka hittade jag bröd från Finska hembageriet som innehåller pyttelitet socker! Typ 0,5g!

I lördags vaknade jag ganska tidigt och passade på att gå ner i gymmet och köra ett intervallpass.
Jag har ju kommit av mig lite med träningen och behöver kliva på tåget igen. Utan pardon.
Finns det tid - träna!!
Och det kändes så bra! En hel timme blev det.
Sen var jag hungrig som en varg!
Härlig äggröra med tomat... mmmm
När jag var mitt uppe i frukosten kom maken ner och såg lite smått förvirrad ut.
Han hade vaknat när jag vari gymmet och var sugen på att ta en PW han med, men ute...men nu hade jag ju redan tränat...
Men - jag hängde på! :-) Solen sken ju och det var ljuvligt ute...så jag hoppade i nya träningskläder och följde med.
Vi tog en ganska lång runda, en kom på att vi hade en tid att passa så vi fick lite brådis på slutet.
När vi kom hem, strax innan 12 låg barnen fortfarande och sov!
Så, maken fick uppdrag väckning och jag hoppade i duschen, igen! Det tar ju lite längre tid för mig att fixa hår och så.... :-)

Men vi hann till kalaset som började 13!
Lilla barnbarnets ettårskalas! Helt galet att det redan gått ett år..
Många paket blev det...
Och han gillade att öppna dem! Ett genomgående tema var bilar, böcker och pussel. Det han gillar allra bäst.
Svärdottern hade gjort alla tårtor och kakor helt själv och hon är duktigt! Gott blir det och snygga är tårtorna!
Jag smakade faktiskt tårtan nedan, en liiten bit. Gick inte att låta bli!
Och den var ju galet god...
Hon hade dock köpt några rawfoodbollar till mig också. :-)
Det tar emot att inte äta hennes chocolate chip cookies, för dom är löjligt goda, men det går ju inte.

Vi blev en hel hög som firade honom med hela stora släkten. (Vi är många, trots att delar av släkten inte deltog. Hela min sida av släkten finns ju inte här, sonens pappa deltar aldrig och delar av svärdotterns familj deltar inte.
Och det är kanske lite tur, för jösses amalia vad många vi hade blivit annars vid varje kalas! :-)

Vi stannade kvar och grillade lite innan vi vände hemåt framåt kvällen.
Jag köpte hem en massa spännande ingredienser när vi handlade för att försöka göra lite eget "godis" i stället för att köpa det.
Bakar man som vanligt så använder man ju en 4-5 olika ingridienser... ska man baka rawfood ska man ju ha i halva butiken! :-)

Jag vevade ihop en snickerskaka i tre lager.


Och en fudgevariant i två lager.
Sen gjorde jag även en latmansvariant där jag bara smälter mörk choklad och blandade med salta nötter som fick stelna.
Alla dessa är ju "högoktaniga" och ska ju inte ätas i några mängder. Men en liten bit till kaffet är ju gott!
Nu blev dom ju inte i närheten så snygga som recepten blir på receptsidorna. Blir de någonsin som på bilderna? :-)
Men nu har jag kylen full som troligen räcker hela sommaren!

I morse gav vi oss ut på på prommis igen. Tyvärr kom vi iväg lite för sent så det hann bli jädrans varmt.
Inte så skoj. Plus att vi båda har lite skoskav som inte är helt bra. Men vi gick den långa rundan på 1 timme och 20 minuter.
Skönt!
Jag har övertalat maken att gå upp tidigt med mig i morgon så att vi hinner ut en sväng innan jag går till jobbet.
Det är ju så mycket roligare att gå ute än att ställa sig på löpbandet!
Och tidigt på morgonen älskar jag det..innan alla andra är vakna liksom.

Nåja, idag behövde vi göra lite annat nyttigt också som inte blir av när vi åker till landet.
Jag var ju lite puttig över att vi inte kunde åka ut den här helgen, men har samtidigt blivit bättre på att utnyttja tiden här hemma när vi inte åker ut.
Det mesta blir ju lite eftersatt här när vi knappt bor här...
Så, det har blivit både lite städat och plockat, men mest att vi har uppdaterat oss på lite inköp.
Jag behövde köpa fler nya underkläder. Det är inte kul när trosorna inte längre sitter bra utan åker ner på höften när jag har kjol! :-)
Det ÄR kul att ha gått ner i vikt, men det är lite löjligt hur kläder sitter märkligt.

Nåja, nya underkläder till mig och lite linnen.
Minime och Lilleman växer ju så att det knakar, så de behövde också underkläder, T shirts och strumpor.
Sånt som inte är så kul att handla, men ett måste.
Minime hittade också tights som för en gångs skull passade. Hon har långa ben men är ju löjligt smal, så inga byxor sitter bra i midjan.
Hittar man byxor som sitter, måste man lägga upp ett lager.
Båda barnen var nöjda med inköpen.

Väl hemma var jag lite sugen på sol, så jag släpade ut två stolar från balkongen till baksidan och låg där en stund.
Men det känns ju märkligt. Att ligga och sola på baksidan gud glömde! :-)
Jag hann ligga en stund innan jag hörde hur grannarna på ena sidan (bakom mig där jag låg) kom ut och började duka till middag. Då gick jag in.
Jag har blivit rätt fjantig med det där, men jag vill inte ligga och sola bokstavligen 10 cm från där grannarna sitter och äter!
Jag vill inte höra om deras vardagsproblem. Jag vill inte känna den matdoften.
Det är grymt obekvämt..så då gör jag inte det.

På landet hör vi också när folk dukar, känner doften av grillen osv. Men där sitter vi flera meter från varandra.
Att ha någon på andra sidan staketet är inte skoj alls.

Barnen ville bada redan när vi var iväg och handlade, men jag bad dem vänta.
När det är så här varmt är det ju galet mycket folk vid alla badställen och just den sjö vi åker till har problem med att folk parkerar hejvilt.
Eftersom att barnen vänt dygnet så galet, så passade det ju oss bra att åka och bada när alla andra åker hem för att äta middag. :-)
Och det var ju rätt mycket bilar som åkte när vi kom. Härligt!

Jag badade inte idag...det är ju liksom lite kyligt ändå. :-) Men barnen for ju i som små fiskar och kunde konstatera att det var lite varmare en bit ut.
Den här sjön är ju lite märklig på det viset, att det är varma och kalla stråk genom sjön.

Men i morgon kväll ska jag nog i.
Jag älskar ju dessa sena kvällsdopp. Så är man sådär kall ända in i märgen när man kryper i säng.
Det går inte att kyla av sig lika bra på något annat sätt än genom att bada.

Nu återstår en jobbvecka för mig (plus tre dagar..) och det kommer som sagt att vara tomt på kontoret.
Vi är inte många själar som jobbar. Jag har en del att göra faktiskt, men det blir inga långa dagar.
I morgon har vi ett "vi som jobbar i sommar" möte klockan 9:30 och det blir lagom att släntra in lagom till det.
Sen lämnar jag nog vid 15.
Vi får ligga på ganska mycket minuskomp och jag vet ju att när allt drar igång så jobbar man i kapp det och får ganska snart en del timmar plus.
Det blir en ganska loj vecka, där jag ska unna mig att träna på morgnarna och bada på kvällarna.
Det går ju att njuta av sommaren och värmen även om man jobbar.

Men nu är det upploppet mot ledigheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar